PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!

Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.

Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!

Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.

Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!

"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.

Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!

Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.

Malam Sejuta Bintang PMS Berlangsung Meriah!

Malam Sejuta Bintang Berlangsung Meriah

Bila Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Don Berpakaian Sempoi!

Oleh Kaki Wayang on

Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Wa Maghfiratuh Wa Ridwanuh..

Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam..Alhamdulllah hari ini tanggal 1 November 2012 kita masih lagi diberikan kesempatan dan peluang oleh Allah SWT untuk terus hidup di bumi Allah SWT ini tidak lain dan tidak bukan untuk mentadbir alam ini berlandaskan perintah-perintahNya..

Maka ketahuilah hendaknya Allah SWT senantiasa memberikan peluang kepada hamba-hambaNya untuk memperbaiki dan bersyukur atas segala nikmat yang Allah SWT berikan..sebelum kita ke tajuk  utama artikel ini. Meh kita ikuti sedikit nikmat Allah SWT yang Allah SWT berikan kepada kita yang mungkin kita tak perasan dan lupa atau selepas kamu baca artikel ini kamu pasti akan ucapkan..

“Alhamdulillah tak ku sangka sampai begini nikmat yang Allah SWt berikan kepada sekalian manusia”

Nikmat tahi telinga yang pahit (Tak pernah ku rasa ok hehe..)
-    Cuba bayangkan kalau tahi telinga tu manis..maunya semut datang dan masuk ke dalam telinga habis tahi telinga kita tu kan? Itulah kuasa Allah SWT yang tak pernah difikirkan oleh kita.
 
Nikmat bulu mata dan mata yang cantik dan sempurna
-    Cuba bayangkan kalau tak de bulu mata sudah pasti habuk senang nak masuk ke dalam mata. Dengan adanya bulu mata yang Allah SWT jadikan cantik buat kita maka dengan sebab itulah mata kita dilindungi dengan baik.
 
Nikmat bulu hidung dan hidung yang mancung (Jangan sampai pipi tersorong-sorong sudah)
-    Cuba bayangkan kalau kita tidak mempunyai hidung? Bagaimana untuk kita bernafas? Bernafas melalui mulut? Maka Allah SWT hadiahkan kepada kita hidung agar kita mudah untuk bernafas.

Masih tak cukup lagi kah nikmat yang Allah SWT berikan? Maka ucapkanlah Alhamdulillah. Dapat pahala kerana memuji Allah SWT. Amacam? Mudah tak nak dapat pahala? Mudah bukan..

Ok cukup tazkirah kita pada pagi ini, sebenarnya tajuk hari ini adalah tajuk Bila Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Don Berpakaian Sempoi. Korang ingat korang je yang pandai bergaya? Korang ingat Ustaz Don dan Ustaz Azhar ni tak pandai bergaya? Meh kita tengok gambar sempoi mereka berdua. Memang sempoi dan tak sangka mereka akan berpakaian seperti itu.


 Amacam? Sempoi tak?
Sila baca selanjutnyaBila Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Don Berpakaian Sempoi!

Edisi Agama! Apa Hukum Bercinta?

Oleh Kaki Wayang on


Pertamanya, apa maksud bercinta itu? Adakah maksudnya memiliki dan berkongsi perasaan cinta antara lelaki dan perempuan? Atau maksudnya keluar berdua-duaan dan bermesra dengan jalan berpimpin tangan dan segala aktiviti lain?

Saya rasa semua bersetuju bahawa kalau maksudnya keluar berdua-duaan dan bermesra dengan jalan berpimpin tangan dan segala aktiviti lain maka saya kira semua daripada kita akan bersetuju tentang keharamannya.

Tetapi kalau maksudnya, memiliki dan berkongsi perasaan cinta antara lelaki dan perempuan, apakah juga termasuk dalam perkara yang haram? Apakah yang salahnya di situ? Mungkin ada yang akan menjawab, tak boleh, kerana bercinta sebelum kahwin itu akan mengundang dosa dengan melakukan perkara-perkara tak baik.
Baik kalau begitu, bercinta itu tidak haram pada asalnya tetapi bertukar menjadi haram kerana tidak mematuhi batas-batas yang dibenarkan. Pendek kata, pengharaman itu berlaku bukan pada perasaan tersebut tetapi pada perkara luar. Atau dengan bahasa usul Fiqhnya cinta itu bukannya حرام لذاته / haram lizatihi, tetapi bertukar menjadi  حرام لغيره / haram lighairihi kerana perkara lain.
Bermakna selagi mana batas-batas pergaulannya terjaga maka cinta itu tiada sebab dan alasan untuk diharamkan.

Justeru, tidak sepatutnya wujud antara kita yang semudah-mudahnya mahu menghukum mereka yang menyimpan perasaan cinta antara satu sama lain itu sebagai haram kerana perasaan cinta itu adalah fitrah manusia yang suci.  Hanya apabila batas-batas pergaulan dilanggar barulah hukumnya bertukar menjadi haram.

Makan daging lembu itu adalah halal, tetapi makan daging lembu yang dicuri adalah haram, bukan kerana daging itu, tetapi kerana masalah curi. Bagi menghalalkan kembali daging tersebut, bayar sahaja wang harga daging kepada tuan punyanya.

Begitu juga dengan cinta. Menyimpan dan berkongsi perasaan cinta dengan bukan mahram itu adalah satu perkara fitrah dan diharuskan dalam agama, tetapi apabila perasaan itu disertai dengan kehendak untuk persetubuhan haram (zina), maka diharamkan, bukan kerana perasaan tersebut tetapi kerana niat untuk persetubuhan haram tersebut. Justeru, bagi menghalalkan kembali hubungan cinta yang terjalin, perkara-perkara haram yang timbul perlu dibuang.

Memiliki dan berkongsi perasaan cinta ini yang halal ini diperakui oleh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas:

عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رجلاً قال: "يا رسول الله في حجري يتيمة قد خطبها رجل موسر ورجل معدم، فنحن نحب الموسر وهي تحب المعدم، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (لم نر للمتحابين غير النكاح)". أخرجه ابن ماجه (1/593، رقم 1847)، والطبرانى (11/17، رقم 10895)، والحاكم (2/174، رقم 2677) وقال: صحيح على شرط مسلم، والبيهقى (7/78، رقم 13231).

Maksudnya: Daripada Ibnu Abbas, bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi: “Wahai Rasulullah, aku ada memelihara seorang anak yatim perempuan. Dia dilamar oleh orang kaya dan orang miskin. Kami suka kalau dia memilih yang kaya, tetapi dia cinta kepada yang miskin. Maka berkata Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: (Kami tidak melihat perkara yang sesuai bagi orang yang saling menyintai itu kecuali kahwin)”.  Hadith diriwayatkan oleh Ibnu Majah (1/593, no 1874), At-Tabarani (11/17, no 10895), Al-Hakim (2/174, no 2677) dan berkata bahawa “hadith ini sahih mengikut syarat Imam Muslim”, dan Imam Baihaqi (7/78, no 13231).  

Nabi langsung tidak mencela perasaan cinta yang dimiliki anak yatim perempuan tersebut sebelum berkahwin. Nabi hanya berkata bahawa perkara yang sesuai kepada orang yang saling menyintai itu adalah kahwin.

Hadith seterusnya berkenaan cinta Mughith kepada Barirah:

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ: أَنَّ زَوْجَ بَرِيرَةَ كَانَ عَبْدًا يُقَالُ لَهُ مُغِيثٌ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ يَطُوفُ خَلْفَهَا يَبْكِي وَدُمُوعُهُ تَسِيلُ عَلَى لِحْيَتِهِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعبَّاسٍ: يَا عَبَّاسُ، أَلَا تَعْجَبُ مِنْ حُبِّ مُغِيثٍ بَرِيرَةَ وَمِنْ بُغْضِ بَرِيرَةَ مُغِيثًا). فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (لَوْ رَاجَعْتِهِ). قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ تَأْمُرُنِي؟ قَالَ: (إِنَّمَا أَنَا أَشْفَعُ) قَالَتْ: لَا حَاجَةَ لِي فِيهِ. أخرجه البخارى (5/2023، رقم 4979)، وأبوداود (2/270، رقم 2231)، والنسائى (8/245، رقم 5417)، وابن ماجه (1/671، رقم 2075)، وأخرجه أيضًا ابن حبان (10/96، رقم 4273).

Maksudnya: Daripada Ibnu Abbas (dia berkata): “(Bekas) Suami Barirah adalah seorang hamba dipanggil Mughith. Seolah-olah aku melihatnya sekarang mengekori belakang Barirah dengan bercucuran air mata atas janggutnya. Nabi lalu berkata kepada Abbas: (Wahai Abbas, tidakkah engkau takjub dengan kecintaan Mughitgh kepada Barirah, dan kebencian Barirah kepada Mughith?. Kata Nabi kepada Barirah: (Kalaulah kamu dapat kembali kepadanya). Barirah lalu berkata: “Wahai Rasulullah, adakah kamu memerintahkan aku? Nabi berkata: (Aku hanya menjadi juru runding). Barirah berkata: “Aku tak punya hajat pada Mughith”. Hadith riwayat Imam Bukhari (5/2023, no 4979), Abu Daud (2/270, no 2231), Imam An-Nasa’I (8/245, no 5417), Ibnu Majah (1/671, no 2075), juga Ibnu Hibban (10/96, no 4273).

Apa yang dapat difahami daripada hadith ini adalah:
1) Nabi tidak pernah melarang Mughith daripada terus mencintai Barirah walaupun Barirah telah menjadi ajnabiyyah buatnya.

2) Nabi bahkan mengambil inisiatif bagi melihat cinta itu berjaya dengan memujuk Barirah supaya kembali kepada Mughith, tetapi apakan daya Barirah tetap menolak.

3)Nabi tidak memberikan sebarang komen terhadap Mughith yang setia mengekori Barirah untuk memujuknya. Bahkan Nabi bersabda kepada Abbas: (Tidakkah engkau takjub dengan kecintaan Mughitgh kepada Barirah, dan kebencian Barirah kepada Mughith?)

