PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!
Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.
Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!
Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.
Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!
"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.
Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!
Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.
Home » All posts
Edisi Agama! Jauhi enam sifat mazmumah!
Oleh Kaki Wayang on
SECARA umumnya, manusia memiliki
dua jenis keperibadian iaitu; positif dan negatif yang tercermin pada tingkah
laku dalam setiap gerak geri kehidupan seharian. Sikap positif menjelma dalam
tindakan kepatuhan, mencari kebenaran, muhasabah diri, bekerja dengan amanah
dan bermuamalah dengan jujur dalam semua lapangan kehidupan.
Sikap negatif pula terlihat pada
penentangan, cenderung kepada perbuatan maksiat, malas bekerja serta melakukan
kerosakan terhadap diri sendiri, keluarga mahupun masyarakat. Sehubungan itu, Rasulullah SAW
bersabda dalam hadis yang bermaksud: "Ada enam perkara yang menyebabkan
amal kebajikan menjadi sia-sia (tidak mendapat pahala); iaitu sibuk mencari
keaiban orang lain, keras hati, terlalu cinta kepada dunia, kurang rasa malu,
panjang angan-angan dan orang yang berterusan melakukan kezalimannya".
(riwayat Dailami)
Pertama, orang yang lebih suka
mencari dan menyebarkan keburukan yang terdapat pada orang lain lalu
membesar-besarkannya, sementara aibnya sendiri tidak pernah diperiksanya sesuai
dengan pepatah lama "Kuman di seberang lautan nampak, gajah di pelupuk
mata tidak nampak."
Terdapat sebuah riwayat
mengisahkan seorang khalifah yang melakukan rondaan dan lawatan terhadap
rakyatnya pada waktu tengah malam, lalu dia menemui dalam sebuah rumah seorang
lelaki dan wanita serta minuman khamar yang dihidangkan, dia masuk ke rumah itu
dengan memanjat dinding, terus menerjah masuk dan terjadilah dialog.
Khalifah: Hai musuh Allah,
apakah kau menyangka bahawa Allah akan menutupi kesalahan kau ini?
Lelaki: Tuan sendiri jangan
tergesa-gesa, tuan juga telah melakukan kesalahan.
Khalifah: Kesalahan apa yang
saya perbuat?
Lelaki: Kesalahan saya hanya
satu iaitu apa yang Khalifah lihat sekarang, sedangkan tuan telah melakukan
tiga kesalahan iaitu; mencari dan mendedahkan keburukan orang lain, padahal
Allah melarang perbuatan itu, masuk ke dalam rumah orang dengan memanjat
dinding, bukankah ada pintu yang harus dilalui dan masuk rumah tanpa izin tuan
rumah.
Kedua, sikap keras hati
bermaksud tidak mahu menerima pengajaran yang baik dan nasihat ke arah kebaikan
ditolaknya. Dia tidak suka segala kesalahannya dikritik apatah lagi
dipersalahkan, kerana dia yakin bahawa dialah yang paling benar, di samping itu
hatinya pula tidak tersentuh oleh penderitaan dan kesedihan orang lain.
Sewaktu hayat Rasulullah SAW,
terdapat suatu kejadian yang membuat semua sahabat bersedih kerana matinya
seorang anggota keluarga daripada mereka.
Bahkan Nabi SAW pun menitiskan
air matanya, sahabat-sahabat di sekitarnya pun berlinang air matanya, tetapi
ada seorang sahabat nampak biasa-biasa saja, sedikitpun dia tidak tersentuh
melihat kejadian itu. Lalu dia bertanya kepada Nabi SAW, maka Rasulullah SAW
menjawab, "Itu tandanya hati yang keras."
Orang yang keras hati lebih
cenderung bersifat ego, sombong, takbur dan tidak mahu menerima kebenaran,
kerana hatinya telah keras dan tidak terbuka untuk menerima pengajaran yang
benar.
