Edisi Hangat! BR1M Naik, PTPTN Hapus, Harga RON95 dan RON 97 Turun - Ikuti Kupasannya!

Oleh Kaki Wayang on


Bajet Belanjawan 2016. Berita baik buat seluruh rakyat Malaysia sempena dengan pembentangan bajet 2016 yang akan diadakan tidak lama lagi. Pelbagai perkara diambil kira oleh kerajaan dalam usaha untuk menjayakan slogan "Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan". Antara lain adalah melibatkan BR1M, harga minyak petrol RON 95 dan RON97 serta Bantuan Kereta 1Malaysia (BAK1M, Berikut merupakan intipati Belanjawan 2016 yang akan diumumkan kerajaan penghujung tahun ini:

Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)
  • Pemberian BR1M dinaikkan kepada RM400 (Bujang) dan RM1,200 (Keluarga).
Harga Petrol dan Diesel
  • Harga petrol RON95 dan Diesel diturunkan sebanyak 60sen, manakala RON97 sebanyak 40sen.
Wang Royalti Minyak
  • Wang royalti minyak sebanyak 15% daripada keuntungan bersih tahunan syarikat carigali bertanggungjawab akan diberikan kepada kerajaan negeri yang terlibat.
Bantuan Kereta 1 Malaysia (BAK1M)
  • Bantuan Kereta 1 Malaysia (BAK1M) bakal diperkenalkan dengan bantuan bayaran deposit sebanyak RM5,000 untuk warganegara berumur 21 tahun ke atas yang tidak pernah memiliki kenderaan (Model Proton sahaja).
Kadar Faedah Bank Turun
  • Kadar faedah bank akan dikurangkan sebanyak 0.8% bagi kakitangan kerajaan dan 0.5% bagi kakitangan swasta swasta.
PTPTN Dihapuskan
  • PTPTN akan dilupuskan secara berperingkat bermula dengan peminjam yang tamat pengajian dengan pencapaian PNGK 3.0 dan ke atas.
Skim Latihan Graduan 1 Malaysia (SLAG1M)
  • Graduan yang tamat pengajian dan telah menganggur melebihi 1 tahun akan diserap masuk ke sektor awam dibawah Skim Latihan Graduan 1 Malaysia (SLAG1M) dengan gaji permulaan sebanyak RM1,600
Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M)
  • Ibu tunggal dan warga emas akan mendapat diskaun sebanyak 50% untuk setiap pembelian di Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M)
Diskaun Beli Motor Malaysia
  • Diskaun sebanyak 30% diberikan kepada remaja berumur 18-25 tahun untuk pembelian motosikal berjenama Malaysia

Berikut adalah antara intipati penting Belanjawan 2016 yang telah diberitahu oleh seorang pesakit mental Hospital Bahagia Tanjung Rambutan awal pagi tadi jika dia dipilih menjadi Perdana Menteri pada PRU akan datang.

Jangan marah naaaaaa...

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...