Lihat bagaimana ajaran Islam yang bersifat sesuai dengan realiti kehidupan berdepan dengan masalah manusia. Sayangnya ajaran Islam yang bersifat realistik dan meraikan fitrah manusia ini, dicemarkan oleh sebahagian daripada kita yang terlampau bersemangat dalam membasmi masalah gejala sosial, sehingga dalam sedar atau tidak sedar mereka turut membasmi fitrah manusia dan menjadikan ajaran Islam seolah-olah hanya merupakan fantasi kehidupan yang tidak pernah wujud.

Islam datang bukan untuk berkata: “Jangan menyintai dan buang perasaan cinta itu”, tetapi datang dengan mengajarkan kita bahawa andainya kamu jatuh cinta, maka barhati-hatilah agar cinta itu tidak membuatkan kamu terpesong daripada kebenaran.
Islam juga datang bukan untuk mengatakan kepada kita: “Jangan kamu membenci sesama kamu”, tetapi datang untuk mengajarkan andainya kamu membenci seseorang maka biarlah berpada-pada jangan sampai membutakan kamu daripada kebenaran.
Jatuh cinta adalah perkara yang tidak mampu dikawal, hal itu terletak  pada kuasa Allah dan Allah tidak akan menzalimi hambaNya dengan membebankan mereka dengan perkara-perkara yang tidak mereka mampu melakukannya. Masalah yang diperbahaskan dalam ilmu usul fiqh sebagai التكليف بما لا يطاق / Attaklif bima la yutaq.

Sedangkan Nabi sendiri pun meminta pengecualian daripada Allah dalam urusan berlaku adil antara isterinya dalam perkara yang melibatkan hati dan perasaan.

عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقْسِمُ بَيْنَ نِسَائِهِ فَيَعْدِلُ، وَيَقُولُ: (اللَّهُمَّ هَذِهِ قِسْمَتِي فِيمَا أَمْلِكُ فَلَا تَلُمْنِي فِيمَا تَمْلِكُ وَلَا أَمْلِكُ). قال الترمذي: إِنَّمَا يَعْنِي بِهِ الْحُبَّ وَالْمَوَدَّةَ كَذَا فَسَّرَهُ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ. أخرجه الترمذي (1140)، وأبو داود (2134)، والنسائي (7/63).

Maksudnya: “Daripada Aisyah bahawa Nabi membahagikan antara isteri-isterinya dengan adil dan dia berkata: (Ya Allah, ini adalah pembahagian aku daripada apa yang aku miliki, janganlah Engkau mencela aku pada perkara yang Engkau miliki tapi tidak aku miliki). Berkata Imam Tirmizi: Sesungguhnya yang dimaksudkan itu adalah perasaan cinta dan sayang sebagaimana tafsiran ahli ilmu. Hadith dikeluarkan oleh Imam Tirmizi (1140), Imam Abu Daud (2134), dan Imam Nasa’I (7/63).

Jelas melalui hadith tersebut bahawa perasaan cinta dan sayang tidak mampu dikawal oleh manusia. Mustahil bagi seorang lelaki yang beristeri empat contohnya mahu berlaku adil terhadap isteri-isterinya dalam soal hati dan perasaan. Sebab itu Nabi sendiri memohon kepada Allah supaya tidak mencelanya pada perkara yang tidak dimiliki olehnya dan tidak termampu baginya untuk melakukan.

Hal sebegini disedari dengan baik oleh para sahabat. Dalam suatu kisah yang melibatkan Sayyidina Umar sendiri diceritakan bahawa telah datang kepadanya seorang lelaki dan berkata: “Wahai Amir Mukminin, sesungguhnya aku telah melihat seorang perempuan lalu aku jatuh cinta kepadanya”. Lalu Sayyidina Umar Bin Khattab berkata: “Itu adalah perkara yang tidak mampu dikawal”. Rujuk Al-Jawab Al-Kafi oleh Ibnul Qayyim, m/s 164, cetakan Darul Kutubil Ilmiyyah.

Hal ini berlaku kerana sememangnya manusia itu akan mudah jatuh cinta kepada sesiapa yang berkongsi keserasian dengannya, bak sabda Nabi dalam sebuah hadith:

(الأرواح جنود مجندة فما تعارف منها ائتلف وما تناكر منها اختلف(. أخرجه البخارى (3/1213،3158).

Maksudnya: (Roh-roh itu adalah ibarat tentera yang saling berpasangan, mana-mana roh yang secocok maka roh-roh itu akan bersatu, mana-mana roh yang tak secocok maka roh-roh itu akan berselisih). Dikeluarkan oleh Imam Bukhari (3/1213, no 3158).

Sabda Nabi: (Antara keelokan Islam seseorang itu, dia meninggalkan apa yang tak patut baginya). Diriwayatkan oleh Imam Tirmizi (4/558, no 2317) dan dia berkata: Gharib. Juga diriwayatkan oleh Ibnu Majah (2/1315, no 3976) dan Ibnu Hibban dalam kitab Sahihnya (1/466, no 229).

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. Surah Ar-Rum: 21
Sila baca selanjutnyaEdisi Agama! Apa Hukum Bercinta?

Edisi Pelik! Serius Pelik, Awek Comel Berkaki Zebra!

Oleh Kaki Wayang on


Sekali imbas kaki pompuan tu macam kaki Zebra..18 kali imbas..tetap rasa macam kaki pompuan tu kaki Zebra..ngehhhh..LOL!
Sila baca selanjutnyaEdisi Pelik! Serius Pelik, Awek Comel Berkaki Zebra!

Edisi Renungan! Kenali Hadis Dhaif dan Hukum Berkongsi Hadis Dhaif!

Oleh Kaki Wayang on

DEFINISI HADITH DHAIF:

Hadith dhaif ialah hadith yang tidak mencukupi syarat untuk diterima. (منحة المغيث) Al-Hafiz Ibnu Solah telah mentakrifkan hadith dhaif dengan katanya bahawa: "setiap hadith yang tidak mencukupi syarat-syarat hadith sahih dan tidak juga mencukupi syarat-syarat hadith hasan, maka itulah hadith dhaif". (139(تدريب الراوي :ص)

Hadith yang makbul (yang diterima) ialah hadith yang mencukupi enam syarat iaitu:

1) Sanad yang bersambung
2) Para perawinya bersifat adil (mempunyai ketaqwaan dan menjauhkan diri daripada kefasikan)
3) Para perawinya dhabit (pengingat melalui catatan dan hafazan)
4) Tiada syaz (seorang perawi yang tidak menyalahi dengan perawi-perawi yang lebih dipercayai daripadanya)
5) Tiada illah (tiada didapati kecacatan pada matan dan sanad hadith)
6) Ada sanad yang menyokong atau menguatkan ketika diperlukan. (14: (مصطلح الحديث)

PEMBAHAGIAN HADITH DHAIF

Hadith dhaif secara umum terbahagi kepada tiga iaitu:

1) Hadith yang mana kedhaifannya boleh ditampung dengan muafakat para ulama' kerana dikuatkan oleh kemasyhurannya yang datang daripada riwayat yang lain ataupun ianya disokong oleh sokongan yang diterima, lebih-lebih lagi apabila perawinya adalah seorang yang lemah hafazan atau kedhaifannya disebabkan ianya diriwayatkan secara mursal (gugur sahabat nabi di dalam sanad), ataupun tidak diketahui keadilan perawinya, maka hadith ini tarafnya naik ke peringkat hadith hasan li gharih (hadith menjadi kuat disebabkan ada sokongan). Maka jadilah ia hadith yang diterima pakai untuk dibuat sebagai hujah sehingga di dalam hukum hakam. Hadith ini juga dinamakan hadith mudho'af.

2) Hadith yang mana kedhaifannya tidak boleh ditampung walaupun jalan-jalan periwayatannya banyak. Ia dinamakan hadith WAAHI (bersangatan dhaif). Ini disebabkan perawinya seorang fasik atau dituduh sebagai pembohong.

3) Hadith waahi tersebut yang mempunyai sokongan daripada riwayat-riwayat yang lain, maka tarafnya naik kepada peringkat yang lebih tinggi melebihi martabat hadith munkar (hadith yang bersangatan lemah dan hadith yang tiada asal). Pada ketika ini diharuskan beramal dengannya di dalam soal-soal fadhilah (kelebihan) amalan-amalan, tetapi tidak boleh diamalkan di dalam soal aqidah dan hukum hakam. Sesetengah ulama' menyatakan juga bahawa tidak boleh dijadikan rujukan untuk penafsiran Al-Quran. (11-10: (وظيفة الحديث الضعيف)

HUKUM BERAMAL DAN BERHUJAH DENGAN HADITH DHAIF

Para ulama' telah berselisih pada keharusan beramal dengan hadith dhaif kepada tiga pendapat:

Pendapat pertama

Tidak boleh beramal dengannya semata-mata samada pada hukum-hakam atau fadhail amalan dan kelebihan seseorang atau sesuatu. Ini adalah pendapat Ibnu Arabi Al-Maliki. Sesetengah karangan memasukkan Imam Bukhari, Imam Muslim dan Ibnu Taimiyah di dalam golongan pertama ini. Demikian itu adalah kesilapan besar yang akan kami nyatakan sebab-sebabnya dalam tajuk ulasan pendapat yang pertama.

Pendapat kedua

Boleh beramal dalam semua keadaan apabila tidak didapati hadith yang lain pada sesuatu bab melainkan hanya hadis dhaif. Ini adalah pendapat Imam Ahmad bin Hanbal, Imam Abu Hanifah dan Imam Abu Daud.

