PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!
Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.
Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!
Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.
Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!
"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.
Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!
Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.
Home » All posts
Betol-betol Sengal! Wordless Wednesday #9
Oleh Kaki Wayang on
Sila baca selanjutnya → Betol-betol Sengal! Wordless Wednesday #9
Betol-betol Sengal! Wordless Wednesday #8
Oleh Kaki Wayang on
Sila baca selanjutnya → Betol-betol Sengal! Wordless Wednesday #8
Betol-betol Informasi! Ragu lafaz talak suami
Oleh Kaki Wayang on
Soalan:
SAYA mengandung anak ketiga yang kini masuk lima bulan. Di awal
mengandung, suami tidak mahukan bayi dalam kandungan ini kerana masalah
ekonomi terutama hutang ansuran kereta, rumah, pengasuh anak dan
perbelanjaan bulanan. Kami pernah bergaduh dan suami saya pernah terlepas cakap “Aku tak
mahu kau lahirkan budak ini, kalau kau melahirkan budak ini dengan
selamat kita bercerai” tetapi suami saya tidak bermaksud untuk bercerai
ketika itu dia amat kusut dan terlepas cakap.
Baru-baru ini, suami saya cakap dia sedia menerima bayi dalam
kandungan ini dan mahu selamatkan rumah tangga kami, tetapi risau dengan
kata-katanya sebelum ini yang terlepas cakap ketika kami bergaduh.
Suami tidak tahu apa yang perlu dia lakukan untuk menyelesaikan keterlanjuran kata-katanya itu. Suami saya pernah telefon ke pejabat agama untuk minta pendapat mengenai permasalahan kami ini, tetapi pegawai yang jawab panggilan itu berkata “tunggu sahajalah bayi lahir kemudian daftar penceraian di mahkamah serta tunggu keputusan mahkamah.”
Suami tidak tahu apa yang perlu dia lakukan untuk menyelesaikan keterlanjuran kata-katanya itu. Suami saya pernah telefon ke pejabat agama untuk minta pendapat mengenai permasalahan kami ini, tetapi pegawai yang jawab panggilan itu berkata “tunggu sahajalah bayi lahir kemudian daftar penceraian di mahkamah serta tunggu keputusan mahkamah.”
Sekarang suami saya tidak mahu naik mahkamah dan mahu selesaikan secara luar mahkamah.
Jawapan:
UNDANG-undang keluarga di Malaysia memperuntukkan bahawa seseorang suami
atau seorang isteri yang hendak bercerai hendaklah menyerahkan
permohonan untuk perceraian di Mahkamah Syariah.
Apabila pihak Mahkamah berpuas hati, mahkamah akan menasihatkan suami supaya melafazkan satu talak di hadapan mahkamah.
Apa yang banyak berlaku ialah lafaz talak berlaku di luar mahkamah dan tanpa kebenaran. Dalam keadaan ini, suami hendaklah melaporkan kepada mahkamah dalam masa tujuh hari. Mahkamah kemudian menyiasat sama ada ia dilafazkan mengikut hukum syarak atau tidak.
Apabila ia sah mengikut hukum syarak, maka mahkamah akan membuat perintah membenarkan perceraian dengan talak. Inilah prosedur yang dikatakan oleh pegawai agama di atas. Secara umumnya, mahkamah akan menyiasat sama ada lafaz di atas iaitu “Aku tak mahu kau lahirkan budak ini, kalau kau melahirkan budak ini dengan selamat kita bercerai” termasuk dalam lafaz cerai taklik atau tidak.
Mahkamah akan menyiasat perkara itu berdasarkan keterangan suami dan puan sendiri. Seterusnya mahkamah akan mengesahkan lafaz taklik tersebut dan memutuskan sama ada ia menggugurkan talak atau tidak.
Memandangkan lafaz sedemikian sudah terjadi, saya berpendapat suami puan perlu melaporkannya kepada mahkamah untuk dibuat siasatan. Ini dapat menyelesaikan kekeliruan dan gangguan psikologi kepada keluarga terutama rasa bersalah dan sebagainya. Ini sebenarnya yang dicadangkan oleh pegawai agama berkenaan.