Ketiga, kehidupan dunia
hanyalah sementara dan kita sebenarnya adalah seorang musafir yang berada dalam
perjalanan, lalu beristirehat pada sebuah tempat untuk sementara waktu. Namun
tidak sedikit pun manusia yang beranggapan bahawa tempat istirehat yang sejenak
itulah matlamat dan tujuan mereka sehingga lupa akan matlamat dan tujuan
sebenar mereka akan kembali kepada Allah Yang Maha Esa.
Justeru, Rasulullah SAW pernah
menegaskan bahawa pada suatu masa nanti, umat Islam akan ditindas dan dizalimi
oleh umat lain sebagaimana mereka menghadapi makanan di atas meja, padahal
jumlahnya ramai tetapi kekuatannya ibarat buih di atas lautan, mudah hancur.
Saat itu umat dihinggapi penyakit yang bernama al-Wahn iaitu suatu
penyakit yang meracuni umat ini sehingga mereka terlalu cinta kepada dunia dan
takut akan kematian.
Keempat, orang yang tiada
sifat malu ini, tidak akan malu-malu untuk berbuat apa pun menurut kemahuan
hawa nafsunya. Oleh itu, perbuatan dosa dan maksiat adalah agenda utama
kehidupan sehariannya, manakala benar dan salah tidak lagi menjadi suatu ukuran
dalam hidupnya.
Bila sifat malu tiada, maka dia
akan melakukan apa sahaja menurut kehendak nafsunya dan beranggapan bahawa
dirinya lebih suci daripada orang lain. Menurut Abu Hasan Al Mawardi, sifat
malu itu ada tiga jenis, iaitu;
1. Malu kepada Allah
2. Malu kepada manusia
3. Malu kepada diri sendiri.
Kelima, sifat panjang
angan-angan pula menunjukkan kekerdilan manusia, kemahuannya lebih tinggi,
tidak sesuai dengan kemampuannya yang sebenar, malah dia suka berkhayal dan
berangan-angan. Ungkapan yang biasa bermain pada lidahnya ialah seandainya,
andai kata, apabila, jika, kalau dan lain lain lagi.
Bahkan, dia banyak menghabiskan
waktunya untuk berangan-angan dan berkhayal pada setiap masa, tetapi dia sama
sekali tidak melakukan sesuatu. Ironinya, dia beranggapan bahawa khayalan itu
benar, indah dan realistik. Orang yang bersikap demikian samalah dengan ibarat
pungguk merindukan bulan atau katak ingin jadi kerbau.
Akhirnya, dengan kekuasaan dan
kekuatan, manusia akan melakukan eksploitasi terhadap orang lain, memeras
golongan bawahan dan menindas kelompok yang lemah. Jika perbuatan ini dilakukan
secara berterusan, maka akibatnya orang pun terus menerus menanggung kezaliman
dan penindasannya.
Demikianlah enam sifat mazmumah
yang dapat menghancurkan nilai-nilai ibadah, ia ibarat air di daun keladi, amal
yang dilakukan berpahala banyak tapi tertumpah tanpa meninggalkan sebarang
bekas. Jika enam sifat tercela ini terdapat dalam peribadi seseorang, maka
hendaklah dia berwaspada dan berhati-hati dalam segala tindak tanduknya selaras
dengan peringatan Rasulullah SAW dalam hadis di atas.
Edisi Agam! Berhijrah daripada membuat dosa!
Oleh Kaki Wayang on
NALURI manusia yang normal sudah
pasti mahukan kepada kejayaan atau pun perubahan yang lebih baik pada setiap
masa. Tiada manusia yang sempurna akalnya, mahu terus hidup dalam kegelapan dan
bergelumang dalam dosa dan maksiat.
Persoalannya, bagaimana mahu
berubah dan untuk berubah, manusia itu perlu mengorbankan banyak perkara.
