PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!

Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.

Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!

Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.

Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!

"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.

Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!

Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.

Malam Sejuta Bintang PMS Berlangsung Meriah!

Malam Sejuta Bintang Berlangsung Meriah

Edisi Khas Soal Jawab Agama! Mimpi yang bukan-bukan

Oleh Kaki Wayang on

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSntobrB4q4N-iYtBLvXjOLp39se_JViCPcmbK2u3MPhvTgKma-_zaNL9y7TiHEsLO_RCrw5KoK1Ffi1gRneAdQHUVln2EaCRplwbXYTQwmOx3nyO40nRGPDN-IFgvqM_roSpGnIZRoktl/s400/mimpi.jpg

Soalan:

Saya ada baca iaitu kita digalakkan membaca Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas dan Surah Kursi apabila hendak tidur. Dan antara kelebihan Surah Kursi ialah Allah SWT akan menjaga kita dari gangguan syaitan. Tapi, apakah Allah melindungi kita dari sebarang mimpi-mimpi spt yg kita alami jika tidak membaca Surah Kursi? Sebabnya, saya membaca surah-surah diatas, tetapi ada juga bermimpi yg bukan-bukan.

Jawapan:
Kekuasaan atau kemujaraban Ayat al-Kursi dan 3 surah terakhir al-Qur'an tidak terletak pada penyebutan huruf-hurufnya. Akan tetapi ia terletak pada penghayatannya dan sejauh mana ia dapat memantapkan tauhid dan iman kita.
 

Hadis-hadis yang menganjurkan bacaan ayat-ayat tersebut adalah benar. Orang Arab apabila mereka membaca ayat-ayat tersebut mereka memahaminya dan ia membawa kesan kearah penghayatan dan pemantapan tauhid dan iman.
 

Berbeza dengan kita yang bukan orang berbahasa Arab, kita hanya menyebutnya huruf-hurufnya tanpa memahami maksudnya.
 

Oleh itu apabila membaca ayat-ayat tersebut, cuba untuk memahami maksudnya serta menghayati inti kandungannya. Hanya apabila ia memberi kesan kepada tauhid dan iman kita, barulah ia "berkuasa" untuk menjauhkan gangguan syaithan dan sebagainya.
 

Berkenaan mimpi yang bukan-bukan, sebahagiannya adalah daripada angan-angan kita sebelum tidur. Sebahagian lagi adalah daripada gangguan syaithan. Untuk menggelakkan mimpi daripada gangguan syaithan, buat sesuatu yang menghampakan syaithan sehingga akhirnya dia tidak berminat lagi untuk mengganggu kita.
 

Contohnya apabila syaithan mengganggu kita dengan mimpi yang bukan-bukan, kita terus bangun dan membaca beberapa doa dan zikir yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. Atau terus bangun untuk bersolat malam. Jika ukhtie dalam keadaan uzur tidak dapat bersolat, tetap bangun untuk membaca buku agama sekadar 15-30 minit.
 

Tindakan-tindakan ini akan menghampakan syaithan kerana gangguannya kita jadikan penggerak untuk melakukan amal salih. Ini akhirnya akan menghampakan syaithan dan dia akhirnya tidak berminat lagi untuk mengganggu kita.
 

Jangan kerana mimpi yang bukan-bukan kita menjadi sedih, marah, takut, resah atau sebagainya. Ini sebenarnya memberi semangat kepada syaithan untuk terus mengganggu pada malam-malam seterusnya.

P/s: Terima Kasih kepada saudara Kapten Hafiz Firdaus Abdullah atas artikel yang ditulis dan sudi kongsikan dalam blog ini.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab Agama! Mimpi yang bukan-bukan

Edisi Khas Soal Jawab Agama! Cara Rasulullah Duduk

Oleh Kaki Wayang on

http://www.diaryarni.com/wp-content/uploads/2010/10/Posisi-Duduk-yg-baik-264x300.jpg
Sekadar gambar hiasan

Saya ingin mengikuti sunnah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam dalam etika duduk. Bagaimanakah baginda duduk ? 

Jawapan:
Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [‘Ali Imran 3:31]
 
Ada beberapa hadis dalam bab ini, antaranya:
 
[1] Duduk bersila:
 
Jabir bin Samurah radiallahu-anhu berkata:
 
Adalah Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam setelah bersembahyang Fajar (Subuh), baginda duduk bersila di tempatnya sehinggalah terbitnya matahari yang indah (keputihan sinarnya).
 
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dan lain-lain, dinukil dan dinilai sahih oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin (tahqiq & takhrij Shaikh Syu‘aib al-Arnuth; Maktabah al-Ma’mun, Jeddah 1996) – no: 821.
[2] Duduk di atas sebelah kaki manakala sebelah lagi diangkat dan dipaut dengan tangan.
 
