PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!
Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.
Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!
Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.
Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!
"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.
Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!
Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.
Home » All posts
Edisi Soal Jawab Agama! Maksud Dakwah Mengikut Ilmuan Islam
Oleh Kaki Wayang on
Pengertian dakwah
dari segi bahasa ialah berasal dari kata Arab seperti da’a, yad’u, da’watan yang
membawa maksud menyeru, memanggil, mengajak, menjamu, memandu dan menjemput.
Manakala maksud dakwah dari segi istilah pula ialah
mendorong manusia agar berbuat kebajikan dan petunjuk. Menyuruh mereka berbuat
yang ma`ruf dan mencegah mereka daripada melakukan perbuatan mungkar, agar
mereka mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Dalam erti kata yang lain
pula, dakwah adalah mengajak umat manusia dengan hikmah dan kebijaksanaan untuk
mengikuti petunjuk Allah dan Rasul-Nya.
Menurut Jum’ah
Amin Abdul Aziz mengatakan bahawa dakwah Islamiah adalah risalah terakhir yang
diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW sebagai wahyu dari Allah dalam bentuk kitab
yang tidak ada kebatilan di dalamnya, baik di depan atau dibelakangnya, dengan
kalam-Nya yang bernilai mukjizat dan yang ditulis di dalam mushaf yang
diriwayatkan dari Nabi Muhammad SAW dengan sanad yang mutawatir, bagi yang
membacanya dinilai sebagai ibadah.
Dr. Ra’uf Shalabi
menjelaskan bahawa dakwah Islamiah itu adalah gerakan membawa atau mengubah
masyarakat daripada keadaan kekufuran kepada keadaan keimanan, daripada keadaan
kegelapan kepada keadaan cahaya dan daripada keadaan sempit kepada keadaan
lapang, di dunia dan di akhirat.
Ali Abdul Halim
Mahmud pula mengatakan bahawa Dakwah ilallah bermaksud kita berdakwah agar
manusia beriman kepada Allah, risalah yang dibawa para nabi dan rasul, taat
pada apa-apa yang diperintahkan, berhenti total dari semua yang dilarang dan
membenarkan seluruh perkataan utusan Allah tersebut. Arti berdakwah adalah
mengajak kepada din Islam, penutup seluruh Kalamullah, serta agama yang paling
sempurna dan syamil (komprehensif). Islam adalah agama yang telah Allah jamin
penjagaannya, sedangkan agama-agama selain Islam diserahkan kepada para
pemeluknya. Oleh kerana itu, hanya Islamlah yang akan tegak tanpa perubahan dan
cacat.
Berdasarkan
beberapa definisi yang telah diberikan di atas ini, maka kita dapat
menyimpulkan bahawa dakwah itu adalah satu usaha mengajak manusia beriman
kepada Allah dengan membenarkan segala apa yang telah dibawa oleh Rasulullah
SAW. Dakwah juga mengajak manusia mencontohi akhlak yang telah ditunjuk dan
diajarkan oleh Rasulullah SAW. Dakwah dapat ditinjau dari dua sudut yang
berbeza seperti :
Allah mengajak
hamba-Nya untuk melakukan sesuatu yang membolehkan mereka masuk ke syurga,
seperti berpegang teguh kepada ajaran Islam. Dengan agama inilah, Allah
mengutuskan para rasul untuk menyeru sekelian umat manusia ke jalan yang
diredhoi Allah dan meninggalkan segela perkara yang dilarang oleh-Nya.
Beruntunglah bagi sesiapa yang membenarkan seruan tersebut. Firman Allah yang
berbunyi :
“Dan sesiapa Yang
menjadikan Allah dan RasulNya serta orang-orang Yang beriman itu penolongnya
(maka berjayalah dia), kerana Sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada
ugama) Allah, itulah Yang tetap menang.” (Al-Maidah : 56)
Zaman moden ini,
dakwah sangat diperlukan untuk membendung segala masalah keruntuhan Akhlak yang
semakin berleluasa. Kalaulah konsep dakwah ini tidak digunakan dengan penuh
hikmah dan penuh kebijaksanaan, maka kemungkinan besar, ia belum tentu dapat
mengatasi masalah sosial ini. Ini menunjukkan bahawa seorang pendakwah perlu
mempunyai persediaan dan jati diri yang kuat. Bukan mudah hendak berdepan
dengan manusia ini, kerana ia mempunyai berbagai karenah dan berbagai rintangan
yang perlu dihadapi oleh pendakwah, jika tidak mempunyai persiapan yang rapi,
maka seseorang pendakwah itu akan mengalami kekalahan atau kekecewaan dan ia
juga tidak sanggup lagi untuk menghadapi masalah ini.