Antaranya adalah 'kekuatan' untuk mengorbankan rasa selesa berada pada tahap
sedia ada dan berusaha atau berhijrah melaksanakan transformasi dalam diri
untuk menjadi insan mukmin yang berjaya.
Hal ini dijelaskan oleh Allah
SWT menerusi firman-Nya yang bermaksud: ...Sesungguhnya Allah tidak akan
mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang
pada diri mereka...(ar-Ra'd: 11)
Sebagai mana kita maklum, hijrah
Rasulullah SAW dan para sahabat ke Madinah Al-Munawwarah menjadikan dakwah
Islam berpindah ke satu tahap dakwah yang baru. Kaum muslimin juga boleh
beribadah dengan lebih selamat dan terbuka berbanding tekanan dan suasana umat
Islam di Mekah.
Daripada Aishah r.a berkata,
Rasulullah SAW bersabda maksudnya: Tidak ada hijrah selepas pembukaan
(Mekah) tetapi jihad dan niat (yang baik). Apabila kamu disuruh bersiap sedia,
maka bersedialah. (riwayat Muslim)
Sememangnya tidak ada lagi
hijrah selepas hijrah (perpindahan) Nabi SAW itu. Yang ada, adalah hijrah dalam
segi berjihad menentang hawa nafsu yang suka mengajak manusia bergelumang dalam
noda dan dosa.
Penolong Profesor Kulliyah
Ekonomi dan Sains Pengurusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr.
Zaharuddin Abd. Rahman berkata, hijrah dalam segi bahasa bermaksud tinggal.
Justeru katanya, umat Islam masa
kini perlu berusaha berhijrah dalam tiga keadaan untuk mencapai taraf hidup
yang lebih baik.
Pertama, hijrah seseorang
daripada melakukan dosa dan kesalahan, kedua; meninggalkan negara kufur (yang
melarang umat Islam melaksanakan Islam) dan ketiga; hijrah meninggalkan
tempat-tempat maksiat.
Ini bertepatan dengan firman
Allah SWT yang bermaksud: Dan sesungguhnya Allah telah menurunkan kepada
kamu (perintah-Nya) di dalam Kitab (al-Quran), iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat
keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka
janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada
memperkatakan soal yang lain kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang
demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan
menghimpunkan sekelian orang munafik dan orang kafir di dalam neraka jahanam.
(al-Nisa': 140)
Menurut Zaharuddin, maksud
negara kufur di sini adalah negara yang melarang umat Islam melaksana ibadat.
"United Kingdom memang
negara kufur tetapi tidak sampai menghalang umat Islam beribadat malah wujud
masjid pelbagai mazhab di sana," katanya.
Beliau berkata demikian dalam
forum bertajuk 'Hijrah: Transformasi Ke Arah Kebaikan' di Masjid An-Nur,
Saujana Utama, Sungai Buloh, Selangor, Jumaat lalu.
Seorang lagi ahli panel ialah
Pengarah Eksekutif Telaga Biru Sdn. Bhd., Dr. Zahazan Mohamed. Moderator
ialah guru Sekolah Menengah Agama Kuala Selangor, Ghazali Omar.
Forum yang dihadiri oleh
kira-kira 1,000 orang itu adalah anjuran bersama Masjid An-Nur, Pejabat Agama
Islam Daerah Kuala Selangor, Lembaga Zakat Selangor dan Yayasan Taqwa Majlis
Agama Islam Wilayah Persekutuan.
Zaharuddin menambah, antara
resipi kejayaan Rasulullah SAW berhijrah dan membentuk para sahabat menjadi
mukmin adalah sering membawa akhirat dalam kehidupan.
Contohnya, dalam Perang Tabuk,
umat Islam diperintah berjihad menentang musuh ketika masa hasil tanaman mereka
hanya menunggu masa dituai. Keadaan ketika itu, kata
Zaharuddin adalah musim panas dan orang Islam perlu membelah kawasan gurun yang
suhunya mencecah 50 ke 60 darjah Celsius. Di sini, menurut belau, golongan
munafik awal-awal lagi mencari pelbagai helah supaya tidak ikut serta berjihad
bersama Nabi SAW.
