PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!

Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.

Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!

Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.

Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!

"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.

Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!

Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.

Malam Sejuta Bintang PMS Berlangsung Meriah!

Malam Sejuta Bintang Berlangsung Meriah

Betol-betol Hangat! Perkahwinan - Antara Pilihan Anak dan Ibubapa.

Oleh Kaki Wayang on


Rasulullah pernah bersabda: “Tidak ada nikah kecuali dengan wali.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2085] Apa yang baginda maksudkan dengan hadis di atas ialah, pernikahan adalah tidak sah tanpa izin wali. Hadis berikut memperincikan maksud hadis di atas: “Mana-mana wanita yang bernikah tanpa izin walinya maka pernikahan tersebut adalah batal (baginda mengulanginya tiga kali).” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2083] Maksud wali dalam hadis-hadis ini ialah ayah wanita yang akan bernikah itu. 

Jika dua hadis di atas merujuk kepada anak perempuan, maka dua hadis berikut merujuk kepada anak lelaki pula. ‘Abd Allah ibn ‘Umar berkata: Aku pernah memiliki seorang isteri yang sangat aku cintai akan tetapi ‘Umar (bin al-Khaththab, yakni ayahnya) tidak menyukainya dan menyuruh aku menceraikannya. Namun aku enggan. Maka ‘Umar membawa hal ini kepada Nabi dan menceritakan apa yang berlaku. Nabi menjawab (kepada ‘Abd Allah ibn ‘Umar): “Ceraikanlah dia.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 5138] 

Dalam sebuah kes yang lain, Abu Darda’ berkata: Bahawa seorang lelaki datang bertanya: “Sesungguhnya aku memiliki seorang isteri akan tetapi ibu aku menyuruhku menceraikannya.” Abu Darda menjawab: “Aku mendengar Rasulullah bersabda, ibubapa adalah pintu syurga yang paling tengah. Terserah kepada kamu (seorang anak) sama ada untuk mensia-siakan pintu itu atau memeliharanya.” [Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 1900] 

Hadis-hadis di atas jelas menunjukan kedudukan dan peranan ibubapa dalam pilihan calon pasangan bagi perkahwinan seorang anak. Secara lebih terperinci, hadis-hadis ini perlu dikupas dari dua sudut.   

Sudut Pertama:
Ia adalah dari sudut keutamaan, dimana ia membuktikan betapa besar kedudukan dan peranan ibubapa terhadap kita sebagai anak sehingga ia juga menyentuh persoalan pasangan hidup. Memang, ibubapa tidak boleh memaksa kita berkahwin dengan pasangan yang tidak kita sukai. Akan tetapi pada waktu yang sama, kita juga tidak boleh memaksa ibubapa menerima menantu yang tidak disukai mereka. Ringkas kata, anak dan ibubapa tidak boleh saling memaksa dalam persoalan ini. Sebaliknya perlu sama-sama suka dan redha.
Timbul persoalan, bukankah yang berkahwin ialah anak? Maka kenapa pula perlu mendapatkan izin dan redha ibubapa? Persoalan ini dapat dijawab seperti berikut:
  1. Ibubapa adalah orang dewasa yang telah merasai asam garam kehidupan berumahtangga. Mereka memiliki pengetahuan yang luas, sama ada melalui pengalaman sendiri atau rakan-rakan, tentang apa yang dapat menjamin kebahagiaan rumahtangga dan apa yang tidak. Berbeza dengan kita sebagai anak-anak, yang dikenali hanyalah cinta. Lazimnya keputusan untuk berkahwin tidak didirikan atas apa-apa penilaian yang matang kecuali cinta semata-mata. Maka izin dan redha ibubapa adalah penting kerana ia dapat membantu dan membimbing kita membina rumahtangga yang berjaya.
  2. Perkahwinan bukan sesuatu yang melibatkan pasangan suami isteri sahaja, tetapi ia juga melibatkan keluarga daripada kedua-dua pihak. Justeru izin dan redha ibubapa memainkan peranan yang penting dalam menjamin kebahagiaan dan kesinambungan hidup berumahtangga.
  3. Mendapatkan izin dan redha ibubapa termasuk dalam keumuman sabda Rasulullah: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” [Riwayat al-Tirmizi, Silsilah al-Ahadits al-Shahihah, no: 515] Maka jika kita ingin membina rumahtangga yang diredhai oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala, binalah ia dengan cara memperoleh keredhaan ibubapa terlebih dahulu.  
Sudut Kedua:
Ia adalah dari sudut hukum fiqh, maka hadis-hadis di atas perlu dibaca bersama hadis-hadis yang melarang ketaatan dalam perkara maksiat. Ini kerana: “Sesungguhnya ketaatan tidak lain hanya dalam perkara ma’ruf (kebaikan yang selari dengan syari‘at Islam).” [Shahih al-Bukhari, no: 7145] Oleh itu pemahaman dan pelaksaan hadis-hadis di atas boleh dibahagikan kepada tiga suasana: 

