Edisi Informasi! Cara Ganti Mykad Online, Semak IC Online dan SMS!

Oleh Kaki Wayang on

Pertamanya kredit to Kak Yanmie, Denaihati dan Kujie2 atas entri yang sangat berinformasi dan berbaloi untuk dikongsikan kepada umum dan kepada kengkawan sekalian (mode: hamboih skemanyerr)..mintak maaf yer ini bukan copy tapi ingin berkongsi kepada semua yang aku ni pernah sekali menukar dan mengganti MyKad baru atas sebab-sebab kecuaian diri sendiri..hilang kat kapal terbang Malaysia Airlines..


Seb baek masa tu tak de lagi kad kredit..yang ada cuma kad debit dan sekeping duit RM50.00. dan dah tentulah IC..tak pelah aku halalkan jelah sesape yang dah terjumpa dan tak pulang-pulang kat aku..anggap jelah ianya rezeki untuk korang..seb baek RM50.00 je..so aku terus buat laporan polis dan terus kol bank-bank yang terlibat untuk block kad debit aku tu..dan block semua apa yang patut..seb baek ada sorang insan yang sangat baik hati bagi aku duit RM20.00 untuk aku beli tiket bas dan balik ke Muadzam...sampai je Muadzam terus wat report kat JPN dan terus wat IC..benda paling penting lah katakan..sesiapa yang pegi ke JPN Muadzam sangat beruntung sebab tak perlu nak beratur panjang..service pon ok..dalam 10 minit dah selesai..walaupun kekadang bila cakap MyKad hilang orang kat kaunter tu pandang semacam dan wat muka masam (Marah la tu My Kad hilang)..tapi tak tahula orang lain..aku pegi kat JPN Muadzam ok je..cepat je..tak tahula orang lain kot-kot pegi kene beratur..

Ok, berbalik kepada tajuk utama..mulai sekarang korang dah tak payah dah ke JPN untuk wat penggantian MyKad..cuma yang tak bestnyer kene ada Kad Kredit..sebab pembayaran untuk denda dan sebagainya hanya boleh dibuat dengan Kad Kredit sahaja..Namun begitu bukan sewenang-wenangnya nak tukar ikut suka hati okeh!

Hanya 3 jenis permohonan penggantian yang dibenarkan bagi sistem ini iaitu:
1) Gantian cip atau kad rosak
2) Gantian biasa (menaiktaraf cip dari 32k ke 64k)
3) Gantian disebabkan kehilangan

Waktu operasi Sistem Gantian MyKad atas talian JPN:
- Isnin hingga Jumaat : 8.00 pagi hingga 10.00 malam
- Sabtu : 8.00 pagi hingga 2.00 petang
- Ahad : 8.00 pagi hingga 8.00 malam

Untuk pengetahuan lanjut sila ke: SISTEM GANTIAN MyKAD
Semak Status Permohonan MyKad, MyPr, MyKas: STATUS PERMOHONAN 
Semak Status Permohonan MyKad Melalui SMS:  taip JPN MyKad kirimkan sms ke 15888

P/s: Baru-baru ni kawan aku Clifford Elvin Eric (Boboy K F) wallet dia hilang atas kecuaiannya sendiri (gituh) dan dalam walletnya itu ada duit banyak, kad kredit semua bank di Malaysia dan Kad Debit serta gambar awek dia yang comel itew (Mode: Menghanjeng Cliff)..so hati-hatilah nanti yer..


Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...