"Lebih teruk lagi, mereka
cuba mempengaruhi umat Islam supaya jangan berjihad dengan alasan antaranya,
sudah tentu kamu akan mati kepanasan di padang pasir yang tidak ada air dan
tempat berteduh.
"Namun baginda SAW bersabda
kepada umat Islam, neraka Allah adalah lebih panas daripada yang bakal dilalui
di padang pasir.
"Pendek kata, para sahabat
mendalami ajaran Allah sebab itu mereka berjaya," jelas beliau.
Zaharuddin juga menarik
perhatian agar masyarakat membetulkan salah tanggapan dalam mengukur kejayaan
kaum wanita.
Katanya, Allah mencipta kaum
lelaki untuk keluar bekerja dan wanita untuk mendidik keluarga dan anak-anak.
Menurut beliau, walaupun
Saidatina Khadijah bekerja iaitu sebagai usahawan tetapi beliau adalah seperti
pemegang saham dan duduk di rumah.
Demikian juga dengan Aisyah, beliau
bekerja mengajar para sahabat ilmu Islam baik hadis dan juga al-Quran.
"Malangnya, media kini
mencanangkan wanita yang hebat dan berjaya itu adalah wanita yang berkerjaya. "Bukan saya suruh para
isteri berhenti kerja tetapi tugas utama isteri adalah di rumah iaitu menjaga
'sarangnya'. "Sebabnya, keluarga yang
pincang akan melahirkan golongan pembunuh, perompak dan sebagainya," tegas
beliau.
Edisi Agama! Syarat untuk bebas dari belenggu dosa!
Oleh Kaki Wayang on
ALLAH SWT menyebut bahawa Dia
yang memiliki tangga dan darjat yang tinggi serta nikmat-nikmat yang melimpah
ruah yang dikurniakan kepada sekalian hamba-Nya yang terpilih. Kemudian Allah SWT menambah lagi
dengan menyebut syarat untuk sampai kepada martabat yang tinggi itu dengan
menjauhkan daripada kegelapan yang dapat memasukkan jiwa ke dalam neraka yang
menyala-nyala sehingga dapat mengelupaskan kulit kepala.
Seterusnya, Allah SWT
menjelaskan 10 syarat yang mampu membebaskan manusia daripada belenggu yang
mengikat nafsu syahwat, antaranya:
*Sembahyang.
*Sentiasa mengerjakan sembahyang
secara istiqamah pada waktu yang ditetapkan.
*Mendirikan sembahyang dengan
cara yang paling sempurna dengan menghadirkan hati, khusyuk kepada Allah SWT di
samping menjaga sunah-sunah serta peraturan sembahyang.
*Membenarkan kedatangan hari
kiamat dengan melahirkan di dalam dirinya sama ada dalam bentuk iktikad atau
amal perbuatan.
*Mengeluarkan sedekah dengan
harta benda mereka kepada golongan fakir dan orang yang memerlukan.
*Menepati janji.
*Menunaikan amanah kepada orang
yang berhak menerimanya.
*Memelihara faraj (kemaluan)
mereka daripada melakukan perbuatan yang haram.
*Menyempurnakan kesaksian dengan
menepati syarat-syaratnya.
*Takut terhadap azab Allah SWT.
Firman Allah SWT: Sesungguhnya
manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa
kesusahan ia berkeluh kesah. Dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir.
(al-Maarij: 19-21).
Muqatil berkata: Ayat ini
ditujukan kepada Umayyah bin Khalaf al-Jumahi. Adapun perkataan halu' terdapat
tujuh pandangan:
*Seperti yang disifatkan dalam
ayat-ayat selepas ini. Inilah riwayat Atiyah daripada Ibn Abbas dan pendapat
Abu Ubaidah dan al-Zajjaj.