Nabi Yusof telah
menunjukkan satu tauladan yang sangat bermakna kepada para pendakwah sekalian,
walaupun Baginda di penjarakan dengan sebab difitnah oleh seorang isteri raja
ketika itu, tetapi Baginda tidak berputus asa dan Baginda meneruskan usaha
dakwahnya di dalam penjara tersebut. Kisah ini telah dirakamkan oleh Allah
dalam Al-Quran yang berbunyi :
"Yusuf (merayu kehadrat
Allah Taala dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara
dari apa yang perempuan-perempuan itu ajak Aku kepada-Nya. dan jika Engkau
tidak menjauhkan daripadaku tipu daya mereka, mungkin Aku akan cenderung kepada
mereka, dan Aku menjadi dari orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya".
(Yusof : 33)
Rujukan: Ustaz Nor Amin
Edisi Soal Jawab Agama! Apa Itu Aurat, Hijab, Jilbab Dan Niqab
Oleh Kaki Wayang on
Assalamualaikum...
Adalah suatu
perkara yang indah jika seseorang itu berhijrah untuk memahami dan melaksanakan
tuntutan berhijab. Namun dewasa ini perkara atau hukum hijab ini seolah-olah
dianggap sebagai peredaran fesyen yang sekadar menjadi sebutan dan trend. Pihak
yang memberi pengaruh dan ikutan semestinya dari golongan selebriti disebabkan
oleh faktor populariti. Namun yang demikian, perkara hijab dan jilbab ini
merupakan suatu tuntutan yang tidak boleh dipandang ringan. Apa yang merisaukan
adalah pemahaman terhadap tuntutan ini disalah ertikan dengan pelaksanaan yang
sarkastik semata-mata.
AURAT
Aurat
merupakan istilah Arab yang bermaksud bahagian anggota badan yang wajib ditutup
(haram jika dipamerkan) kepada orang asing (ajnabi) yang bukan muhrim.
Diperjelaskan lagi, batas aurat juga merangkumi jenis pakaian yang tidak
menonjolkan bentuk tubuh badan. Secara dasarnya dinyatakan bahawa batas aurat
bagi lelaki adalah di antara pusat hingga ke lutut. Berlainan pula dengan aurat
yang ditekankan kepada golongan wanita. Aurat bagi kaum wanita merangkumi :
- Di hadapan saudara lelaki (muhrim) diwajibkan menutup seluruh anggota badan kecuali kepala dan tangan.
- Ketika bergaul sesama wanita muslim aurat bagi wanita itu adalah dari pusat hingga ke lutut
- Ketika bergaul di kalangan wanita bukan muslim adalah diwajibkan menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan. Namun bagi sesetengah pendapat para ilmuan batas aurat wanita muslim kepada wanita bukan muslim adalah sama dengan batas aurat ketika bergaul sesama muslim
- Apabila berhadapan dengan lelaki yang bukan muhrim pula diwajibkan menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan telapak tangan
- Aurat ketika solat adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan telapak tangan
Ada juga
sesetengah pendapat yang menyatakan bahawa suara juga merupakan aurat bagi kaum
wanita. "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya
menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara
kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka
kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher
bajunya dengan tudung kepala mereka (terjemahan langsung adalah: 'dan
hendaklah mereka menutup dada mereka dengan penutup'); dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada :
- Suami mereka atau
- Bapa mereka atau
- Bapa mertua mereka atau
- Anak-anak mereka, atau
- Anak-anak tiri mereka atau
- Saudara-saudara mereka atau
- Anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau
- Anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau
- Perempuan-perempuan Islam atau
- Hamba-hamba mereka atau
- Kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan
Dan
janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang
tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,
wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An Nur: Ayat 31)
HIJAB
HIJAB
Pelaksanaan
hijab adalah perkara wajib yang diperjelaskan secara nyata di dalam Al-Quran.
