Petikan dari: Al-Ahkam dan E-Fatwa (Sila ke laman ini sekiranya kurang jelas)
Hukum Daging Korban Berkaitan Dengan Orang Bukan Islam
Jawapan:
Daging korban tatawwu" (sunat) adalah sunat dimakan oleh orang yang
berkorban, diberi hadiah dan disedekahkan kepada fakir miskin. Adapun
untuk orang kafir di Malaysia maka hukumnya adalah harus akan tetapi
keutamaan adalah kepada golongan miskin di kalangan orang Islam.
Sila baca beberapa petikan soal jawab di bawah:
Petikan 1
Soal: Bolehkah
kita membahagikan daging qurban kepada jiran kafir dengan alasan memuliakan
mereka sebagai jiran.
Wa'alaikumussalam
Jawab:
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan jawair dengan kadar kemampuan dan
kelemahan yang ada pada kami, Insyaallah.
Telah disyariatkan bahawa mereka yang melakukan korban/udhiyah memakan
sebahagian dari daging, memberikan sebahagiannya sebagai hadiah dan juga
memberinya sebagai sedekah. Firman Allah swt :-
"dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban
itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin." -
[Surah al-Haj ayat 28].
Didalam sebuah hadith juga meriwayatkan bahawa daging korban ini hendaklah
dimakan sedikit bersama-sama dengan kaum keluarga, disimpan dan diberikan,
sebagaimana hadith riwayat Salamah ibn al-Akqwa' ra. berkata bahawa Nabi saw
bersabda :-
"Kamu makan, kamu berikan kepada yang lain dan kamu simpan" - [Hadith
riwayat al-Bukhaari]. Didalam hadith yang diriwayatkan oleh A'isyah ra. bahawa
Nabi saw bersabda :-
"Kamu makan, kamu simpan dan kamu berikan sebagai sedekah" - [Hadith
riwayat al-Muslim].
Sheikh Dr Abdullah Al-Faqih didalam komentarnya terhadap pemberian daging
korban kepada orang kafir, kata beliau :
"Tidak ada masalah untuk memberi orang kafir dan diantara mereka juga
termasuk orang miskin dan fakir, kaum keluarga, jiran atau mana-mana
komposisinya, kerana nabi saw bersabda didalam sebuah hadith yang dipersetujui
oleh semua (al-Mutafaq) yang diriwayatkan oleh Asmaa' bt Abu Bakar Al-Sidiq ra
: "Anda kekalkan hubungan yang baik dengan ibu anda", telah maklum
bahawa ibu Asmaa' adalah seorang kafir Quraish yang tidak beriman."
Fatwa ini menunjukkan bahawa seorang ibu yang masih kafir boleh menerima korban
si-anak atas dasar berlaku baik kepada kedua ibu-bapa, begitulah juga dengan
jiran dan kaum keluarga yang masih tidak beriman.
Islam membenarkan daging korban diberikan kepada orang kafir asalkan mereka
tidak terlibat memerangi dan menzalimi orang-orang Islam. Termasuklah
jiran-jiran kita yang kafir yang kita kenali dan bergaul dengan mereka, sudah
tentu mereka tidak terlibat memerangi kita. Disini kami memetik fatwa bekas
Mufti Arab Saudi, Syeikh Ibn Utsaimin yang berkata :-
"Adalah dibolehkan untuk memberi orang kafir daging korban atas nama
sedekah selama mana orang kafir ini bukan dari kalangan mereka yang membunuh
orang Islam. Jika mereka adalah salah seorang yang membunuh orang Islam maka
tidak boleh diberikan mereka apa-apa, sebagaimana firman Allah swt :-
"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat
baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama
(kamu) dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya
Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang
kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana
agama (kamu) dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu
(orang lain) untuk mengusir kamu dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka
teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." [Surah :
al-Mumtahanah 8-9]". - [Fataawa al-Shiekh Ibn Utsaimin, 2/663].
Kesimpulan yang boleh kita ambil ialah, dibenarkan memberi daging korban kepada
orang kafir, samada mereka itu jiran, kaum keluarga kita, orang miskin dsb,
selama-mana mereka tidak berperang menentang orang Islam. WA.
wassalam.
Hukum daging akikah
diberi kepada bukan Islam
SOALAN:
SAYA ingin mengemukakan soalan mengenai hukum daging akikah dan korban dimakan
orang bukan Islam. Contohnya ketika kenduri kesyukuran. Apa pandangan ustaz
mengenainya.
Ingin tahu.
JAWAPAN: HUKUM akikah dan korban mempunyai banyak persamaan, sama ada dalam
hukum sedekah, hadiah, makan, menyimpan daging dan menentukan kadar daging yang
dimakan adalah sama dan tiada perbezaan di dalamnya.
Bagaimanapun, ada sedikit perbezaan hukum antara kedua-duanya antaranya daging
akikah itu hendaklah dimasak terlebih dulu, sedangkan korban diberikan dalam
keadaan mentah; daging akikah jika diberikan kepada orang kaya nescaya akan
menjadi miliknya, manakala daging korban jika diberikan kepada orang kaya
tiadalah orang kaya itu memilikinya, hanya untuk dimakannya saja; dan amalan
berkorban itu dituntut waktunya pada Aidiladha dan hari Tasyriq iaitu hari
kesebelas, dua belas dan tiga belas daripada bulan Zulhijah.
Sementara akikah pula tidak terikat dengan waktu.
Oleh kerana daging akikah dan korban sunat dibahagikan kepada tiga bahagian,
tidak ada halangan untuknya dimakan orang bukan Islam dan kita masukkan mereka
ke dalam bahagian kita atau kerabat kita.
Jangankan yang sunat hukumnya, yang wajib pun Sayyidina Umar pernah
memberikannya kepada orang bukan Islam dengan ucapan mashurnya “mereka adalah
orang-orang fakir ahli kitab” ketika membuat keputusan untuk memberikan zakat
kepada mereka.
Dalam konteks Malaysia yang berbilang kaum apabila ada jiran atau handai taulan
kita yang bukan Islam, dengan kenduri macam ini boleh dikategorikan sebagai
dakwah atau setidaknya menonjolkan keindahan Islam dalam bermasyarakat. Wallahu
a’lam