Suasana Pertama: Apabila ibubapa enggan menerima calon pilihan kita berdasarkan alasan yang dibenarkan syari‘at. Contohnya ialah calon yang bukan beragama Islam dan dia memang tidak bercadang untuk memeluk Islam. Maka dalam kes ini ibubapa layak menegah kita daripada berkahwin dengan calon tersebut dan kita wajib mematuhinya. 

Suasana Kedua: Apabila ibubapa enggan menerima calon pilihan kita disebabkan alasan yang menyelisihi syari‘at. Contohnya apabila ibubapa enggan menerima calon isteri pilihan kita semata-mata kerana dia berpakaian menutup aurat, atau enggan menerima calon lelaki pilihan kita semata-mata kerana dia sering pergi solat berjamaah. Maka dalam kes ini ibubapa tidak sepatutnya menegah kita daripada calon tersebut. Akan tetapi ini tidaklah bererti kita boleh “kahwin lari”. Sebaliknya hendaklah kita berbincang dengan sopan dan hikmah bersama ibubapa agar mereka akhirnya bersetuju dengan calon pilihan kita. 

Suasana Ketiga: Kita dan ibubapa saling berselisih dengan masing-masing memiliki alasan yang harus di sisi syari‘at. Dua contoh yang lazim berlaku adalah:
  1. Kita ingin berkahwin tetapi masih menuntut. Ibubapa tidak membenarkannya sehinggalah ditamatkan pengajian terlebih dahulu.
  2. Calon lelaki pilihan kita tidak memiliki pekerjaan yang mampu menyara hidup.
Bagi kedua-dua contoh di atas atau apa-apa yang seumpama, hendaklah kita berbincang dengan ibubapa untuk mencari jalan penyelesaian yang dipertengahan. Kebanyakan ibubapa akan bergembira untuk membantu dan memberi jalan penyelesaian yang terbaik jika kita sebagai anak-anak berbincang dengan mereka secara hormat, sopan dan hikmah. Kegagalan sering berlaku apabila anak-anak berkeras, membuat keputusan tanpa mempertimbangan pandangan ibubapa atau mungkin mengabaikan ibubapa secara keseluruhan dalam persoalan ini. 

Meski pun demikian, jika perbincangan tidak membuahkan hasil yang diingini, hendaklah kita mengalah kepada ibubapa. Hendaklah kita merenung kembali hadis-hadis yang dikemukakan dalam penulisan ini. Ketahui dan yakinilah bahawa apa yang ada di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala adalah jauh lebih baik daripada kekasih yang ada di hati. 

Terima Kasih kepada saudara Kapten Hafiz Firdaus Abdullah atas artikel yang ditulis dan sudi kongsikan dalam blog ini.
Sila baca selanjutnyaBetol-betol Hangat! Perkahwinan - Antara Pilihan Anak dan Ibubapa.

Edisi Khas Soal Jawab Agama! Hukum Rebonding Rambut!

Oleh Kaki Wayang on

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHfdBwqMA_VMPha1mfZA8mw4WlYIxmJRP_G5078hU2mHiL4hC84BGDqmNh46VRX5SCQH77EhqF9XvL2eOXDt0u6uE_PU8Mkx5cQYSLiZ26DEaqKEDk47Va11BP09edqRbhepoVXOqMrEn6/s320/Why_Re-bonding.jpg

Soalan:
Apakah hukum rebonding rambut dan bagaimana jika ia bukan bertujuan berhias kepada bukan mahram?

Jawapan:
Para ilmuan masa kini berbeza pendapat tentang hukum rebonding rambut. Ia adalah isu masa kini yang tidak dibicarakan oleh para ilmuan masa lalu. Pendapat yang lebih kuat ialah rebonding hukumnya haram kerana ia melibatkan usaha mengubah struktur protein rambut (keratin) agar ia dapat diluruskan, dibengkokkan dan sebagainya. 