Dengan kata lain, mahkamah akan memberi kata putus kedudukan lafaz itu. Selain itu, negara kita mempunyai undang-undang keluarga yang perlu diikuti. Penyelesaian di luar mahkamah tidak bersifat rasmi dan membawa masalah di masa hadapan. Umpamanya, bilangan cerai dan talak yang berlaku tidak direkodkan dan sebagainya.
Ia juga sebagai pengajaran agar tidak mudah menggunakan kata cerai dan talak. Islam juga melihat perceraian sebagai suatu yang tidak baik kerana sudah meruntuhkan rumah tangga. Inilah yang diinginkan syaitan.
Apa yang banyak berlaku ialah lafaz talak berlaku di luar mahkamah dan tanpa kebenaran. Dalam keadaan ini, suami hendaklah melaporkan kepada mahkamah dalam masa tujuh hari. Mahkamah kemudian menyiasat sama ada ia dilafazkan mengikut hukum syarak atau tidak.
Apabila ia sah mengikut hukum syarak, maka mahkamah akan membuat perintah membenarkan perceraian dengan talak. Inilah prosedur yang dikatakan oleh pegawai agama di atas. Secara umumnya, mahkamah akan menyiasat sama ada lafaz di atas iaitu “Aku tak mahu kau lahirkan budak ini, kalau kau melahirkan budak ini dengan selamat kita bercerai” termasuk dalam lafaz cerai taklik atau tidak.
Mahkamah akan menyiasat perkara itu berdasarkan keterangan suami dan puan sendiri. Seterusnya mahkamah akan mengesahkan lafaz taklik tersebut dan memutuskan sama ada ia menggugurkan talak atau tidak.
Memandangkan lafaz sedemikian sudah terjadi, saya berpendapat suami puan perlu melaporkannya kepada mahkamah untuk dibuat siasatan. Ini dapat menyelesaikan kekeliruan dan gangguan psikologi kepada keluarga terutama rasa bersalah dan sebagainya. Ini sebenarnya yang dicadangkan oleh pegawai agama berkenaan.
Dengan kata lain, mahkamah akan memberi kata putus kedudukan lafaz itu. Selain itu, negara kita mempunyai undang-undang keluarga yang perlu diikuti. Penyelesaian di luar mahkamah tidak bersifat rasmi dan membawa masalah di masa hadapan. Umpamanya, bilangan cerai dan talak yang berlaku tidak direkodkan dan sebagainya.
Ia juga sebagai pengajaran agar tidak mudah menggunakan kata cerai dan talak. Islam juga melihat perceraian sebagai suatu yang tidak baik kerana sudah meruntuhkan rumah tangga. Inilah yang diinginkan syaitan.
Betol-betol Informasi! Haram minta ampun bagi orang musyrik
Oleh Kaki Wayang on
Soalan:
SEBELUM ini saya ada seorang kekasih bukan Islam. Dia beragama
kristian dan pada 4 Jun lalu dia meninggal dunia akibat kemalangan jalan
raya. Saya terlalu terkejut dan pergi ke rumah keluarganya. Saya hanya berdiri di luar rumah sampai upacara ‘prayer’ tamat.
Saya pergi ke sana kerana perasaan saya tidak tenang sebab tidak
dapat tunaikan permintaannya untuk jumpa saya buat kali terakhir.
Saya bercadang ke kuburnya. Adakah itu menjadi satu kesalahan
bagi umat Islam dan salahkah jika saya juga hadir bersama ketika upacara
‘prayer’ tetapi hanya melihat dari luar rumah?
Adakah salah jika saya berdoa untuknya kerana saya terlalu sayangkan dia? Saya sering berdoa supaya dia aman di sana dan berharap dapat berjumpa dia di syurga walaupun ia tidak berlaku kerana dia bukan Islam.
Jawapan:
ISLAM mengajar supaya menghormati sesama manusia termasuk dengan bukan
Islam. Mengucapkan takziah dan menyatakan simpati atas kematian bukan
Islam dibenarkan. Bagaimanapun, Islam tidak membenarkan penganutnya menyertai
upacara keagamaan agama lain termasuk ritus atau doa. Dengan kata lain,
menziarahi jenazah dibenarkan atas dasar hubungan sesama manusia.