*Orang yang loba dan tamak
dengan harta yang tidak halal baginya seperti riwayat Abu Soleh daripada Ibn
Abbas.
*Orang yang bakhil. Inilah
pendapat al-Hasan dan al-Dahak.
*Orang yang amat kedekut. Inilah
pendapat Ibn Jubair.
*Orang yang jahat. Inilah pendapat
Mujahid.
*Orang yang kasar lagi ganas.
Inilah pendapat Ikrimah, Qatadah, Muqatil dan al-Farra'.
*Mereka yang keras lagi samseng.
Inilah pendapat Ibn Qutaibah.
Syed Qutub berkata: Tiga ayat
yang pendek ini memberi gambaran yang jelas bahawa manusia amat gelisah dan
cemas apabila ditimpa kesusahan seolah-olah ia adalah untuk selamanya. Ia menggambarkan manusia yang
kedekut dan bakhil apabila mendapat kekayaan dan kesenangan. Dia menganggap
hasil usahanya sendiri dan mengabaikan orang sekeliling tanpa berbakti kepada
Allah dengan kekayaan yang dianugerahkan.
Apabila kekayaannya ditarik dan
dirampas, maka mereka kegelisahan dan cemas tanpa pedoman. Itulah gambaran
manusia yang sungguh malang dan menderita apabila hatinya kosong dari iman. Firman Allah SWT: Kecuali
orang-orang yang mengerjakan solat, yang mereka itu tetap mengerjakan solatnya.
(al-Maarij: 21-22)
Ibn Kathir berkata: Manusia
disifatkan dengan sifat yang keji kecuali Allah memeliharanya memberi taufik
dan hidayah ke arah kebaikan. Begitu juga mereka menjaga waktu solat dan segala
yang wajib. Inilah juga pendapat Ibn Mas'ud, Masruq dan Ibrahim al-Nakaie.
Al-Maghari berkata: Manusia yang
memiliki sifat yang tercela layak menerima kemurkaan Allah kecuali orang yang
dipelihara dan ditunjukkan Allah SWT mengerjakan amalan kebaikan dengan
dipermudahkan kepada mereka bagaimana melakukan sebab kebaikan itu.
Mereka itu terdiri daripada
orang yang memelihara sembahyang pada waktunya serta tidak disibukkan dengan
urusan lain. Ayat di atas menjadi bukti utama agar sentiasa mengerjakan amal
ibadah kepada-Nya.
Firman Allah SWT: Dan
orang-orang yang dalam hartanya tersedia bahagian tertentu. Bagi orang (miskin)
yang meminta dan orang yang tidak mempunyai apa-apa (yang tidak mahu meminta).
(al-Maarij: 24-25)
Ibn Kathir berkata: Sebahagian
harta mereka diperuntukkan untuk mereka yang memerlukannya. Syed Qutub berkata: Yang
dimaksudkan dengan peruntukan itu secara khususnya adalah zakat dan sedekah
yang tertentu kadarnya. Peruntukan ini merupakan suatu hak dan kewajipan dalam
harta kekayaan orang mukmin.
Mungkin tujuannya lebih luas dan
besar iaitu mereka memperuntukkan sebahagian tertentu dari harta kekayaan
mereka dengan kesedaran sebagai hak orang yang meminta bantuan dan orang yang
susah. Dengan ini mereka dapat
membebaskan diri mereka dari sifat kikir dan tamak di samping membuat orang
yang kaya membantu orang yang miskin tanpa bersoal jawab dan sebagainya.
Edisi Agama! Bertabarruk dengan peninggalan Nabi Muhammad SAW!