Perubahan seperti ini termasuk dalam hukum mengubah ciptaan Allah yang dilarang. Syaitan pernah berjanji: “Dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah” [al-Nisa’ 4:119] sementara tidaklah syaitan menghasut manusia melakukan sesuatu melainkan apa yang dilarang oleh Allah. Oleh itu jauhilah rebonding rambut sekalipun atas niat yang baik. Meski pun ada ilmuan yang berpendapat ia tidak haram, isu ini masuk dalam perkara samar-samar yang lebih baik dijauhkan demi menjaga keselamatan agama seseorang [Hadis 40 Imam al-Nawawi, hadis no: 6]

Adapun menyikat rambut serta menggunakan krim rambut, penggulung rambut dan sebagainya, hukumnya boleh kerana ia tidak mengubah sel-sel rambut itu sendiri. Ia bersifat sementara, tidak kekal. 
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab Agama! Hukum Rebonding Rambut!

Edisi Khas Soal Jawab Agama! Hukum Mencintai Pengkid!

Oleh Kaki Wayang on


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGpe6Vx_P8ojWpGSREV9yYXDGhEJhhPR8rScTbFpPXTb36NLtFepZVPCs8oPwKzASr8i9Iijut8vP2sCghqDJBg6h8mqVtPpdMh9Bf_sLSwx6QHNp-nprcEndkBclEpdQefdKl5QpIl0pL/s1600/shamkepong.jpg
Apakah hukum mencintai seorang pengkid? Ini adalah soalan yang bagus, menyentuh suasana kehidupan muda-mudi zaman kini. Pertamanya mari kita kenali golongan-golongan yang berkaitan dengan tajuk ini:
  1. Transgender: Lelaki yang tingkah lakunya seperti wanita dan wanita yang tingkah lakunya seperti lelaki.
  2. Tranvestit: Lelaki yang berpenampilan seperti wanita dan wanita yang berpenampilan seperti lelaki.
  3. Transeksual: Lelaki yang merasakan dia seorang wanita dan wanita yang merasakan dia seorang lelaki. Ada yang membuktikan perasaan itu dengan melakukan pembedahan bagi menukar alat kelamin.
  4. Homoseksual: Orang yang melakukan hubungan seksual dengan jantina sejenisnya. Lelaki yang membuat hubungan seks dengan lelaki disebut sebagai Gay manakala wanita yang membuat hubungan seks dengan wanita disebut Lesbian. Lawannya ialah Heteroseksual, iaitu lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki. Ini adalah hubungan yang betul lagi normal dan dihalalkan oleh Islam melalui pernikahan yang menepati rukun-rukunnya.
  5. Bi-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan lelaki. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki dan wanita.
  6. Tri-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita, lelaki dan transeksual. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki, wanita dan transeksual.
  7. Pengkid: Wanita yang mencintai wanita seumpama pasangan hidupnya. Di kalangan Pengkid ada yang berpenampilan sebagai lelaki.    
Hukum Mencintai Jantina Sejenis Sebagai Pasangan Hidup. 

Menyebut tentang cinta, asas pertama yang perlu diketahui oleh semua umat Islam ialah cinta yang paling unggul hendaklah ditujukan kepada Allah. Allah menegaskan hal ini dalam firman-Nya: Dan di antara manusia ada yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah; sedangkan orang-orang yang beriman itu lebih cinta kepada Allah (berbanding selainnya). [al-Baqarah 2:165]

Cinta kepada Allah ialah mentaati segala perintah larangan-Nya, mencari keredhaan-Nya dan melaksanakan kehidupan di dunia ini sebagaimana yang Dia kehendaki. Cinta kepada Allah juga dibuktikan dengan mentaati segala perintah larangan, nasihat dan teguran Rasulullah. Fakta terakhir ini ditekankan sendiri oleh Allah: Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu (umat Islam) mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [Ali Imran 3:31]

Termasuk pembuktian kecintaan kepada Allah ialah seseorang itu hanya mencintai jantina yang berbeza sebagai pasangan hidupnya. Ini kerana Allah sejak dini telah menciptakan manusia dalam jantina yang berpasangan, lelaki dan wanita: Dan bahawa sesungguhnya, Dialah (Allah) yang menciptakan pasangan lelaki dan perempuan. [al-Najm 53:45]

Justeru apabila ingin mencintai seseorang sebagai pasangan hidupnya, hendaklah ia dalam bentuk pasangan lelaki dan wanita, iaitu lelaki yang mencintai wanita dan wanita yang mencintai lelaki. Pasangan ini seterusnya menghalalkan percintaan mereka melalui ikatan nikah yang menepati rukun-rukun nikah dalam syari’at Islam. Allah berfirman: 

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antara kamu (pasangan suami isteri) perasaan cinta (kasih sayang) dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. [al-Rum 30:21]
Individu yang mencintai jantina sejenis untuk dijadikan pasangan hidup, dia sebenarnya mencintai nafsunya melebihi cintanya kepada Allah. Atas dasar inilah dia berani mengarahkan cintanya kepada sesuatu yang berbeza daripada apa yang disusun, diperintah dan diredhai oleh Allah. Nah! Jika mencintai sesuatu seumpama mencintai Allah sudah cukup untuk dikira sebagai perbuatan syirik (rujuk ayat 165 surah al-Baqarah di atas), maka bagaimana pula tindakan mencintai sesuatu melebihi cintanya kepada Allah? Sudah tentu ia adalah syirik yang lebih besar, lebih dahsyat.