Begitu juga dengan berdoa kepada bukan Islam, ada bentuk dan kandungan doa yang dibenarkan dan ada yang haram. Doa kepada bukan Islam supaya mendapat hidayah dan kebaikan duniawi seperti kesihatan dan kaya dibenarkan.
Apa yang diharamkan ialah berdoa supaya bukan Islam beroleh ganjaran syurga, keampunan Allah dan kejayaan di akhirat. Ini kerana sudah pasti bukan Islam menerima azab Allah kerana gagal mengenal, mengakui dan menyembah Allah, Tuhan yang Esa dan Tuhan seluruh alam.
Dengan sebab itu, saya menasihatkan saudara supaya tidak berdoa kepada orang bukan Islam yang sudah meninggal dunia seperti anda nyatakan. Saudara hendaklah tabah menghadapi ketentuan dan dugaan Allah seterusnya. Terdapat ayat al-Quran yang melarang Nabi dan orang mukmin berdoa kepada bukan Islam.
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawasanya orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka.” (Surah al-Taubah (9): 113)
Ini kerana terdapat riwayat bahawa Nabi Muhammad s.a.w mencuba untuk memohon keampunan Allah kepada bapa saudara Baginda, Abu Talib kerana jasanya kepada Islam walaupun dia meninggal dunia tanpa memeluk agama Islam.
Ia tidak dibenarkan Allah dengan turunnya ayat di atas (Ibn Kathir, II: 393).
Begitu juga dengan berdoa kepada bukan Islam, ada bentuk dan kandungan doa yang dibenarkan dan ada yang haram. Doa kepada bukan Islam supaya mendapat hidayah dan kebaikan duniawi seperti kesihatan dan kaya dibenarkan.
Apa yang diharamkan ialah berdoa supaya bukan Islam beroleh ganjaran syurga, keampunan Allah dan kejayaan di akhirat. Ini kerana sudah pasti bukan Islam menerima azab Allah kerana gagal mengenal, mengakui dan menyembah Allah, Tuhan yang Esa dan Tuhan seluruh alam.
Dengan sebab itu, saya menasihatkan saudara supaya tidak berdoa kepada orang bukan Islam yang sudah meninggal dunia seperti anda nyatakan. Saudara hendaklah tabah menghadapi ketentuan dan dugaan Allah seterusnya. Terdapat ayat al-Quran yang melarang Nabi dan orang mukmin berdoa kepada bukan Islam.
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawasanya orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka.” (Surah al-Taubah (9): 113)
Ini kerana terdapat riwayat bahawa Nabi Muhammad s.a.w mencuba untuk memohon keampunan Allah kepada bapa saudara Baginda, Abu Talib kerana jasanya kepada Islam walaupun dia meninggal dunia tanpa memeluk agama Islam.
Ia tidak dibenarkan Allah dengan turunnya ayat di atas (Ibn Kathir, II: 393).
Betol-betol Informasi! Musykil gaji kerja bank
Oleh Kaki Wayang on
Soalan:
SAYA berminat menceburi kerjaya dalam sektor perbankan. Di sini saya
ada kemusykilan mengenai status halal atau berkat gaji yang diterima
pekerja bank khususnya di Malaysia. Seperti yang kita ketahui, salah satu pendapatan bank adalah melalui bunga dari skim pinjaman.
Jawapan:
MENCEBURI kerjaya dalam sektor perbankan dibenarkan. Bagaimanapun, anda dinasihatkan supaya memilih untuk bekerja di sektor perbankan Islam dan skim perbankan Islam (SPI) berbanding perbankan konvensional.
Ini kerana ia dapat mengelak daripada terbabit dalam perkara syubahat
dan haram seperti riba dan sebagainya. Sekarang ini ada banyak bank di
Malaysia yang menjalankan sistem perbankan Islam antaranya Bank Islam,
Bank Muamalat dan AmIslamic Bank.
Dengan itu, anda boleh berkhidmat dengan bank terbabit tanpa ada rasa keraguan.
Dengan itu, anda boleh berkhidmat dengan bank terbabit tanpa ada rasa keraguan.