Pendapat ketiga

Boleh beramal dengan hadith dhaif pada fadhail amalan dan kelebihan seseorang atau sesuatu tetapi dengan beberapa syarat. Ini adalah pendapat jumhur ulama'. Di antaranya Amirul Mukminin Fil Hadith Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Hafiz Imam Nawawi, Imam Al-Suyuti, Al-Hafiz Al-Iraqi, Al-Khatib Al-Baghdadi dan lain-lain. Pendapat ini adalah yang muktamad di sisi Imam Muhaddithin kerana ianya disokong oleh Syeikhul Islam Ibnu Hajar Al-Asqalani. Syeikh Jamaluddin Al-Qasimi pernah menyatakan dalam kitab beliau 'Qawaid Al-Tahdis' m/s 113: ""هذا هو المعتمد عند الأئمة Ertinya: "Ini adalah pendapat yang muktamad di sisi imam-imam hadith". (255-257: (الحديث الضعيف أسبابه وأحكامه

Adapun syarat-syarat beramal dengan hadith dhaif sebagaimana yang dinyatakan oleh Al-Hafiz Al-Sakhawi dalam kitabnya, Al-Qaul Al-Badi': "Aku telah mendengar daripada guru kami Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani r.h.m memberitahu berulang kali bahawa syarat-syarat beramal dengan hadith dhaif itu ada tiga:

1) Bahawa kedhaifan hadith itu tidak bersangatan. Hadith yang bersangatan dhaif ialah perawinya pendusta atau yang dituduh dengan dusta. Syarat ini disepakati oleh ulama.
2) Bahawa sesuatu hadith dhaif itu termasuk di dalam asal (Quran, Hadith, Ijma' dan Qias) yang umum.
3) Bahawa tidak mengiktikadkan datang daripada nabi s.a.w ketika beramal dengannya supaya tidak disandarkan kepada baginda s.a.w dengan apa yang tidak dikatakan".

ULASAN PENDAPAT YANG PERTAMA

1) Timbul kemusykilan memasukkan Imam Bukhari dalam golongan pertama kerana telah diketahui bahawa Imam Bukhari telah memuatkan hadith-hadith dhaif di dalam kitabnya Al-Adabul Mufrad. Oleh kerana itu, bagaimana boleh diterima dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan Imam Bukhari tidak membenarkan beramal dengan hadith dhaif. (35: (وظيفة الحديث الضعيف.

2) Begitu juga Imam Bukhari memasukkan hadith-hadith dhaif dalam kitab sahihnya sebagai penerangan bagi sesuatu tajuk ataupun sebagai hadith "Mutaba'ah" (hadith yang dijadikan sokongan bagi hadith-hadith sahih).

3) Tersebut dalam mukqaddimah kitab Sahih Muslim, Imam Muslim ada menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh beramal pada fadhail amal, menggemarkan dan menakutkan sesuatu perkara adalah hanya sebagai syarat untuk memuatkan hadith-hadith sahih di dalam kitab sahihnya. Oleh itu, memasukkan beliau di dalam golongan pertama ini adalah suatu kesilapan besar.

4) Imam Muslim ada memuatkan hadith-hadith yang diriwayat oleh Ibnu Ishaq yang dituduh dengan dhaif oleh sesetengah muhaddithin. Riwayat Ibnu Ishaq tersebut dimuatkan oleh Imam Muslim dalam sahih beliau sebagai hadith 'Mutaba'ah' (hadith yang menyokong hadith-hadith sahih yang diutarakan). Ini menunjukkan bahawa beliau beramal dengan riwayat-riwayat dhaif dalam fadhail, menggemar dan menakuti sesuatu perkara itu. Lagi pula, untuk beramal dengan hadith-hadith Ibnu Ishaq ini, sesetengah para muhaddithin meletakkan beberapa syarat, itupun tidak dapat dipenuhi oleh mereka, sebagaimana yang dinyatakan oleh Syeikh Zahid Kaustari dalam 'Maqalatnya' pada kisah Khalid bin Walid r.d.h.

5) Ibnu Taimiyah ada memasukkan hadith dhaif di dalam kitabnya الكلم الطيب untuk menggemarkan beramal walaupun beliau menolak pendapat yang mengatakan boleh beramal dengan hadith dhaif. (30: (وظيفة الحديث الضعيف. Begitu juga dengan Ibnu Jauzi ada memasukkan hadith dhaif di dalam kitabnya تلبيس الإبليس. (73 ص: درس الترمذي)

6) Setengah ulama' menerangkan maksud sebenar perkataan Ibnu Arabi yang mengatakan tidak boleh beramal dengan hadith dhaif ialah hadith yang bersangatan dhaif bukan semata-mata dhaif kerana beliau ada memasukkan hadith dhaif di dalam kitabnya syarah Tirmizi عارضة الأحوذي(وظيفة الحديث الضعيف: 15)

ULASAN PENDAPAT YANG KEDUA

1) Perkataan Imam Ahmad Bin Hambal: "Hadith dhaif lebih disukai di sisiku daripada pendapat Mujtahid" telah ditafsirkan oleh Ibnu Taimiyah dengan katanya: "Sesungguhnya perkataan kami bahawa hadith dhaif itu lebih baik daripada pendapat imam mujtahid bukan bermaksud dhaif yang matruk (perawinya dituduh berbohong) tetapi maksudnya dhaif hasan". (مجموع الفتاوى: الجزء الأول: ص 251)

Maksud sebenar perkataan Ibnu Taimiyyah yang menafsirkan perkataan Imam Ahmad Bin Hambal itu, difahami dengan meneliti perkataan Ibnu Qaiyim yang merupakan murid kepada Ibnu Taimiyyah di mana beliau menyebut bukanlah maksud hadith dhaif di sisi Imam Ahmad itu hadith yang batil, hadith munkar dan hadith yang terdapat perawi yang ditohmah sebagai pendusta sehingga tidak harus berpegang dan beramal dengannya bahkan hadith dhaif tersebut di sisi Imam Ahmad adalah saudara bagi sahih dan satu bahagian daripada hadith hasan (اعلام الموقعين: الجزء الأول: ص 31)

Keterangan Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qaiyim terhadap perkataan Imam Ahmad itu adalah mengenai hadith dhaif yang di gunakan di dalam hukum-hukum feqah di sisinya adalah hadith-hadith dhaif yang mana diterima pakai oleh imam-imam mujtahid yang lain bukan ia menggunakan hadith dhaif yang tidak diakui dan ditolak, seperti yang dijelaskan oleh Ibnu Qaiyim di dalam kitabnya اعلام الموقعين .

ULASAN PENDAPAT YANG KETIGA

1) Para ulama' dari kalangan muhaddithin dan fuqaha' dan selain mereka itu berkata: "Harus dan sunat beramal dengan hadith dhaif pada fadhail amalan pada menggemarkan dan menakuti terhadap sesuatu selama hadith itu bukan mauduk". Adapun hukum-hukum seperti halal-haram, jual-beli, nikah, talak dan lain-lain lagi tidak boleh beramal dengannya melainkan dengan hadith sahih dan hadith hasan kecuali melakukan ihtiyat (berhati-hati) pada perkara tersebut. Apabila hadith dhaif mengenai makruh setengah jualan atau pernikahan maka disunatkan menjauhinya tetapi ia bukan wajib (الأذكار: ص 24،25) (Maksudnya disunatkan beramalkan dengan hadith dhaif iaitu beramal dengan cara meninggalkan atau menjauhi larangan yang difahami daripada hadith dhaif itu) Syeikh Ibnu Hibban di dalam kitabnya (النوائب) meriwayatkan secara marfuk daripada Jabir:
"من بلغه عن الله عز وجل شيء فيه فضيلة فأخذ به إيمانا به ورجاء لثوابه أعطاه الله ذلك وإن لم يكن كذلك"
Ertinya: "Barangsiapa yang sampai kepadanya sesuatu daripada Allah yang memuatkan sesuatu fadhilat lalu ia beramal dengan keimanan serta mengharapkan pahalanya maka Allah memberikan kepadanya yang demikian itu sekalipun sebenarnya bukan begitu".

2) Dengan itu penerimaan hadith daif yang diperkuatkan dengan sokongan dan riwayat yang lain di dalam perkara menggemarkan, menakutkan, peradaban, sejarah, kisah tauladan dan seumpamanya adalah diperbolehkan. Kerana inilah, Imam Al-Munziri mengumpulkan hadith-hadith tersebut dalam kitabnya (الترغيب والترهيب) Perkara ini adalah ijmak para ulama' seperti yang di nukilakan Imam Nawawi,Imam Ramli dan lainnya.Bahkan Imam Nawawi menukilkan daripada ulama' bahawa beramal dengan hadith tersebut adalah disunatkan. (وظيفة الحديث الضعيف: ص 21،22)

3) Segelintir masyarakat mempertikaikan orang-orang sufi kerana beramal dengan hadith dhaif, walaupun disepakati oleh para ulama' hadith bahawa hadith dhaif sunat diamalkan. Di kalangan ulama' sufi pula tidak kurang ramainya yang terdiri daripada ulama' besar dalam bidang hadith. Hadith-hadith yang diriwayatkan oleh tokoh-tokoh besar sufi seperti Imam Ghazali tidak terdapat di dalam sanadnya perawi yang pendusta. Inilah pendirian yang diambil oleh ulama' tasawuf. (وظيفة الحديث الضعيف: ص 19)

Peringatan:

1) Atas pendapat ketiga inilah, periwayatan Ibnu Ishak terutama di dalam sirah dan maghazi (sejarah kebangkitan awal Islam, pemerintahan dan peperangan) diterima pakai oleh ulama' hadith, sekalipun beliau seorang perawi yang dhaif. Ini kerana sepertimana yang telah maklum bahawa periwayatan seseorang yang dhaif itu diterima pada perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan aqidah dan hukum-hukum. Atas alasan inilah, Imam Bukhari di dalam kitab sahihnya manjadikan riwayat Ibnu Ishak sebagai Istisyhad (penyokong kepada hadith bab) (dan memasukkan juga di dalam terjemah bab (tajuk). Imam Muslim didalam kitab sahihnya meletakkan riwayat Ibnu Ishak sebagai mutaba'ah (penguat kepada hadith bab), di mana Imam Abu Daud, Tirmizi, Nasai dan Ibnu Majah pula mengeluarkan hadith daripada Ibnu Ishak di dalam sunan-sunan mereka.