Secara umumnya hijab itu membawa maksud cara menutup aurat bagi lelaki dan juga
perempuan dengan sempurna.
"Wahai
anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan
untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang
berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari
tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada
hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)." -
[Surah Al-A'raaf: Ayat 26]
JILBAB
Jilbab
adalah tuntutan dalam pelaksanaan hijab yang sebenar. Perkara ini dijelaskan
dengan penurunan ayat Al-Quran dari petikan surah Al-Ahzab. Jilbab merupakan
kaedah atau fesyen pakaian yang labuh. Jika dilihat kepada revolusi wanita
Islam masa kini, fesyen pemakaian tudung labuh adalah teramat kurang
sekali untuk dilihat. Malahan di negara Malaysia ini, golongan yang bergelar
ustazah juga kurang dilihat mengenakan pakaian berunsur jilbab.
"Wahai
Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta
perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup
seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai
untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu
mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi
Maha Mengasihani." - [Surah Al-Ahzab: Ayat 59]
NIQAB
Niqab adalah
sehelai kain yang digunakan untuk menutupi muka seorang wanita kecuali mata
yang lebih dikenali sebagai "purdah". Pemakaian niqab bagi seorang
wanita menjadi persoalan para cendekiawan sama ada ianya wajib ataupun tidak.
Namun begitu, penggunaan purdah dipersetujui bahawa adalah sangat dicadangkan.
PENUTUP
Hukum
menutup aurat adalah wajib bagi setiap insan yang bergelar muslim. Namun, pelaksanaan hukum ini tidak mendapat perhatian oleh kebanyakan
umat Islam dewasa ini. Walaupun kita berada di dalam sebuah negara yang
diiktiraf sebagai negara Islam, tetapi tiada undang-undang khusus yang
mewajibkan etika menutup aurat. Oleh yang demikian, perihal hukum menutup aurat
mula dipandang sebagai hukum yang boleh diringan-ringankan. Sedangkan
hakikatnya hukum menutup aurat ini sememangnya diketahui sebagai
WAJIB bagi umat Islam, tetapi begitu sukar memenuhi tuntutan hukum ini
sebagai tunjang kekuatan iman...
Edisi Soal Jawab Agama! Saya tidak pernah SOLAT, Bagaimana mahu BERTAUBAT!
Oleh Kaki Wayang on
Soalan:
Ustaz... saya hanya hendak menanyakan satu soalan : dulu
saya kerap sembahyang tiba saya rasa sembahyang itu leceh. Sudah banyak kali
saya berjanji pada diri saya untuk sembahyang tanpa meninggalkan dengan sengaja
tetapi saya tetap ulang tabiat lama. Tetapi kali ini saya rasa saya betul-betul
hendak bertaubat tetapi saya tidak tahu sama ada Allah terima atau tidak taubat
saya. Apa cadangan ustaz atau saranan ustaz?
Jawapan:
Soal ibadah atau mengerjakan perkara yang makruf ini bukan
perkara yang dianggap suka-suka, bila rajin buat apabila tidak rajin kita
tinggalkan. Kalau ibadah sunat itu tidak mengapalah sebab kalau kita tidak buat
dia tidak mendapat apa-apa pahala dan dosa. Tetapi kalau perkara yang wajib
kalau kita tinggalkan dia mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah.
Saya umpamakan diri kita sebagai hamba Allah kepada seorang
pelancong yang masuk ke dalam sesebuah negara. Syarat untuk memasuki sesebuah
negara mestilah dengan menggunakan pasport dan juga visa, kalau tidak ada
pasport dan visa pelancong tersebut dianggap sebagai pendatang tanpa izin.
Apabila dokumen sudah diluluskan oleh pihak imengration, maka pelancong
tersebut sudah boleh bergerak bebas dalam negara tersebut dengan beberapa
syarat yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa negara tersebut. Jika ia
melakukan kesalahan atau melanggar syarat yang ditentukan, dia boleh didakwa
dan boleh juga ditamatkan masa melancongnya dengan serta merta.