Abdullah ibnu Umar radiallahu ‘anhuma berkata:
 
Saya melihat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam di halaman Ka’bah, beliau duduk dengan menegakkan kedua lututnya, (iaitu) dengan melingkar kedua tangannya ke sekeliling lututnya, dan ini cara duduk al-Qurfusaa’.
 
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan dinukil oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin – no: 822. Duduk al-Qurfusaa’ adalah duduk mencangkung di atas sebelah lutut manakala lutut yang lain dilipat dan diangkat ke atas dan dipautnya dengan tangan sehingga bahagian peha mendekati badan atau perutnya. [Lihat Al-Alamah Muhammad bin ‘Allan: Daliil al-Falihin li Thariq Riyadus Salihin (Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut 1995), 3/272].
 
[3] Duduk bertinggung.
 
Anas bin Malik radiallahu ‘anhu berkata:
 
Aku melihat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam duduk bertinggung sambil makan kurma.
 
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitabnya Sahih Muslim – no: 2044.
Duduk bertinggung ialah duduk di atas kedua tapak kaki dengan kedua-dua kaki berlipat dan punggung tidak menjejak tanah.
 
[4] Jangan duduk bersandar dengan sebelah tangan.
 
Syirrid bin Suwaid radiallahu ‘anhu berkata:
 
Rasulullah melintas di hadapan aku sedang aku duduk seperti ini, iaitu saya bersandar kepada tangan kiri saya yang saya letakkan di belakang. Lalu baginda bersabda: Adakah engkau duduk sebagaimana duduknya orang-orang yang dimurkai?
 
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud, dinukil dan dinilai sahih oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin – no: 824.
 
[5] Jangan duduk bersandar.
 
Abu Juhaifah radiallahu ‘anhu berkata, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
 
Jangan makan sambil bersandar.
 
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan dinukil oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin – no: 746.
Yang dimaksudkan bersandar adalah seperti orang yang duduk miring ke lambungnya yang sebelah, sepertimana yang dilakukan oleh orang-orang angkuh dan sombong. Cara duduk seperti ini ditegah oleh Rasulullah. Selain itu cara duduk sedemikian mengganggu kelancaran perjalanan makanan dalam badan, dari mulut ke perut. [Lihat Al-Alamah Ibnu ‘Allan: op. cit., 3/209].
 
Demikian beberapa petunjuk sunnah Nabawiyah dalam cara duduk. Selain itu dibolehkan duduk sepertimana kita duduk dalam solat, iaitu duduk di antara dua sujud dan duduk Tasyahud akhir.
 
P/s: Terima Kasih kepada saudara Kapten Hafiz Firdaus Abdullah atas artikel yang ditulis dan sudi kongsikan dalam blog ini.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab Agama! Cara Rasulullah Duduk

Edisi Khas Soal Jawab Agama! Tatu Di Badan!

Oleh Kaki Wayang on

http://3.bp.blogspot.com/_pNFMpV6CUCo/TTR7vLRgN5I/AAAAAAAAB_w/w5r2hjJTQIg/s1600/carving-61.jpg

Soalan: 
Saya memiliki seorang rakan yang baru memeluk Islam. Dia memiliki tatu yang kekal (permanent) pada badannya sejak sebelum memeluk Islam. Apa yang patut dia lakukan kini? 
Jawapan:
Apa-apa kesalahan yang dilakukan oleh seseorang dimaafkan oleh Allah apabila dia memeluk Islam. Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya Islam menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu.” [Musnad Ahmad, no: 17827 dengan sanad yang sahih]

P/s: Terima Kasih kepada saudara Kapten Hafiz Firdaus Abdullah atas artikel yang ditulis dan sudi kongsikan dalam blog ini.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab Agama! Tatu Di Badan!

Betol-betol Hangat! Perkahwinan - Antara Pilihan Anak dan Ibubapa.

Oleh Kaki Wayang on


Rasulullah pernah bersabda: “Tidak ada nikah kecuali dengan wali.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2085] Apa yang baginda maksudkan dengan hadis di atas ialah, pernikahan adalah tidak sah tanpa izin wali. Hadis berikut memperincikan maksud hadis di atas: “Mana-mana wanita yang bernikah tanpa izin walinya maka pernikahan tersebut adalah batal (baginda mengulanginya tiga kali).” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2083] Maksud wali dalam hadis-hadis ini ialah ayah wanita yang akan bernikah itu. 