Oleh Kaki Wayang on
KITA menyambung perbincangan
kita tentang bertabarruk atau mengambil berkat dengan bekas-bekas peninggalan
Nabi SAW. Alhamdulillah, minggu lepas Yayasan Sofa dalam lawatan kerja ke Mesir
berkesempatan melihat dan menyentuh beberapa bekas peninggalan Nabi SAW yang
disimpan di Masjid Saidina Hussein r.a.
Wujud dan tersimpan baiknya
bekas-bekas peninggalan nabi SAW itu hingga ke hari ini bukanlah sesuatu yang
aneh jika kita melihat pelbagai laporan mengenai sikap generasi sahabat dan
tabi'en dalam menghargai dan memelihara bekas-bekas peninggalan ini.
Melalui perbuatan mereka ini
kita bukan sahaja mendapat pedoman bahawa bertabarruk ini dibolehkan tetapi
juga mendapat gambaran tentang sikap kasih dan hormat yang begitu hebat
terhadap nabi SAW yang sepatutnya tersemai di hati kita.
Imam Ahmad RH dan lain-lainnya
meriwayatkan daripada Anas r.a: Nabi SAW pernah datang ke rumah Ummu Sulaim. Di
dalam rumahnya terdapat qirbah (bekas air daripada kulit) yang tergantung.
Lalu Rasulullah SAW minum di bahagian bibir qirbah itu sambil berdiri.
Anas r.a berkata, "Maka Ummu Sulaim memotong bibir qirbah
itu dan ia ada pada kami". Maksudnya, Ummu Sulaim memotong mulut
qirbah yang pernah menjadi tempat minum Rasulullah SAW. Dia menyimpan dan
menjaga barang itu di rumahnya untuk bertabarruk dengan bekas atau kesan Nabi
SAW.
Diriwayatkan daripada Yahya ibn
al Harith al Zimari, katanya: Aku pernah bertemu dengan Wathilah ibn al Asqa',
Aku berkata kepadanya, "Dengan
tanganmu ini, engkau membaiah Rasulullah SAW"? Dia berkata: "Ya". Kataku, "Hulurkan tanganmu. Aku akan
mengucupnya". Dia pun menghulurkan tangannya kepadaku, lalu aku
mengucupnya. (riwayat At-Tabrani)
Menurut riwayat Abu Nu'aim di
dalam Al-Hilyah, daripada Yunus ibn Maisarah, disebutkan bahawa beliau berkata:
"Kami pernah menziarahi Yazid ibn
al-Aswad”. Lalu datang Wathilah ibn al-Asqa' r.a. Ketika Yazid melihatnya,
Wathilah r.a menghulurkan tangannya. Yazid pun memegang tangan Wathilah r.a,
lalu disapu ke muka dan dadanya; kerana Wathilah r.a pernah membaiah Rasulullah
SAW.
Wathilah berkata kepadanya: "Wahai Yazid! Bagaimana prasangkamu
terhadap Tuhanmu"? Dia menjawab: "Baik".
Dia berkata: "Maka bergembiralah
kerana sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya
Allah SWT berfirman: "Aku mengikut prasangka hambaKu terhadapKu. Jika
sangkaannya baik, maka Aku menilainya baik. Jika sangkaannya buruk, maka Aku
menilainya buruk". (Al-Hilyah,
9: 306)
Imam al-Bukhari meriwayatkan di
dalam Al-Adab al-Mufrad, daripada Abdul Rahman ibn Razin, katanya: Ketika
kami melalui daerah Rabzah, ada yang berkata kepada kami, "Di sinilah
tempat Salamah ibn al Akwa' r.a berada". Kami pun menemuinya dan
mengucapkan salam kepadanya. Lalu dia mengeluarkan kedua-dua belah tangannya
seraya berkata: "Aku pernah membaiah Nabi Allah SAW dengan kedua-dua
tangan ini".