Berdasarkan perumpamaan di atas ini adalah apabila kita
disahkan atau diluluskan sebagai seorang muslim dengan pasport atau visa kita
iaitu syahadah, maka kita kena mentaati segala undang-undang atau syariat yang
terdapat dalam agama Islam. Jika kita gagal mematuhinya nescaya kita mengundang
kemurkaan dan dosa daripada Allah. Bila tamat sahaja pasport dan visa yang
diberikan Allah kepada kita iaitu mati, sudah pasti di akhirat nanti kita
menghadapai satu siksaan yang sangat dahsyat dari Allah atas segala kegagalan
yang telah kita lakukan.
Kalau kita hitungkan balik jumlah waktu solat dan masa yang
diperlukan untuk mengerjakan solat itu sangat sedikit dan tidak sampai suku
masa dari jumlah 24 jam. Bagaimana anda boleh anggap solat ini satu perkara
yang susah. Inilah yang dikatakan tipu daya syaitan yang sentiasa mencari jalan
untuk memutar belitkan pemikiran manusia dengan menganggap solat itu satu
perkerjaan yang sangat susah berbanding dengan kerja lain. Firman Allah yang bermaksud :
"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan
Aku; oleh itu, Sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati
daku.”
(At-Taha : 14)
Semua makhluk adalah hak milik Allah, jadi
terpulanglah kepada Allah untuk buat apa sekalipun kepada makhluknya. Kita tidak
boleh berbantah dan mempertikaikan segala suruhan Allah. Setiap amal kebajikan
yang kita buat ada balasannya dan ganjarannya. Buatlah ibadah dengan penuh
keikhlasan dan kesabaran.
Satu lagi saya hendak ingatkan kepada yang bertanya, sebagai
seorang muslim, kita tidak boleh anggap solat itu membebankan dan menyusahkan
kita, sebab solat ini adalah perintah Allah dan kita tidak boleh mempersenda segala
suruhan Allah dan jika kita mempersenda, maka sudah pasti ia mengundang
kemurkaan Allah, segala amal dan pahalanya akan ditolak oleh Allah, boleh
merosakkan akidahnya dan akan diazab dengan siksaan yang sangat pedih di hari
akhirat kelak. Firman Allah yang bermaksud :
“Dan jauhkanlah diri dari orang-orang Yang menjadikan
ugama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan
oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) Dengan Al-Quran itu supaya
tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke Dalam azab neraka)
Dengan sebab apa Yang ia telah usahakan (dari perbuatan Yang buruk dan keji).
tidak ada baginya Pelindung dan tidak juga pemberi syafaat Yang lain dari
Allah. dan jika ia hendak menebus (dirinya) Dengan Segala jenis tebusan,
(nescaya tebusan itu) tidak akan diterima daripadanya. mereka itulah
orang-orang Yang dijerumuskan (ke Dalam azab neraka) Dengan sebab apa Yang
telah mereka usahakan. bagi mereka disediakan minuman dari air panas Yang
menggelegak, dan azab seksa Yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka
kufur ingkar (semasa hidupnya).” (Al-An’am : 70)
Manusia adalah makhluk yang lemah dan mudah untuk lupa
segala suruhan dan larangan Allah. Jadi sebab itulah Islam diturunkan untuk
mengajak dan mengingati manusia akan perintah Allah. Sebab itulah Islam
mewajibkan solat 5 waktu, ini bertujuan untuk menghidupkan hati manusia dari
terus leka dengan tipu daya syaitan. Bila kita solat, kita akan ingat segala
kesilapan yang telah dilakukan oleh kita, dari kesalahan yang dilakukan mohon
ampun kepada Allah melalui doa-doa yang terdapat dalam solat dan selepas solat.