Sebagai kesimpulan, cinta ialah gerak hati untuk cenderung kepada seseorang. Cinta juga ialah keterpautan hati kepada seseorang. Cinta boleh diarah, maka hendaklah ia diarah kepada apa yang selari dengan ciptaan dan perintah Allah. Cinta sukar dikawal, maka sebelum bercinta hendaklah dipastikan empunya hati sudah bersedia untuk bercinta, memiliki ilmu untuk bercinta dan melaksanakan cintanya itu berdasarkan syari’at Islam. 

Mencintai pengkid untuk dijadikan pasangan hidup bukanlah sesuatu yang selari dengan Islam, maka jauhilah ia. Pun begitu, boleh mencintai pengkid kerana Allah, iaitu dengan menasihati masing-masing agar menjalani kehidupan ini berdasarkan ciptaan, aturan dan perintah-larangan Allah. Sesiapa yang benar-benar mencintai seseorang yang lain kerana Allah akan bersungguh-sungguh menasihatinya ke arah keimanan, ketaqwaan, kebaikan dan kehidupan yang Islami.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab Agama! Hukum Mencintai Pengkid!

Betol-betol Hangat! GEGAR BLOG JULAI 2011

Oleh Kaki Wayang on


Ntah dah berapa kali dah aku JOIN Segmen Abg Ben ni..

"Setiap kali "melayari" blog pada esoknya aku memikirkan apa yang perlu nak ditulis"
Sila baca selanjutnyaBetol-betol Hangat! GEGAR BLOG JULAI 2011

Betol-betol Kagum! Permohonan maaf Sepah!

Oleh Kaki Wayang on

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdpP5WiS_xC7GOc9RhZ6hiniOIK8qdLscXW-wM1ECx12pq5RsmcB7QdhhpUnO0mAuvVG6PaLYqgp855hg9ZF9QBc6gwYD6yM7iRvbWu2CcVo0cXWhY4OIjmIr9goFCMLziZ_TPjR6189hyphenhyphen/s660/poster+sepah-FB+preview.jpg 

Permohonan maaf

“Kalau ada orang terasa dengan lawak kami malam itu, kami minta maaf kerana tidak pernah terlintas mahu mempersendakan sesiapa”. Begitulah permohonan maaf yang di ungkapkan oleh seorang ahli Kumpulan Sepah, Jep selepas mengetahui adanya beberapa individu yang tidak selesa dengan lawak mereka pada final Maharaja Lawak yang baru lalu.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqcPnYqDXH2JbCXe91kphId8c_5E9nKznIJOQcLhcfygSezkq8YUbzFIE3wh7bwJLj1CSTNwRFLLqi8CMr5yUYASkxuMFOtI3MDKJBhYH6F7Uo0AL7xyA5VsIGMo7adldbVFwmLkKMT3E/s1600/IMG_0275.JPG

Tidak berasa hati

Bagi Ustazah Siti Nor Bahyah pula, beliau sedikit pun tidak berasa hati dengan lawak Sepah yang meniru gayanya ketika persembahan akhir Maharaja Lawak lalu sebaliknya gembira dengan tindakan kumpulan itu. Menurutnya tidak menjadi kesalahan meniru gaya pendakwah asalkan ia mengandungi mesej membina yang boleh mengajak manusia kea rah kebaikan. Malah perkara yang paling saya (Ustazah) suka apabila Jep menyebut perkataan Cakar Harimau yang pernah digunakannya sekitar 2004 lalu.


P/s: Suka dengan sikap keterbukaan yang ditunjukkan oleh ustazah..nampak sangat matang apabila jawapan yang diberikan memuaskan hati semua pihak.. suka dengan Sepah yang mengajuk ustazah..dan sudah pastinya selepas ini ramai penonton yang akan menonton bual bicara yang dihoskan oleh Ustazah sendiri dan suaminya.

Sila baca selanjutnyaBetol-betol Kagum! Permohonan maaf Sepah!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...