Sungguhpun begitu, sekiranya terdapat periwayatan beliau (Ibnu Ishak) menyalahi dengan apa yang diriwayatkan oleh imam yang muktabar, maka periwayatan imam itulah yang mesti diutamakan. Ini bukanlah bererti Ibnu Ishak berdusta dan sengaja mereka-rekakan cerita seperti yang disangkakan oleh mereka yang tidak memahami ilmu hadith, tetapi beliau hanyalah seorang perawi yang mengambil riwayat-riwayatnya daripada orang lain. Malangnya sesetengah pihak berani menghukum bahawa tidak harus sama sekali meriwayatkan daripada Ibnu Ishak, sekalipun berkenaan dengan sirah dan maghazi dengan alasan bahawa beliau pendusta lagi bermazhab syiah. Sekiranya benar apa yang dikatakan itu, nescaya Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmizi, Nasai dan Ibnu Majah pun turut dikira sebagai pendusta. Ini kerana meriwayatkan daripada seseorang yang diyakini sebagai pendusta bererti menyebarkan perkara dusta dan mengiakannya.

Lebih malang lagi sehingga ada yang meletakkan kedudukan sirah Ibnu Ishak dan sirah Ibnu Hisyam supaya di masukkan ke dalam tong sampah. Ini tidak lain melainkan disebabkan tunpulnya kefahaman tentang ilmu hadith atau menganggap diri mereka lebih berkaliber daripada imam-imam yang muktabar dalam bidang hadith.

2) Abul Fadl Abdullah bin Al-Saddiq Al-Ghumari menyebut perkataan para ulama' feqah bahawa hadith dhaif tidak boleh diamalkan di dalam hukum-hakam bukanlah bersifat umum seperti yang difahami kebanyakan orang. Ini kerana apabila anda meneliti pada hadith-hadith yang dipakai oleh imam-imam Mujtahidin secara permuafakatan atau perseorangan anda akan mendapati hadith-hadith dhaif di dalam hukum-hakam jumlahnya mencapai separuh atau lebih. Bahkan anda akan dapati di dalamnya hadith munkar, hadith yang gugur perawinya dan hadith yang hampir kepada taraf hadith maudhu' (yang direka-reka).

HUKUM MERIWAYATKAN HADITH DHAIF

1) Ulama' mengharuskan mempermudah-mudahkan pada sanad hadith dhaif, meriwayatkannya dan beramal dengannya tanpa menyatakan kedhaifannya. Oleh kerana itu hadith dhaif boleh diterima pakai di dalam segala jenis amalan yang berbentuk menggemarkan, menakutkan, peradaban, kisah tauladan bukan di dalam perkara aqidah seperti sifat Allah dan hukum seperti halal haram. (تقريب النووي: ص 108)

2) Ibnu Abdul Barri ada menyatakan hadith yang berkaitan dengan fadhilat maka kami tidak perlukan orang (perawi) yang layak untuk dijadikan hujah. (tidak semestinya perawi itu thiqah).

3) Ibnu Mahdi menyebutkan dalam kitabnya Al-Madkhal: "Apabila kami meriwayatkan daripada nabi s.a.w tentang halal haram dan hukum- hakam maka kami mengetatkan sanad-sanadnya dan kami akan membuat kritikan (pemeriksaan) terhadap rijal (nama perawi yang terdapat dalam sanad). Tetapi apabila kami meriwayatkan hal-hal yang berkaitan dengan ganjaran pahala dan seksa maka kami mempermudahkan sanad-sanadnya dan kami bertolak ansur".

CARA MERIWAYATKAN HADITH DHAIF

Walaupun jumhur mengharuskan meriwayatkan hadith dhaif, namun perlu di ingatkan mereka menyatakan bahawa tidak harus menggunakan perkataan yang menunjukkan kepastian (sighah jazam) seperti "sabda Rasullalah s.aw" ketika meriwayatkan hadith dhaif ini kerana untuk mengelakkan daripada menisbahkan kepada Rasulullah s.a.w apa yang tidak disabdakannya bahkan hendaklah digunakan kalimah yang menunjukkan ketidakpastian (tamridh), seperti "diriwayatkan atau dikatakan bahawa nabi s.a.w pernah bersabda" dan seumpamanya. (تقريب النووي: ص 22)

HADITH MURSAL

Hadith Mursal ialah hadith yang didapati gugur seorang perawi (sahabat) pada sanadnya yakni hadith yang disandarkan kepada nabi s.a.w oleh tabi'in yang tidak mendengar sendiri daripada nabi s.a.w, mungkin ia meriwayatkan hadith dari sahabat nabi atau ia meriwayat daripada orang lain. Hadith mursal ini tergolong daripada hadith-hadis dhaif kerana tiada padanya sanad yang bersambung. (مصطلح الحديث: ص 22)

PENERIMAAN HADITH MURSAL DISISI PARA ULAMA MUJTAHIDIN

Pendapat yang dipilih bahawa hadith Mursal sahabat (seseorang sahabat menggugurkan sahabat yang lain dalam periwayatan hadith) adalah diterima secara ijmak. Adapun hadith Mursal kurun kedua (tabi'in) dan kurun ketiga(tabi'-tabi'in) ianya diterima dan boleh berhujah pada hukum-hakam di sisi Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Ahmad bin Hambal mengikut riwayat yang masyhur daripada kedua-duanya (Imam Malik dan Imam Ahmad). Mursal kurun kedua yang diriwayatkan oleh Said bin Al-Musayyab, Sya'bi dan Hasan Al-Basri adalah diterima sama sekali (tiada perselisihan pendapat). Adapun di sisi Imam Syafie hadith Mursal diterima apabila terdapat lima perkara:

1) Terdapat riwayat lain yang bersambung sanadnya.
2) Terdapat juga hadith mursal yang lain dengan perawi-perawi yang tersendiri.
3) Terdapat perkataan sahabat yang menyokong.
4) Disokong oleh kebanyakan ulama.
5) Diketahui bahawa ianya diriwayatkan secara mursal daripada perawi yang adil.
(منحة المغيث: ص 47)

Contoh hadith mursal yang diterima oleh Imam Syafie:

حدثنا قتيبة أخبرنا عبد الله بن زيد بن أسلم عن أبيه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: من نام عن وتره فليصل إذا أصبح

Ertinya: "sesiapa yang tertidur serta tertinggal daripada melakukan solat witir maka hendaklah ia sembahyang (qadha) apabila berpagi-pagi ia (selepas sembahyang subuh).

Keterangan: Imam Syafie berdalil dengan hadith ini walaupun ia adalah hadith mursal yang mana dikuatkan oleh hadith yang diriwayatkan daripada Abu Sa'id Al Khudri. Hadith Abu Sa'id tersebut adalah hadith yang bersambung sanadnya dan dinyatakan oleh Imam Abu Daud sebagai sahih iaitu:

حدثنا محمود بن غيلان أخبرنا وكيع أخبرنا عبد الرحمن بن زيد بن أسلم عن أبيه عن عطاء بن يسار عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من نام عن الوتر أو نسيه فليصل إذا ذكر وإذا استيقظ

Ertinya: "sesiapa tertidur daripada mengerjakan witir atau ia terlupa maka hendaklah sembahyang tatkala ia ingat dan tersedar". ((تحفة الآحوذي شرح سنن الترمذي: ج 2: ص 569

KAEDAH MENGHUKUM SAHIH DAN DHAIF PADA SESEBUAH HADITH

1) Menghukum sahih dan dhaif sesebuah hadith merupakan satu bidang ilmu yang khusus di mana ulama' usul hadith dan juga ulama Jarhu dan Ta'dil (ulama' pengkaji sanad atau pakar pengesah hadith) telah pun menyusun ilmu tersebut semenjak beberapa kurun yang lalu. Di sini tidak mungkin kami menyatakan keseluruhan bidang ilmu itu secara terperinci. Tetapi, kami ingin menyentuh beberapa perkara yang kurang diberi perhatian oleh segelintir masyarakat.

2) Ramai yang beranggapan bahawa hadith sahih hanya dikumpulkan di dalam Kitab Sahih Bukhari dan Muslim sahaja tidak di dalam kitab-kitab hadith yang lain. Ini kaedah yang salah yang digunakan oleh kebanyakan orang. Kesahihan sesebuah hadith boleh ditentukan melalui kajian terhadap sanad-sanadnya. Imam Bukhari berkata: "bahawa daku tidak dapat mengumpulkan semua hadith-hadith sahih di dalam kitabku dan aku terpaksa meninggalkan beberapa banyak hadith-hadith sahih supaya dapat dielakkan daripada menjadi panjang". Pengakuan ini menunjukkan bahawa masih ada lagi hadith-hadith yang sahih yang tidak termuat di dalam Sahih Bukhari dan berkemungkinan besar terdapat hadith-hadith yang tinggi sanadnya daripada sanad hadith Sahih Bukhari.

Syeikh Abdul Rashid Nukmani menaqalkan di dalam kitabnya "ما تمس إليه الحاجة", bahawa sanad bagi sesetengah riwayat yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah terlebih tinggi daripada sanad yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari sepertimana yang disepakati oleh ulama' hadith. Oleh kerana itu, Sahih Bukhari diberi gelaran أصح الكتب بعد كتاب الله adalah dengan mengambil kira dengan keseluruhan hadith bukan setiap hadith.

Imam Muslim berkata: "ليس كل صحيح وضعته هنا، إنما وضعته هنا ما اجتمعوا عليه". Ertinya: "bukanlah aku dapat meletakkan semua hadith sahih di sini (dalam kitab Sahih Muslim), hanya aku memuatkan hadith-hadith sahih yang disepakati tentang kesahihannya".