Allah itu Maha pengampun dan Maha Penyayang..Kalau
kita bertubat dengan sepenuh hati dan berikrar tidak melakukan lagi dosa
tersebut, nescaya Allah akan menerima taubat kita. Firman Allah yang bermaksud:
“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai
hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan
perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah,
kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua
Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Az-Zumar : 53)
Tidak ada alasan lagi bagi sesiapa yang melakukan dosa
untuk bertaubat, kerana Allah sentiasa membuka bintu taubat seluas-luasnya
kepada sesiapa yang ingin bertaubat. Ini peluang yang Allah berikan kepada
kita, jangan kita lengah-lengahkan taubat, sebab ajal maut kita tiada siapa pun
tahu melainkan Allah sahaja. Kalau tidak disegerakan taubat, takut-takut nanti
kita tidak sempat untuk bertuabat kepada Allah.
Dalam taubat ini juga ada beberapa syarat yang telah
ditetapkan seperti kata Imam Qurtubi Rahimahullah “Taubat itu mempunyai empat perkara iaitu istiqfar
dengan lidah, meninggalkan dengan badan, menyembunyikan keinginan untuk kembali
semula dan meninggalkan keburukan”. Taubat ini bukan hanya dilafazkan dimulut
sahaja atau menangis dengan air mata berdarah sekalipun, taubatnya tidak akan
diterima oleh Allah sebab dia masih lagi mempunyai keinginan untuk melakukan
dosa itu kembali.
Rujukan: Ustaz Nor Amin
Edisi Soal Jawab Agama! Hukum Memakai Rambut Palsu!
Oleh Kaki Wayang on
Pertanyaan :
Apa hukumnya wanita yang menyambung rambutnya dengan rambut tambahan (wig/sanggul/) ?
Jawapan :
Alhamdulillah, kaum wanita diharamkan/dilarang menyambung rambut mereka
dengan rambut tambahan(wig/sanggul, red) atau dengan benda lainnya yang
menyerupai rambut. Berdasarkan dalil-dalil yang melarang hal tersebut.
(“Hadits Asma binti Abu Bakar radiyallahu ‘anha, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wassallam melaknat wanita yang menyambung rambutnya (dengan
rambut palsu) dan wanita yang minta disambungkan rambutnya (Muttafaqun
‘alaihi)”, red)
Dan disisi Allah-lah seluruh kejayaan dan semoga Allah memberikan
sholawat dan salam ke atas Nabi kita (Shalallahu `alaihu wasallam) dan
keluarganya dan sahabatnya.
Komite Tetap untuk Riset Islam Dan Fatawa Saudi Arabia
Ketua : Syaikh ‘Abdul ‘Aziz Ibn Abdullah Ibn Baz
Wakil : Syaikh ‘Abdur-Razaq ‘ Afifi
Anggota : Syaikh ‘ Abdullah Ibn Ghudayyan
Fataawa al-Lajnah ad-Daimah lil-Buhuts al-’Ilmiyyah Wal-Iftaa Saudi
Arabia,- Jilid 5, Halaman 193, Pertanyaan nombor 10 dari fatwa No. 9850;
Fatawa wa Ahkaam fi Sya’r an-Nisaa-
Pertanyaan 5 Halaman 8.
(Diterjemahkan dari http://www.fatwa-online.com/fataawa/womensissues/beautification/bea001/0020106_1.htm)
Pertanyaan :
Bagaimana hukum mengenai seorang perempuan yang memakai rambut palsu
(wig/sanggul/) untuk mempercantikkan dirinya untuk suaminya?
Jawapan :
Memang setiap pasangan harus mempercantik dirinya (si suami) atau
dirinya (si isteri) untuk pasangannya, di dalam rangka menyenangkan
pasangannya dan memperkuat perasaan (kasih/cinta, ) diantara keduanya.
Bagaimanapun, hal ini harus dilakukan dengan cara yang tercakup dalam
batas syariah sehingga tidaklah terlarang. Adapun memakai rambut palsu
(wig/sanggul) adalah model yang dipraktisi wanita-wanita non-Muslim dan
menjadi cara yang popular dalam usaha untuk mereka mempercantikkan diri.
Jika wanita muslimah memakai dan mempercantikkan dirinya dengan itu,
sekalipun hanya untuk (didepan,) suaminya, maka dia sedang meniru
wanita-wanita kafir dan Nabi telah melarangnya. Beliau berkata
(Barangsiapa menyerupai satu kaum maka dia termasuk golongan mereka.)