Kemudian, dia mengeluarkan
telapak tangannya yang gemuk dan kasar seperti telapak kaki unta. Maka kami pun
berdiri mendekatinya dan mengucupnya. (ms. 144)
Ibnu Saad juga meriwayatkan
hadis seperti itu daripada Abdul Rahman ibn Zaid al 'Iraqi. (Tabaqat Ibn Saad,
4: 39)
Demikian juga Imam Bukhari di
dalam Al-Adab al-Mufrad meriwayatkan daripada Ibnu Jad'aan: Thabit
berkata kepada Anas r.a: "Apakah engkau pernah menyentuh Nabi SAW
dengan tanganmu"? Dia menjawab: "Ya, pernah". Lalu Thabit
mengucup tangan Anas. (ms. 144)
Imam al-Bukhari juga
meriwayatkan dalam kitab yang sama daripada Suhaib, katanya: "Aku
pernah melihat Saidina Ali r.a mengucup tangan al-Abbas r.a dan kedua-dua belah
kakinya". (ms. 144)
Diriwayatkan daripada Thabit, katanya: “Dahulu, jika aku datang kepada Anas r.a,
dia akan diberitahu mengenai kedudukanku. Lalu, aku masuk kepadanya dan
memegang kedua-dua belah tangannya serta mengucupnya”. Aku berkata: "Demi ayahku! Kedua-dua belah tangan
ini pernah menyentuh Nabi SAW". Aku juga mengucup kedua-dua belah
matanya, dan aku berkata: "Demi
ayahku! Kedua-dua mata ini pernah melihat Rasulullah SAW". (Disebutkan
oleh al-Hafiz Ibnu Hajar di dalam al-Matolib al-'Aliyyah (4: 111).
Edisi Sentap! Jawapan Ibu Nur Amalina mengenai kontroversi anaknya!
Oleh Kaki Wayang on
“Semua itu tidak benar! Anak saya masih meneruskan pengajian di tahun
akhir dalam bidang perubatan,” kata Sabariah Hassan, 52, ibu pelajar
genius, Nur Amalina Che Bakri.
Sabariah berkata demikian ketika mengulas dakwaan anaknya gagal dalam pengajian kerana mengamalkan gaya hidup bebas seperti tersiar dalam sebuah blog dan kini tersebar luas di Internet termasuk menerusi laman sosial facebook.
Menurut Sabariah, Nur Amalina, 23, yang menuntut di Universiti Edinburgh, Scotland, United Kingdom (UK) baru menamatkan pengajian dalam bidang farmakologi dan kini meneruskan pengajian dalam bidang perubatan di tahun akhir.
“Nur Amalina sedang menjalani latihan praktikal di sebuah pusat perubatan di sana (UK) dan dijangka menamatkan pengajian pada Mei 2013 sebelum kembali ke Malaysia.
“Malah, dia kini bertungkus-lumus menyiapkan sebuah buku perubatan yang akan dijadikan rujukan kepada pensyarah, pelajar dan pengamal perbuatan. Buku itu dalam proses akhir untuk disiapkan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Sabariah berkata demikian ketika mengulas dakwaan anaknya gagal dalam pengajian kerana mengamalkan gaya hidup bebas seperti tersiar dalam sebuah blog dan kini tersebar luas di Internet termasuk menerusi laman sosial facebook.
Menurut Sabariah, Nur Amalina, 23, yang menuntut di Universiti Edinburgh, Scotland, United Kingdom (UK) baru menamatkan pengajian dalam bidang farmakologi dan kini meneruskan pengajian dalam bidang perubatan di tahun akhir.
“Nur Amalina sedang menjalani latihan praktikal di sebuah pusat perubatan di sana (UK) dan dijangka menamatkan pengajian pada Mei 2013 sebelum kembali ke Malaysia.
“Malah, dia kini bertungkus-lumus menyiapkan sebuah buku perubatan yang akan dijadikan rujukan kepada pensyarah, pelajar dan pengamal perbuatan. Buku itu dalam proses akhir untuk disiapkan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.