3) Menghukum sahih dan dhaif sesebuah hadith adalah satu kajian yang halus memerlukan pengetahuan yang luas dan mendalam. Hanya mereka yang mencapai darjat ijtihad dalam bidang ini sahaja layak mengkaji dan menentukan kesahihan atau kedhaifan sesebuah hadith. Menentukan sesuatu hadith samada taraf sahih atau hasan atau dhaif berdasarkan pengamatan zahir terhadap nama-nama yang terdapat dalam sanad bukan berdasarkan hakikatnya kerana yang sebenar hanya Allah s.w.t.yang mengetahui. Oleh kerana itu ulama hadis menyatakan bahawa mungkin ada di antara hadith sahih pada hakikatnya ianya adalah hadith dhaif dan beberapa banyak hadith dhaif berkemungkinan besar pada hakikatnya ianya adalah sahih. Oleh itu keyakinan terhadap mutu hadith berdasarkan ijtihad (pengamatan yang zahir) (أوجز المسالك: ج 1: ص 228)

4) Periwayatan hadith diambil kira berdasarkan kepada kejujuran (thiqah) dan amanah perawi bukan berdasarkan kepada mazhabnya seperti Syiah, Rafidah, Murjeah, Muktazilah dan lain-lain. Berapa ramai di kalangan perawi-perawi yang bermazhab Syiah, Khawarij dan lain di mana Imam Bukhari dan Muslim berbangga menyebutkan nama-nama mereka dalam sanad mereka berdua dan meriwayatkan hadith daripada mereka di dalam kitab sahih keduanya (ميزان الجرح والتعديل: ص 34: محمد جمال الدين القاسمي )

5) Kebanyakan perawi yang kepercayaaan atau dipercayainya (thiqah) meriwayatkan daripada perawi-perawi yang dhaif seperti Sufyan Al-Thauri dan Syu'bah dan selain mereka. Syu'bah berkata sekiranya aku tidak meriwayatkan hadith kepada kamu melainkan hanya daripada orang-orang yang kepercayaan (thiqah) neccaya aku tidak akan meriwayatkan kepada kamu melainkan daripada beberapa orang sahaja. Yahya Bin Al-Qattan berkata; "Sekiranya aku tidak meriwayatkan hadith melainkan hanya daripada beberapa orang yang aku redha (setuju) nescaya aku tidak boleh meriwayatkan hadith melainkan hanya daripada lima orang sahaja atau seumpamanya" (شرح علل الترميذي: 29 ) Menurut ulama usul hadith apabila seorang perawi yang bersifat adil meriwayat hadith yang diambil daripada perawi yang bertaraf dhaif maka ini bererti dia menganggap perawi itu bertaraf adil. (وظيفة الحديث الضعيف: 18)

6) Terkadang wujud perselisihan ulama terhadap sesebuah hadis atau seseorang perawi tentang sahih dan dhaif atau thiqah dan tidak thiqah. Persoalannya pendapat yang manakah yang perlu ditarjih(diutamakan), maka dengan itu Syeikh Abdul Haiyi Lakhnawi ada mengemukakan tiga pendapat di dalam kitabnya الأجوبة الفاضلة untuk menghuraikan perkara tersebut :-

i)Apabila didapati seseorang yang memudahkan pentashihan hadith sementara yang lain pula amat berhati-hati, maka pendapat yang mempunyai sikap berhati-hati akan ditarjihkan. Contohnya Hakim mentashihkan suatu hadith dan Hafiz Zahabi pula mentad'ifkan hadith itu. Maka pendapat Imam Zahabi akan diutamakan kerana Imam Hakim digelar sebagai (متساهل في الحديث) yang mempermudah-mudahkan pada kajian hadith. Begitu juga Ibnu Hibban memberi pengakuan thiqah terhadap seorang perawi sementara ada tokoh lain yang lebih berwibawa pula menganggap tidak thiqah, maka pendapat Ibnu Hibban ditolak kerana beliau memasukkan perawi yang majhul kedalam senarai thiqahnya.

ii)Salah seorang diantara dua orang muhaddith mempunyai sikap terlalu ketat dalam kajian hadith (تشدد) sementara seorang lagi mempunyai sikap sederhana (معتدل). Maka pendapat yang sederhana itu akan ditarjihkan seperti Ibnu Jauzi adalah mutasyaddid sementara Ibnu Hajar dan Zahabi kedua-duanya mu'tadil maka Imam Ibnu Hajar dan Imam Zahabi diutamakan.

Ibnu Hajar berkata bahawa mengikut peredaran masa ada empat generasi (طبقات) di kalangan Imam-Imam Pengkritik atau Pengesah Sanad (أئمة الجرح والتعديل). Al-Hafiz Ibnu Hajar mengemukakan siapa Mutasyaddid (bersikap terlampau ketat) dan siapa pula Mu'tadil (bersikap sederhana) pada tabaqat (generasi) itu.

i. Tabaqat pertama Syukbah dan Sufyan Al-Thauri. Syu'bah adalah pengkritik yang mempunyai sikap tasyaddud.

ii.Tabaqat kedua Yahya Bin Said Al-Qattan dan Abdurrahman Bin Mahdi. Maka Yahya adalah pengkritik yang mempunyai sikap tasyaddud.

iii.Tabaqat ketiga Yahya Bin Ma'in dan Ali Bin Al- Madini. Maka Yahya Bin Ma'in adalah pengkritik yang mempunyai sikap tasyaddud.

iv.Tabaqat yang keempat Ibnu Abi Hatim dan Imam Bukhari. Ibnu Abi Hatim adalah pengkritik yang mempunyai sikap tasyaddud.

Oleh demikian itu apabila didapati perselisihan di antara mereka maka hendaklah mengambil qaul yang sederhana atau pertengahan (متوسط) dan meninggalkan qaul yang tasyaddud. Syeik Abdul Haiyi Lakhnawi berkata kemudian daripada tabaqat yang empat ialah Ibnu Jauzi, Hafiz Saghani dan Ibnu Taimiyah dianggap mutasyaddid dan Hafiz Ibnu Hajar, Hafiz Zahabi, Hafiz Iraqi dan Hafiz Zaila'i dianggap mutawassit atau mu'tadil dan pendapat mereka ini akan diutamakan.

Meneliti dalil-dalil bagi dua pihak dan mengutamakan qaul yang mempunyai dalil yang kuat sedangkan kebolehan meneliti tidak ada pada setiap orang.

7) Hadith-hadith yang ditashihkan oleh ulama' hadith dan feqah yang muktabar lagi yang terdahulu itu tidak akan jadi dhaif kerana mencelahi perawi daif kemudian daripada mereka itu. Maka pentashihan hadith yang dibuat oleh fuqahak (Imam-Imam Mujtahid) lebih tinggi kedudukannya daripada pentashihannya yang dibuat oleh ulama' hadith. Contohnya tersebut di dalam Sunan Tirmizi yang berbunyi:

حدثنا يحي بن موسى أخبرنا أبو معاوية أخبرنا خالد بن إياس عن صالح مولى التوأمة عن أبي هريرة قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم ينهض في الصلاة على صدور قدميه.

Ertinya: "Adalah Nabi s.a.w bangun berdiri (qiyam) di dalam sembahyang diatas kedua hujung jejari kakinya".

Hadith ini dhaif di sisi Imam Tirmizi kerana terdapat Khalid bin Iyaas yang mana beliau adalah perawi yang dhaif. Akan tetapi hadis ini dianggap sahih di sisi Imam Abu Hanifah kerana tidak didapati Khalid bin Iyaas tersebut di dalam sanadnya.

8) Hadith dhaif tidak semestinya ditolak bulat-bulat kerana ianya boleh mencapai darjat hasan dan menjadi makbul sekiranya jalan periwayatannya berbilang-bilang sepertimana Mulla Ali Al-Qari berkata: "وتعدد الطرق يبلغ الحديث الضعيف إلى حد الحسن" bermaksud: "hadith boleh mencapai darjat hasan (hasan li ghairihi) dengan banyak jalan periwayatan". Demikian juga tersebut di dalam شرح النخبة m/s 24, ((والضعيف أن تعددت طرقه أو تأيد بما يرجح قبوله فهو الحسن لغيره )) ertinya: "sekiranya hadith dhaif berbilang-bilang periwayatan atau dikuatkan dengan hadith yang terlebih kuat penerimaannya maka ia menjadi hasan li ghairihi".

9) حديث ضعيف مؤيد بالتعامل iaitu hadith dhaif yang disokong oleh amalan sahabat dan tabi'in. Apabila amalan mereka itu bertepatan dengan hadith dhaif maka dengan sendiri hadith dhaif itu menjadi hadith yang layak diamalkan dan dibuat hujah. Sebagai contoh:

(هو الطهور ماؤه والحل ميتته، القاتل لا يرث، لا وصية لوارث)

Ertinya: "Ianya (air laut) adalah suci airnya dan halal bangkainya. Pembunuh tidak boleh mewarisi harta orang yang dibunuhnya. Tidak boleh berwasiat untuk orang yang menerima harta pusaka",

Hadith-Hadith ini diakui dhaif oleh kebanyakan muhaddithin walaupun begitu ianya boleh diterima untuk dijadikan dalil (قابل للإستدلال) kerana didapati ramai sahabat dan tabein beramal dengan hadith itu.