Terlebih lagi, hal tersebut sama ertinya “menyambung rambut palsu
atas seseorang”. Nabi (Shalallaahu `alaihi wassallam) telah melarang
perbuatan tersebut dan mengutuk orang yang melakukannya. (“Hadits Asma
binti Abu Bakar radiyallahu ‘anha, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wassallam melaknat wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut
palsu) dan wanita yang minta disambungkan rambutnya (Muttafaqun
‘alaihi)”, red)
Dan disisi Allah-lah seluruh kejayaan dan semoga Allah memberikan
sholawat dan salam atas Nabi kita (Shalallahu `alaihu wasallam) dan
keluarganya dan sahabatnya.
Komite Tetap untuk Riset Islam Dan Fatawa Saudi Arabia, Fatawa Al-Mar’ah (Diterjemahkan dari http://www.fatwa-online.com/fataawa/womensissues/beautification/bea001/0000206_13.htm)
Pertanyaan:
Apakah diperbolehkan untuk seorang perempuan untuk menggunakan rambut
palsu guna mempercantikkan dirinya untuk suami nya? Apakah ini termasuk
di dalam larangan menyambung rambut ke rambut seseorang?
Jawapan :
Rambut palsu terlarang dan dikategorikan suatu model menyambung rambut
ke rambut seseorang. Walaupun tidaklah sama persis, namun hal itu
membuat rambut perempuan nampak lebih panjang dan menjadi mirip
menyambung rambut. Nabi (Shalallaahu `alaihi wasallam) telah melaknat
pekerja yang menyambung rambut demikian juga ke atas seseorang yang
meminta disambungkan. (Hadits Asma binti Abu Bakar radiyallahu ‘anha,
“Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam melaknat wanita yang
menyambung rambutnya (dengan rambut palsu/konde) dan wanita yang minta
disambungkan rambutnya.” (HR. Bukhari dan Muslim dalam Shahih keduanya),
red). Namun, jika seorang wanita tidak mempunyai rambut dikepalanya
sama sekali, sebagai contoh, dia seorang yang botak, maka dia boleh
menggunakan suatu rambut palsu untuk menutupi seluruh cacatnya, ini
kerana adanya pertimbangan diizinkan untuk menghilangkan kecacatan.
Sebagai contoh, Nabi (Shalallaahu `alaihi wasallam) yang telah
membolehkan seorang lelaki yang mempunyai hidungnya terpotong dalam
suatu pertempuran, untuk memakai hidung palsu emas. Keadaannya dapat
lebih fleksibel berbanding itu. Yakni boleh juga meliputi permasalahan
menjalani perawatan plastik (bedah plastik) untuk memperbaiki hidung
yang kecil dan sebagainya. Bagaimanapun, proses mempercantik tidaklah
sama halnya menghilangkan cacat. Jika masalahnya berkenaan menghilangkan
kecacatan, maka tidak ada kejelekan didalamnya, seperti ketika hidung
bengkok dan perlu diluruskan atau menghilangkan tanda/tahi lalat. Tidak
ada kejelekan dalam tindakan yang demikian. Akan tetapi, bukanlah
termasuk menghilangkan kecacatan, seperti membat tatoo (rajah) atau
menghilangkan rambut alis mata, hal itu terlarang. (Allah melaknat
wanita yang membuat tato, wanita yang minta dibuatkan tato, wanita yang
mencabut alisnya, wanita yang minta dicabutkan alisnya, dan melaknat
wanita yang mengikir giginya untuk tujuan memperindahnya, wanita yang
merubah ciptaan Allah Azza wa Jalla.” (HR. Bukhari dan Muslim dari
shahabat Ibnu Mas’ud radhiallahu ‘anhu), red). Penggunaan rambut palsu,
walau dengan izin dan persetujuan suami, adalah terlarang izin atau
persetujuan didalam hal-hal yang Allah telah melarangnya.
Rujukan: Soal Jawab, I Luv Islam,
Rujukan: Soal Jawab, I Luv Islam,
Edisi Soal Jawab Agama! Hukum Daging Korban Berkaitan Dengan Orang Bukan Islam!
