PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!

Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.

Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!

Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.

Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!

"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.

Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!

Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.

Malam Sejuta Bintang PMS Berlangsung Meriah!

Malam Sejuta Bintang Berlangsung Meriah

Showing posts with label doa harian ramadhan. Show all posts
Showing posts with label doa harian ramadhan. Show all posts

Edisi Agama! Ya Allah, Lindungilah dan Jagalah Iman, Hatiku dan Kehormatanku!

Oleh Kaki Wayang on

Sila baca selanjutnyaEdisi Agama! Ya Allah, Lindungilah dan Jagalah Iman, Hatiku dan Kehormatanku!

Edisi Agama! Doa & Cara Untuk Berdoa!

Oleh Kaki Wayang on

“Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) yang perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf, 55).

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Kali ini, saya ingin bersama-sama dengan saudara sekalian untuk kita melihat dalil-dalil (samada dari hadith Rasulullah SAW & ayat-ayat dari Al-Quran) mengenai doa & cara yang sebenarnya untuk berdoa.

Diharap kepada mereka yang mempunyai sedikit pengetahuan tentang ini, dapat berkongsi bersama-sama saya dalam usaha kita melakukan ibadah sepertimana yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. Semoga Allah memberkati usaha kita. Wallahu’Alam.

gambar doa Doa & Cara Untuk Berdoa

Antara dalil-dalil yang berkaitan dengan ibadah doa ini:

1. “Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu”. (Surah Ghafir, 60).

2. “Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

3. Sentiasa doa dimustajabkan untuk seorang hamba Allah selagi mana dia tidak berdoa untuk membuat sesuatu dosa, atau memutuskan silaturrahim, selagi dia tidak tergopah-gapah. Ditanya kepada baginda : Apa itu tergopoh-gapah ? . Sabda baginda : Apabila dia berkata : aku telah pun berdoa ! aku telah pun berdoa !, tetapi aku tidak nampak pun dimustajabkan untukku, lalu dia berhenti ketika itu dan meninggalkan doa – (Riwayat Muslim).

4. “Doa itu adalah ibadah” (Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

5. Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk (Surah al-Baqarah: 186).

6. Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat (berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina (Surah Ghafir: 60).

7. Janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”. (surah Yusuf: 87).
Sila baca selanjutnyaEdisi Agama! Doa & Cara Untuk Berdoa!

Edisi Agama! Doa Agar Diberi Tempat yang Layak Setelah Meninggal!

Oleh Kaki Wayang on


"Ya Tuhanku, masukkanlah aku secara masuk yang benar, dan keluarkanlah pula aku secara keluar yang benar. Dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan (pemimpin) yang menolong." (Al-Isra': 80).
 
Penjelasan:
 
Doa di atas dibaca bukan hanya dikhususkan ketika kita akan pergi. Tetapi dalam berbagai keadaan yang sering kali berubah sangat dianjurkan untuk dibacanya seperti akan melaksanakan pemilihan umum untuk memilih pemimpin. Doa di atas dibaca agar kita mendapatkan pemimpin yang jujur dan bijaksana. Baik juga doa di atas dibaca ketika kita akan meninggalkan tempat yang kita tinggali (dunia), memohon agar ditempatkan pada tempat yang layak setelah meninggal. Demikian Al-Qurthubi menjelaskan dalam tafsirnya.
Sila baca selanjutnyaEdisi Agama! Doa Agar Diberi Tempat yang Layak Setelah Meninggal!

Edisi Khas Doa! Doa Mencegah Angin Ahmar!

Oleh Kaki Wayang on

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/300271_10150358788117870_641297869_7887391_1414665227_n.jpg 

Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Doa! Doa Mencegah Angin Ahmar!

Betol-betol Hangat! Eh, Puasa dah masuk hari ke-6 dah?

Oleh Kaki Wayang on

http://1.bp.blogspot.com/-t-6O4wDD7H4/TZouI4OSZcI/AAAAAAAAAC8/Cv6AqVnErSA/s1600/puasa.jpg

Alhamdulillah..baru je selesai bersahur kejap tadi..Hari ni hari Sabtu, hari cuti bagi semua kakitangan kerajaan macam aku ni..so, sebab tidur pun satu ibadah nampaknya hari ni dan esok leh lah extra tido kan..hehehe..ni pun kejap lagi pas solat subuh dalam kul 7am kang nak sambung balik tido..hehehe..xleh tido pas subuh..rezeki tak masuk kang..nak TADARUS sat..

Sedar tak sedar, puasa dah masuk hari ke-6 dah kan..kejapnyer masa berlalu..Isnin hari tu hari pertama berpuasa..tapi sekarang dah masuk seminggu dah berpuasa..tak lama lagi bulan yang penuh barakah ni akan berakhir..pastu raya pula..meh baca doa harian puasa pulak..


Doa hari – 6

Yaa Allah! Janganlah Engkau hinakan aku karena perbuatan maksiat terhadap-MU, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-MU. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-MU, dengan anugerah dan bantuan-MU, Wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

Sila baca selanjutnyaBetol-betol Hangat! Eh, Puasa dah masuk hari ke-6 dah?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...