Telah berkata Ibnu Abdul Barri di dalam kitabnya الاستذكار ketika menghikayatkan daripada Imam Tirmizi bahawa Imam Bukhari telah menghukum sahih Hadith Al-bahr (هو الطهور ماؤه والحل ميتته) sedangkan ahli hadith tidak mentashih sanad seperti ini tetapi hadith itu adalah sahih disisiku kerana ulama' telah menerimanya dengan secara qabul (penerimaan berterusan). Sesetengah ulama' menghukumkan kesahihan mengenai sesebuah hadith apabila ada penerimaan yang berterusan daripada orang ramai sekalipun sanadnya tidak sahih. Berkata Al-Ustaz Al-Isfirayini: "Dikenali kesahihan hadith apabila masyhur di sisi ulama' hadith tanpa sebarang penafian daripada mereka itu". Hadith yang diterima oleh ulama' secara berterusan maka hadith itu termasuk di dalam hadith makbul sekalipun tidak memenuhi syarat sahih kerana ummah tidak berhimpun dalam perkara kesesatan. (وظيفة الحديث الضعيف: إمام محمد زكي إبراهيم: ص 27-28)

KESIMPULAN

Menerima pakai hadith dhaif dalam segala jenis amalan yang berbentuk menggemarkan dan menakutkan, soal adab, kisah tauladan, nasihat-nasihat dan seumpamanya adalah dibolehkan. Perkara ini disepakati oleh ulama' Muhaddithin.Imam Nawawi menukilkan pandangan ulama' bahawa dalam hal-hal tersebut disunatkan beramal dengan hadith dhaif.Penerimaan hadith dhaif dalam perkara-perkara terbabit adalah disyaratkan jangan terlampau kuat kedhaifannya dan jangan pula hadith tersebut bercanggah dengan hadith yang sahih.Perlu mematuhi kaedah di sisi ulama' hadith yang berlandaskan pentashihan dan pendhaifan hadith.Jangan mengambil sikap terlalu mudah menolak hadith dhaif sedangkan ulama'-ulama' yang mu'tabar sudahpun mengambil pendirian dan sikap yang sederhana mengenai menerima dan beramal dengan hadith dhaif.

Mudah-mudahan Allah s.w.t memberi taufiq kepada kita agar dapat mengikuti jalan yang benar lagi lurus dan menjauhi kita daripada menuruti jalan yang sesat lagi menyesatkan.
Sila baca selanjutnyaEdisi Renungan! Kenali Hadis Dhaif dan Hukum Berkongsi Hadis Dhaif!

Edisi Soal Jawab! Bolehkah Melompat Turutan Wali?

Oleh Kaki Wayang on

Soalan:

Masalah saya lebih kurang dengan soalan 148, tapi saya tidak berapa jelas dengan jawapan yang diberi. Masalah saya semua adik beradiknya tidak layak untuk menjadi wali. Bolehkah kita melompat dari turutan yang ustaz bagi, iaitu mengambil yang layak sedangkan yang lain masih hidup?

Jawapan:

Boleh melompat wali daripada turutannya asal sahaja wali yang sepatutnya mewalikan perkahwinan tidak layak berbuat demikian oleh sebab berikut:

1. Kufur.
2. Belum Baligh.
3. Gila.
4. Tidak dapat menguruskan diri sendiri kerana dungu.
5. Tidak dapat menilai baik dan buruknya sesuatu itu atau kurang akal.

Jika berlaku sebab-sebab ini bolehlah berlaku perpindahan wali walaupun wali yang sepatutnya masih hidup.
Sila baca selanjutnyaEdisi Soal Jawab! Bolehkah Melompat Turutan Wali?

Edisi Soal Jawab! Hukum Anak Luar Nikah!

Oleh Kaki Wayang on

Soalan:

Hukum anak luar nikah tetapi baru berusia 2 bulan di dalam rahim ibunya sebelum dinikahkan?

Jawapan:

Dalam sebuah hadis riwayat muslim menjelaskan larangan melakukan khalwat antara seorang teruna dengan seorang dara, kerana ia merupakan jalan mudah ke arah perzinaan. Dalam Al-Qur'an pula jelas melarang perzinaan kerana zina itu mendatangkan dosa besar dan boleh menghuru-harakan masyarakat dan negara.

Jika seorang dara melakukan perzinaan dengan seorang teruna bererti ia telah melakukan dosa besar. Dalam Islam ia perlu dikenakan hukuman dirotan sebanyak 100 rotan seterusnya bertaubat kepada Allah. Ini sekiranya ia menyerah diri kepada pihak yang berkuasa.

Jika ia tidak menyerah diri kepada pihak yang berkuasa, maka tidak wajib kepada pihak berkuasa mencarinya kerana perzinaan itu hanya menjadi rahsia antara dia dengan pasangannya sahaja dan ia akan menerima balasan Allah pada hari kiamat kelak, kerana dosanya tidak akan gugur selagi mana belum dilaksanakan hukum hudud tersebut ke atas dirinya.

Persoalannya setelah melakukan perzinaan, si dara mengandung kemudian selepas dua bulan berlalu barulah pasangan terlibat berkahwin, dari segi berdosa ia tetap dikira berdosa tetapi dari segi sabit keturunannya anak itu layak dibinkan kepada pihak yang menzinai perempuan tersebut yang berkahwin dengannya.  kerana ulamak madhhab Syafii mensyaratkan sekurang-kurang untuk menyabitkan keturunan seseorang anak itu mestilah lahir selepas enam bulan dari tarikh ibubapanya berkahwin.
Sila baca selanjutnyaEdisi Soal Jawab! Hukum Anak Luar Nikah!

Edisi Soal Jawab! Kahwin Melalui Wali Yang Tidak Sah!

Oleh Kaki Wayang on

Soalan:

Masalahnya berlaku apabila seorang gadis ingin diperisterikan tetapi si bapa gadis tidak mahu masyarakat tahu yang anak gadisnya adalah hasil  di luar nikah lalu mewalikan anak gadisnya. Apakah hukumnya perkahwinan tersebut dan bagaimana menyelesaikan masalah ini sekiranya si gadis telahpun mempunyai anak dengan suaminya yang disangkanya sah itu?

Jawapan:

Seseorang yang ingin berkahwin memerlukan kepada wali. Wali dalam perkahwinan adalah satu rukun yang penting. Tanpa kebenaran dari pihak wali sesuatu perkahwinan itu tidak sah. Wali yang paling afdal dalam sesuatu proses perkahwinan ialah wali mujbir iaitu bapa atau datuk. Bagi orang yang tidak mempunyai wali, maka yang menjadi walinya ialah wali hakim sebagaimana yang disebutkan didalam sebuah hadis sahih riwayat At-Tirmidhi.

Jika seseorang itu tidak layak menjadi wali kepada sesuatu proses perkahwinan seperti mana dalam kes di atas, tetapi ia mewalikan juga perkahwinan itu kerana menutup malu dari tersebar kepada umum, maka hukum perkahwinan tersebut tidak sah. Pengantin terlibat hendaklah berpisah dengan pasangannya dengan seberapa segera. Jika ia masih bersama dengan pasangannya itu, bererti ia telah melakukan perzinaan, manakala anak yang dilahirkan adalah anak zina. Dalam kes ini suka dinasihatkan kepada yang terlibat supaya membuat aduan kepada pejabat agama di daerah masing-masing, supaya tindakan selanjutnya dapat diambil dan pasangan terlibat pula tidak terus menerus berada dalam perzinaan.
Sila baca selanjutnyaEdisi Soal Jawab! Kahwin Melalui Wali Yang Tidak Sah!

Edisi Soal Jawab! Menyimpan Aib Sendiri atau Membuka Aib Sendiri?

Oleh Kaki Wayang on

Soalan:

Bagaimanakah pendapat ustaz tentang seorang gadis telah diperkosa berbagai-bagai masalah akan timbul.  Terutama apabila ada lelaki yang ingin melamarnya.  Pada pandangan ustaz adakah patut si gadis ini memberitahu atau menceritakan segala peristiwa silam yang telah menimpa dirinya atau menyimpan sahaja rahsia itu sehingga ke akhir hayatnya?

Jawapan:

Setiap orang mempunyai pengalaman tersendiri, bahkan kadangkala pengalaman yang dihadapinya meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwa. Dalam hadis Rasulullah SAW juga ada diterangkan agar seseorang itu menutup aib orang lain jika ia mengetahuinya agar tidak menimbulkan fitnah yang lebih besar. Demikian juga tentang aib diri sendiri adalah lebih baik menutup aib tersebut atau menyimpan rahsia itu hingga ke akhir hayat, kerana perkara itu lebih baik untuk diri anda dan untuk pasangan yang melamar anda. Aib yang tidak diketahui oleh orang lain itu bererti telah dilindungi atau ditutupi oleh Allah, maka tidaklah baik jika kita pula cuba membuka sesuatu yang telah ditutup oleh Allah agar orang lain mengetahuinya. Sebaliknya kita bersyukur kepada-Nya kerana telah menutup aib atau pengalaman buruk masa silam kehidupan kita. Wallahu A'lam.
Sila baca selanjutnyaEdisi Soal Jawab! Menyimpan Aib Sendiri atau Membuka Aib Sendiri?

Edisi Soal Jawab! Menjadi Wali Untuk Adik!

Oleh Kaki Wayang on

Soalan:

Assalamualaikum, Ustaz. Keluarga saya mengalami masalah sejak kematian ibubapa, Saya dan Abang saya boleh menjadi wali untuk adik saya, masalahnya sikap abang saya yang tidak memgambil berat hal keluarga, jarang menjengah kami, panas baran & susah hendak berunding. Beliau selalu berkata saya tidak berhak kerana dia anak lelaki tua yang ada. Untuk mengelakkan perbalahan bolehkah saya mewalikan adik saya tanpa memberitahunya?

Jawapan:

Menurut Imam Syafei; pernikahan seorang perempuan tidak sah kecuali apabila dinikahkan oleh wali akrab (dekat). Kalau tidak ada wali akrab maka dinikahkan oleh wali ab'ad (jauh), kalau tidak ada maka dinikah oleh penguasa (wali hakim). Urutan wali itu antara lain:

1. Bapa
2. Datuk
3. Saudara lelaki sekandung
4. Saudara lelaki sebapa
5. Anak lelaki dari saudara lelaki sekandung
6. Anak lelaki saudara lelaki sebapa
7. Bapa saudara sekandung
8. Bapa saudara
9. Anak lelaki dari bapa saudara sekandung
10. Anak lelaki dari bapa saudara seayah
11. Hakim

Jadi jelaslah, jika bapa dan datuk tidak ada maka yang layak menjadi wali adalah saudara lelaki sekandung, tidak kiralah apakah abang yang sulung ataupun bukan.
Sila baca selanjutnyaEdisi Soal Jawab! Menjadi Wali Untuk Adik!