Oleh Kaki Wayang on
Hukum Daging Korban Berkaitan Dengan Orang Bukan Islam
Jawapan:
Daging korban tatawwu" (sunat) adalah sunat dimakan oleh orang yang
berkorban, diberi hadiah dan disedekahkan kepada fakir miskin. Adapun
untuk orang kafir di Malaysia maka hukumnya adalah harus akan tetapi
keutamaan adalah kepada golongan miskin di kalangan orang Islam.
Sila baca beberapa petikan soal jawab di bawah:
Petikan 1
Soal: Bolehkah
kita membahagikan daging qurban kepada jiran kafir dengan alasan memuliakan
mereka sebagai jiran.
Wa'alaikumussalam
Jawab:
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan jawair dengan kadar kemampuan dan kelemahan yang ada pada kami, Insyaallah.
Telah disyariatkan bahawa mereka yang melakukan korban/udhiyah memakan sebahagian dari daging, memberikan sebahagiannya sebagai hadiah dan juga memberinya sebagai sedekah. Firman Allah swt :-
"dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin." - [Surah al-Haj ayat 28].
Didalam sebuah hadith juga meriwayatkan bahawa daging korban ini hendaklah dimakan sedikit bersama-sama dengan kaum keluarga, disimpan dan diberikan, sebagaimana hadith riwayat Salamah ibn al-Akqwa' ra. berkata bahawa Nabi saw bersabda :-
"Kamu makan, kamu berikan kepada yang lain dan kamu simpan" - [Hadith riwayat al-Bukhaari]. Didalam hadith yang diriwayatkan oleh A'isyah ra. bahawa Nabi saw bersabda :-
"Kamu makan, kamu simpan dan kamu berikan sebagai sedekah" - [Hadith riwayat al-Muslim].
Sheikh Dr Abdullah Al-Faqih didalam komentarnya terhadap pemberian daging korban kepada orang kafir, kata beliau :
"Tidak ada masalah untuk memberi orang kafir dan diantara mereka juga termasuk orang miskin dan fakir, kaum keluarga, jiran atau mana-mana komposisinya, kerana nabi saw bersabda didalam sebuah hadith yang dipersetujui oleh semua (al-Mutafaq) yang diriwayatkan oleh Asmaa' bt Abu Bakar Al-Sidiq ra : "Anda kekalkan hubungan yang baik dengan ibu anda", telah maklum bahawa ibu Asmaa' adalah seorang kafir Quraish yang tidak beriman."
Wa'alaikumussalam
Jawab:
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan jawair dengan kadar kemampuan dan kelemahan yang ada pada kami, Insyaallah.
Telah disyariatkan bahawa mereka yang melakukan korban/udhiyah memakan sebahagian dari daging, memberikan sebahagiannya sebagai hadiah dan juga memberinya sebagai sedekah. Firman Allah swt :-
"dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin." - [Surah al-Haj ayat 28].
Didalam sebuah hadith juga meriwayatkan bahawa daging korban ini hendaklah dimakan sedikit bersama-sama dengan kaum keluarga, disimpan dan diberikan, sebagaimana hadith riwayat Salamah ibn al-Akqwa' ra. berkata bahawa Nabi saw bersabda :-
"Kamu makan, kamu berikan kepada yang lain dan kamu simpan" - [Hadith riwayat al-Bukhaari]. Didalam hadith yang diriwayatkan oleh A'isyah ra. bahawa Nabi saw bersabda :-
"Kamu makan, kamu simpan dan kamu berikan sebagai sedekah" - [Hadith riwayat al-Muslim].
Sheikh Dr Abdullah Al-Faqih didalam komentarnya terhadap pemberian daging korban kepada orang kafir, kata beliau :
"Tidak ada masalah untuk memberi orang kafir dan diantara mereka juga termasuk orang miskin dan fakir, kaum keluarga, jiran atau mana-mana komposisinya, kerana nabi saw bersabda didalam sebuah hadith yang dipersetujui oleh semua (al-Mutafaq) yang diriwayatkan oleh Asmaa' bt Abu Bakar Al-Sidiq ra : "Anda kekalkan hubungan yang baik dengan ibu anda", telah maklum bahawa ibu Asmaa' adalah seorang kafir Quraish yang tidak beriman."