Edisi Pendidikan! Malaysian Teachers Rely Too Much On Textbooks!

Oleh Kaki Wayang on


Unlike other rural children, those living on  Pulau Tioman  have more confidence in mixing with foreigners as they meet such tourists almost every day.

Their high confidence level has made it easier for foreign and local English teachers to organise various activities during the Brighton Education Group's Teaching English Language and Literacy (TELL) programme on the island recently.

"The common trait of students in South Korea and Malaysia is that they have set goals and have the enthusiasm to learn, making our job as educators easier.

"As for the pupils on Pulau Tioman, they are more open to outsiders as the island is a popular tourist destination," said John Fujot, 44, one of the Language Mentors in the programme.

The teaching graduate from Carroll University, Wisconsin, the United States, said the primary school pupils were eager to take part in all the activities.

"We have to make English learning fun through interactive activities as local students in general are quite shy."

Elizabeth O'Donoghue, 51, said each TELL programme was customised to meet the needs of both teachers and students in each school.

"Every teacher should be treated as an individual and the programme must suit their ability and needs to ensure a smooth language learning process."

She supervises 19 local English teachers at five schools here. Ryan Harb, 30, from Toronto, Canada, said the teaching of English in his country was very different from Malaysia.

"Our system is much similar to TELL, which is student-centred. "From my observation, Malaysian teachers rely too much on textbooks while the students focus on examinations.

"They should instead focus on communication, which is the core of language learning," said the Terengganu TELL project manager who embraced Islam and married a local last year.

SK Rompin English teacher Haziq Sawaludin, 25, said the TELL programme was more effective as it was injected with fun elements.

"It is an essential part in teaching primary school pupils as it will make them learn English while playing games."
Sila baca selanjutnyaEdisi Pendidikan! Malaysian Teachers Rely Too Much On Textbooks!

Edisi Terkini! Inilah Wajah Ibu Yang Mencampakkan Bayinya Sehingga Mati!

Oleh Kaki Wayang on



Ibu mana tak sayangkan anak..tapi ibu yang dipercayai mencampakkan anaknya yang masih hidup dari atas bangunan yang mengakibatkan kematian anaknya itu tidak sesuai dengan istilah itu..tak dapat difikirkan logik akal berkenaan dengan tindakannya itu..

Setelah diselidiki rupa-rupanya ibu muda berkenaan mengandung hasil dari pebuatannya dengan seorang lelaki dari kilang tempatnya bekerja..mari kita ikuti kisah yang begitu menyayat hati ini..

Seorang ibu muda yang dipercayai tergamak mencampak bayinya hidup-hidup dari tingkat 3 Blok 1, Flat Desa Mentari di sini sebaik sahaja anaknya selamat dilahirkan direman sehingga Isnin ini bagi membantu siasatan kes perbuatan kejam itu.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, perintah reman itu dikeluarkan oleh Majistret Mahkamah Petaling Jaya, Suraya Syawal pada pukul 11.30 pagi semalam.
"Mahkamah membenarkan suspek direman tujuh hari bermula hari ini (semalam) untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," kata beliau.

Menurut beliau, laporan bedah siasat ke atas mayat bayi yang cukup sifat itu mengesahkan mangsa mati akibat mengalami kecederaan serius di kepala.
"Bayi itu mengalami kecederaan teruk di kepala selepas dicampak dari tempat tinggi sebelum terhempas ke bawah," kata beliau.
Arjunaidi memberitahu, suspek yang berusia 20 tahun dan belum berkahwin itu melahirkan bayinya secara sendirian ketika dia berada seorang diri di rumah keluarganya. Difahamkan bayi yang cukup bulan itu merupakan anak hasil hubungan suspek yang bekerja di sebuah kilang dengan teman lelakinya. Bagaimanapun, keluarga suspek tidak menyedari gadis itu mengandung.
Polis setakat ini tidak menyiasat atau menahan kekasih suspek kerana belum ada keperluan dengan kes bunuh yang dihadapi suspek wanita itu. Suspek yang memakai baju T warna hitam, bertudung, berjaket merah jambu, berkain sarung batik, berstoking dan berselipar kelihatan bersahaja ketika diperintahkan ditahan reman oleh majistret.
Wanita itu yang tidak ditemani ahli keluarga ketika dibawa ke mahkamah masih dirawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Semalam akhbar melaporkan, seorang bayi perempuan ditemui mati dipercayai dicampak dari tingkat tiga flat Desa Mentari di sini.
Polis yang memeriksa mayat bayi itu kemudian menahan seorang gadis yang kelihatan lemah selepas dipercayai baru lepas bersalin di tingkat tiga blok 1 di rumah flat itu. Ketika ditemui, bayi yang masih bertali pusat itu sudah tidak bernyawa lagi.

Sila baca selanjutnyaEdisi Terkini! Inilah Wajah Ibu Yang Mencampakkan Bayinya Sehingga Mati!

Edisi Raya! Download Koleksi 40 Lagu-Lagu Raya Paling Gempak!

Oleh Kaki Wayang on


Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Tinggal sehari lagi berpuasa, semangat nak beraya kian memuncak..apatah lagi apabila kita mendengar lagu-lagu raya dikumandangkan..bertambah sayu lah kita..so, kat sini ada dalam 40 buah lagu raya paling gempak abad ini yang korang bioleh download dan mainkan sepanjang perjalanan ke kampung..mesti syahdu kan..
Sila baca selanjutnyaEdisi Raya! Download Koleksi 40 Lagu-Lagu Raya Paling Gempak!

Edisi Terkini! Gempar Norish Karman Digilis Lori 10 Tan!

Oleh Kaki Wayang on


Gambar yang begitu mengejutkan bagi sesiapa yang melihatnya bukan, tak sangka Norish Karman mengalami kemalangan dan berlumuran darah apabila digilis lori 10 tan? Dan sehingga kini masih tiada sebarang berita mengenainya? Padahal ianya melibatkan seorang artis yang agak terkenal kemalangan.
Terdapat kemusyikilan di situ. Selepas  diselidiki, ternyata gambar tersebut adalah salah satu babak lakonan Norish Karman sebagai Tengku Puan Marina dalam drama ” Maharku Untukmu ” di TV3 yang disiarkan pada 30 Jun lalu dan telah meraih 2.4 juta tontonan..Haishhhhh, ingatkan ape tadi..menyentap je dibulan puasa ni!
Sila baca selanjutnyaEdisi Terkini! Gempar Norish Karman Digilis Lori 10 Tan!

Edisi Sengal! Siapa Johari Pain? Apa Hubungannya Dengan Pandelela Rinong? - Ikuti Kupasannya!

Oleh Kaki Wayang on


Tetiba nama Johari Pain sangat-sangat malatops pada ketika ini..dan tetiba juga nama Johari Pain begitu terkenal di laman-laman sosial di Facebook dan Twitter..semuanya atas sebab-sebab status sengalnya dibulan puasa ini..Namun apa kaitannya dengan Pandelela Rinong? Ooo ya, buat pengetahuan semua Pandelela Rinong dapat Pingat Gangsa yer pada tengah malam tadi..apabila dia menduduki tangga ketiga acara Terjun 10Meter..memang terbaek lah Pandelela Rinong..
Sila baca selanjutnyaEdisi Sengal! Siapa Johari Pain? Apa Hubungannya Dengan Pandelela Rinong? - Ikuti Kupasannya!

Edisi Pengajaran! Tampil Bertudung Di MHI, Gambar Eksklusif Nurul Syuhada Nurul Ain Bertudung!

Oleh Kaki Wayang on


Namun, pagi ini agak kecoh juga di Twitter apabila beberapa orang yang menonton Malaysia Hari Ini (MHI) terkejut dengan imej & penampilan terbaru Nurul Syuhada Nurul Ain. Nurul Syuhada di’lihat manis bertudung ketika muncul dalam program MHI pagi ini dan rata rata mereka di Twitter menerima penghijrahan pengacara ini dengan baik.
Sila baca selanjutnyaEdisi Pengajaran! Tampil Bertudung Di MHI, Gambar Eksklusif Nurul Syuhada Nurul Ain Bertudung!

Edisi Tazkirah! Formula Dan Tips Mendapatkan Lailatul Qadr!

Oleh Kaki Wayang on


2 formula jadual Lailatul Qadar . Cara Mendapatkan Lailatulqadar. Apa Yang Perlu Dilakukan Pada Malam Itu? Sekiranya Ditemukan Apa Yang Hendak Dimohon? Bagimana Jika Tidak Ditemukan?  Bagaimana Seseorang Boleh Mengetahui Yang Dia Telah Mendapat Lailatul Qadar?

Sila baca selanjutnyaEdisi Tazkirah! Formula Dan Tips Mendapatkan Lailatul Qadr!

Edisi Tazkirah! Sejarah Malam Lailatul Qadr!

Oleh Kaki Wayang on


Wujudnya Lailatul Qadar apabila Rasulullah berdoa kepada Allah setelah melihat kehebatan seorang lelaki Bani Israil yang sentiasa menghunuskan pedang (berperang) membela agama Allah selama 1000 bulan (lebih kurang 83 tahun). Disebabkan terpegun akan kehebatan lelaki itu lalu baginda berdoa :

Sila baca selanjutnyaEdisi Tazkirah! Sejarah Malam Lailatul Qadr!

Edisi Hangat! Gempar Dato Lee Chong Wei dan Baskin Robbins Bagi Aku Hadiah Ulangtahun Kelahiran - Serius!