Fatwa ini menunjukkan bahawa seorang ibu yang masih kafir boleh menerima korban si-anak atas dasar berlaku baik kepada kedua ibu-bapa, begitulah juga dengan jiran dan kaum keluarga yang masih tidak beriman.
Islam membenarkan daging korban diberikan kepada orang kafir asalkan mereka tidak terlibat memerangi dan menzalimi orang-orang Islam. Termasuklah jiran-jiran kita yang kafir yang kita kenali dan bergaul dengan mereka, sudah tentu mereka tidak terlibat memerangi kita. Disini kami memetik fatwa bekas Mufti Arab Saudi, Syeikh Ibn Utsaimin yang berkata :-
"Adalah dibolehkan untuk memberi orang kafir daging korban atas nama sedekah selama mana orang kafir ini bukan dari kalangan mereka yang membunuh orang Islam. Jika mereka adalah salah seorang yang membunuh orang Islam maka tidak boleh diberikan mereka apa-apa, sebagaimana firman Allah swt :-
"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat
baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama
(kamu) dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya
Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang
kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana
agama (kamu) dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu
(orang lain) untuk mengusir kamu dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka
teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." [Surah :
al-Mumtahanah 8-9]". - [Fataawa al-Shiekh Ibn Utsaimin, 2/663].
Kesimpulan yang boleh kita ambil ialah, dibenarkan memberi daging korban kepada orang kafir, samada mereka itu jiran, kaum keluarga kita, orang miskin dsb, selama-mana mereka tidak berperang menentang orang Islam. WA.
wassalam.
Kesimpulan yang boleh kita ambil ialah, dibenarkan memberi daging korban kepada orang kafir, samada mereka itu jiran, kaum keluarga kita, orang miskin dsb, selama-mana mereka tidak berperang menentang orang Islam. WA.
wassalam.
Petikan 2: Sumber: Hukum Daging Akikah diberi kepada orang bukan Islam
Hukum daging akikah diberi kepada bukan Islam
SOALAN:
SAYA ingin mengemukakan soalan mengenai hukum daging akikah dan korban dimakan orang bukan Islam. Contohnya ketika kenduri kesyukuran. Apa pandangan ustaz mengenainya.
Ingin tahu.
JAWAPAN: HUKUM akikah dan korban mempunyai banyak persamaan, sama ada dalam hukum sedekah, hadiah, makan, menyimpan daging dan menentukan kadar daging yang dimakan adalah sama dan tiada perbezaan di dalamnya.
Bagaimanapun, ada sedikit perbezaan hukum antara kedua-duanya antaranya daging akikah itu hendaklah dimasak terlebih dulu, sedangkan korban diberikan dalam keadaan mentah; daging akikah jika diberikan kepada orang kaya nescaya akan menjadi miliknya, manakala daging korban jika diberikan kepada orang kaya tiadalah orang kaya itu memilikinya, hanya untuk dimakannya saja; dan amalan berkorban itu dituntut waktunya pada Aidiladha dan hari Tasyriq iaitu hari kesebelas, dua belas dan tiga belas daripada bulan Zulhijah.
Sementara akikah pula tidak terikat dengan waktu.
Oleh kerana daging akikah dan korban sunat dibahagikan kepada tiga bahagian, tidak ada halangan untuknya dimakan orang bukan Islam dan kita masukkan mereka ke dalam bahagian kita atau kerabat kita.
Jangankan yang sunat hukumnya, yang wajib pun Sayyidina Umar pernah memberikannya kepada orang bukan Islam dengan ucapan mashurnya “mereka adalah orang-orang fakir ahli kitab” ketika membuat keputusan untuk memberikan zakat kepada mereka.
Dalam konteks Malaysia yang berbilang kaum apabila ada jiran atau handai taulan kita yang bukan Islam, dengan kenduri macam ini boleh dikategorikan sebagai dakwah atau setidaknya menonjolkan keindahan Islam dalam bermasyarakat. Wallahu a’lam
Rujukan lain: Shameel Iskandar dan E-Fatwa