Oleh Kaki Wayang on


Yayyy..Hari ulangtahun kelahiran aku jatuh pada 8 August..wah walaupun Dato Lee Chong Wei kalah dalam pemburuan Pingat Emas Olimpik namun Baskin Robbins tetap akan memberikan Ice Cream percuma kepada semua rakyat Malaysia..nampaknya hadiah yang begitu bermakna dari Dato Lee Chong Wei kepada aku (perahsantan sangat)..Walauapapun terjadi..Dato Lee Chong Wei sebenarnya telah memenangi Pingat Emas buat seluruh warga Malaysia walaupun sebenarnya membawa pulang pingat perak..semuanya disebabkan semangat juang yang tinggi yang dipertontonkan buat tatapan seluruh penduduk dunia..Tahniah Dato Lee Chong Wei..
Sila baca selanjutnyaEdisi Hangat! Gempar Dato Lee Chong Wei dan Baskin Robbins Bagi Aku Hadiah Ulangtahun Kelahiran - Serius!

Edisi Hangat! Rahsia Kaki Lionel Messi Terbongkar!

Oleh Kaki Wayang on


Gempar apabila rahsia kaki Lionel Messi berjaya dirungkaikan sekumpulan saintis..hahahaha..ayat macam hampeh..mungkin apa yang gambar ini tayangkan ada juga betulnya..al-maklumlah Lionel Messi kan seorang pemain bolasepak terkenal..bermain menggunakan akal fikiran dan kebijakkan beliau..
Sila baca selanjutnyaEdisi Hangat! Rahsia Kaki Lionel Messi Terbongkar!

Edisi Pengajaran! Lihat Bagaimana Allah SWT Mengangkat Martabat HambaNya - Serius Benar!

Oleh Kaki Wayang on


Masyallah tabarakallah.... walaupun sebagai pekerja pembersihan, berkulit hitam, namun menjadi imam kpd bos, pegawai dan pihak yang lebih atas daripada imam tersebut.... Allah mengangkat martabat hambaNya yang beramal soleh dan beriman untuk naik ke darjat yg mulia... teringat kisah Saidina Bilal bin Rabah, hanya seorang hamba berkulit hitam, tapi diangkat martabat darjatnya oleh Allah SWT dan kemuliaan Bilal sehingga ke hari ini, sehingga kita dapat tahu waktu berbuka dalam berpuasa.

Sesungguhnya manusia tiada bezanya di sisi Allah SWT..hanya iman dan amal sahaja yang membezakan antara makhluk Allah SWT di sisiNya..
Sila baca selanjutnyaEdisi Pengajaran! Lihat Bagaimana Allah SWT Mengangkat Martabat HambaNya - Serius Benar!

Edisi Pelik! Gempar Awan Membentuk 'Muhammad' di Langit Masjid Nabawi - Subhanallah!

Oleh Kaki Wayang on


Siaran langsung selepas maghrib pada 7 ramadhan, kelihatan awan berbentuk 'Muhammad' di Sekitar Langit Masjid Nabawi..SubhanAllah!
Sila baca selanjutnyaEdisi Pelik! Gempar Awan Membentuk 'Muhammad' di Langit Masjid Nabawi - Subhanallah!

Edisi Terkini! Rumah Pengacara Aznil Hj. Nawawi Di Rompak RM40,000.00!

Oleh Kaki Wayang on



Kediaman Aznil Hj. Nawani di Taman Yarl dimasuki perompak semalam. Menurut sumber, masa rompakan berlaku, hanya ibu Aznil bersama dua orang amah yang berada di rumah tersebut. Tambah sumber tersebut, Aznil mengalami kerugian hampir RM40,000 apabila kehilangan barang-barang kemas berupa cincin, gelang emas, anting-anting dan rantai kaki. Turut dicuri ialah sebuah komputer riba dan sehelai pakaian.
Sila baca selanjutnyaEdisi Terkini! Rumah Pengacara Aznil Hj. Nawawi Di Rompak RM40,000.00!

Edisi Teragung! Subhanallah, Bayi Dalam Kandungan Memegang Tangan Doktor Ketika Proses Kelahiran - Serius Pelik!

Oleh Kaki Wayang on


Gambar menakjubkan ini dirakamkan oleh jurugambar akhbar USA Today ketika proses kelahiran seorang bayi yang baru mencecah usia kandungan 21 minggu. Bayi lelaki itu yang diberi nama Samuel mengeluarkan tangan kecilnya dari lubang bedah rahim ibunya.
Sila baca selanjutnyaEdisi Teragung! Subhanallah, Bayi Dalam Kandungan Memegang Tangan Doktor Ketika Proses Kelahiran - Serius Pelik!

Edisi Infromasi! Keburukan Guna Laptop Tanpa Bateri - Serius Fakta!

Oleh Kaki Wayang on



Pendapat mengenai penggunakan laptop sambil mengecas bateri membuatkan jangka hayat bateri menjadi pendek dan merosakkan bateri tidak kami dapat sangkal lagi kebenaran memang ada. Tetapi, tahukah anda sebenarnya menggunakan laptop secara langsung tanpa menggunakan bateri berpotensi untuk merosakkan komponen-komponen tertentu di dalam laptop.
Sila baca selanjutnyaEdisi Infromasi! Keburukan Guna Laptop Tanpa Bateri - Serius Fakta!

Edisi Fakta! 7 Lapangan Terbang Paling Bahaya Di Dunia!

Oleh Kaki Wayang on

 
1. Lukla di Nepal

Lapangan terbang dengan hujung lintasannya ditutupi gunung yang berketinggian 2900 meter. Sehingga pesawat mungkin saja merempuh .
Sila baca selanjutnyaEdisi Fakta! 7 Lapangan Terbang Paling Bahaya Di Dunia!

Edisi Hangat! Jom Lihat Aaron Aziz Beraksi Seperti Wanita - Serius Cun!

Oleh Kaki Wayang on


Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Pernahkah anda melihat Aaron Aziz seperti ini? Berambut kerinting ala-ala wanita..gambar yang sebelah kiri tu ok lagi..gambar sebelah kanan tu tetiba jadi wanita garang..macam nak makan orang jer..
Sila baca selanjutnyaEdisi Hangat! Jom Lihat Aaron Aziz Beraksi Seperti Wanita - Serius Cun!

Edisi Sengal! Gambar Awek Cute Paling Fail!

Oleh Kaki Wayang on


Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Apa khabar semua? Puasa macam mana? Semua ok kan..yang tak puasa tu memang rugi betol korang..ok setelah berjuta tahun lamanya tidak mengemaskini blog..hari ini KW nak kongsikan sekeping gambar yang paling fail setakat ini..Gambar seorang Awek Cute Paling Fail! Bila korang tengok seimbas lalu gambar tu apa yang korang nampak? Fail tak?
Sila baca selanjutnyaEdisi Sengal! Gambar Awek Cute Paling Fail!

Edisi Pelik! Tangisan Bayi Petanda Berlaku Kemalangan di Politeknik Muadzam Shah - Subhanallah!

Oleh Kaki Wayang on


Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Selamat berpuasa kepada semua umat Islam..semoga mencapai kemenangan (maksudnya semoga kita semua mampu bukan sahaja menahan lapar dan dahaga..malah semua anggota tubuh badan kita turut berpuasa sehinggalah waktu berbuka puasa) dan itulah yang dimaksudkan dengan kemenangan bagi orang-orang yang berpuasa..wah, agak feeling-feeling USTAZ yer hari ni..siap bersongkok bagai lagi..
Sila baca selanjutnyaEdisi Pelik! Tangisan Bayi Petanda Berlaku Kemalangan di Politeknik Muadzam Shah - Subhanallah!

Edisi Hangat! Gambar Rita Rudaini Yang Semakin Comel Dengan Tudungnya!

Oleh Kaki Wayang on



Ramai yang mampu bertudung..tapi tak ramai yang mampu berubah dari tak bertudung ke bertudung..macam pelakon terkenal Rita Rudaini..nampak makin comel pulak kan selepas bertudung..makin naik seri muka..so, minta maaf lah yer wahai pompuan yang tak bertudung..tak naik seri muka tau kalau tak bertudung..

Sila baca selanjutnyaEdisi Hangat! Gambar Rita Rudaini Yang Semakin Comel Dengan Tudungnya!

Edisi Pengajaran! Subhanallah, Aku Malu Dengan Dia, Jom Lihat Lelaki Kudung Solat!

Oleh Kaki Wayang on



Subhanallah..tinggi sungguh imannya..sedangkan kita yang sihat tubuh badan, cukup anggota tubuh..kaki dan tangan semuanya sempurna Allah SWT berikan kepada kita semua..tapi kenapa dan mengapa masih ramai lagi yang tak mampu nak solat dengan baik dan masih ramai lagi yang tidak solat walhal ianya tuntutan agama yang paling utama..cuba korang lihat dan renung-renungan apa yang "hamba Allah" dalam gambar itu lakukan..
Sila baca selanjutnyaEdisi Pengajaran! Subhanallah, Aku Malu Dengan Dia, Jom Lihat Lelaki Kudung Solat!

Edisi Sengal! Unta Yang Pelik, Kao Hadoo!

Oleh Kaki Wayang on


Kao hadoooo! Mungkin begitulah gamaknya pak cik ni berkata dalam hati..ada aku kesah! Korang ingat korang je mampu ada UNTA (teringat kata-kata Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan rakan-rakannya dalam filem Pendekar Bujang Lapok) ".......Tumpuk-tumpuk (tompok-tompok) tahi UNTA!
Sila baca selanjutnyaEdisi Sengal! Unta Yang Pelik, Kao Hadoo!

Edisi Sengal! Gambar Perempuan dan Aksi Planking Paling Sengal Di Dunia!

Oleh Kaki Wayang on


Bukan nak menjatuhkan maruah sesiapapun..tapi pompuan ini sebenarnya sudah menjatuhkan maruahnya sendiri..sengal tak? Sengal tak? Planking ape benda kalau macam ni..nampak sengal dan kadang-kadang sedikit bodoh pun ada..kalau yer pun nak buat planking..biar benda tu nampak ok dan takdelah buruk sangat..
Sila baca selanjutnyaEdisi Sengal! Gambar Perempuan dan Aksi Planking Paling Sengal Di Dunia!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...