Jika dua hadis di atas merujuk kepada anak perempuan, maka dua hadis berikut merujuk kepada anak lelaki pula. ‘Abd Allah ibn ‘Umar berkata: Aku pernah memiliki seorang isteri yang sangat aku cintai akan tetapi ‘Umar (bin al-Khaththab, yakni ayahnya) tidak menyukainya dan menyuruh aku menceraikannya. Namun aku enggan. Maka ‘Umar membawa hal ini kepada Nabi dan menceritakan apa yang berlaku. Nabi menjawab (kepada ‘Abd Allah ibn ‘Umar): “Ceraikanlah dia.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 5138] 

Dalam sebuah kes yang lain, Abu Darda’ berkata: Bahawa seorang lelaki datang bertanya: “Sesungguhnya aku memiliki seorang isteri akan tetapi ibu aku menyuruhku menceraikannya.” Abu Darda menjawab: “Aku mendengar Rasulullah bersabda, ibubapa adalah pintu syurga yang paling tengah. Terserah kepada kamu (seorang anak) sama ada untuk mensia-siakan pintu itu atau memeliharanya.” [Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 1900] 

Hadis-hadis di atas jelas menunjukan kedudukan dan peranan ibubapa dalam pilihan calon pasangan bagi perkahwinan seorang anak. Secara lebih terperinci, hadis-hadis ini perlu dikupas dari dua sudut.   

Sudut Pertama:
Ia adalah dari sudut keutamaan, dimana ia membuktikan betapa besar kedudukan dan peranan ibubapa terhadap kita sebagai anak sehingga ia juga menyentuh persoalan pasangan hidup. Memang, ibubapa tidak boleh memaksa kita berkahwin dengan pasangan yang tidak kita sukai. Akan tetapi pada waktu yang sama, kita juga tidak boleh memaksa ibubapa menerima menantu yang tidak disukai mereka. Ringkas kata, anak dan ibubapa tidak boleh saling memaksa dalam persoalan ini. Sebaliknya perlu sama-sama suka dan redha.
Timbul persoalan, bukankah yang berkahwin ialah anak? Maka kenapa pula perlu mendapatkan izin dan redha ibubapa? Persoalan ini dapat dijawab seperti berikut:
  1. Ibubapa adalah orang dewasa yang telah merasai asam garam kehidupan berumahtangga. Mereka memiliki pengetahuan yang luas, sama ada melalui pengalaman sendiri atau rakan-rakan, tentang apa yang dapat menjamin kebahagiaan rumahtangga dan apa yang tidak. Berbeza dengan kita sebagai anak-anak, yang dikenali hanyalah cinta. Lazimnya keputusan untuk berkahwin tidak didirikan atas apa-apa penilaian yang matang kecuali cinta semata-mata. Maka izin dan redha ibubapa adalah penting kerana ia dapat membantu dan membimbing kita membina rumahtangga yang berjaya.
  2. Perkahwinan bukan sesuatu yang melibatkan pasangan suami isteri sahaja, tetapi ia juga melibatkan keluarga daripada kedua-dua pihak. Justeru izin dan redha ibubapa memainkan peranan yang penting dalam menjamin kebahagiaan dan kesinambungan hidup berumahtangga.
  3. Mendapatkan izin dan redha ibubapa termasuk dalam keumuman sabda Rasulullah: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” [Riwayat al-Tirmizi, Silsilah al-Ahadits al-Shahihah, no: 515] Maka jika kita ingin membina rumahtangga yang diredhai oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala, binalah ia dengan cara memperoleh keredhaan ibubapa terlebih dahulu.  
Sudut Kedua:
Ia adalah dari sudut hukum fiqh, maka hadis-hadis di atas perlu dibaca bersama hadis-hadis yang melarang ketaatan dalam perkara maksiat. Ini kerana: “Sesungguhnya ketaatan tidak lain hanya dalam perkara ma’ruf (kebaikan yang selari dengan syari‘at Islam).” [Shahih al-Bukhari, no: 7145] Oleh itu pemahaman dan pelaksaan hadis-hadis di atas boleh dibahagikan kepada tiga suasana: 

Suasana Pertama: Apabila ibubapa enggan menerima calon pilihan kita berdasarkan alasan yang dibenarkan syari‘at. Contohnya ialah calon yang bukan beragama Islam dan dia memang tidak bercadang untuk memeluk Islam. Maka dalam kes ini ibubapa layak menegah kita daripada berkahwin dengan calon tersebut dan kita wajib mematuhinya. 

Suasana Kedua: Apabila ibubapa enggan menerima calon pilihan kita disebabkan alasan yang menyelisihi syari‘at. Contohnya apabila ibubapa enggan menerima calon isteri pilihan kita semata-mata kerana dia berpakaian menutup aurat, atau enggan menerima calon lelaki pilihan kita semata-mata kerana dia sering pergi solat berjamaah. Maka dalam kes ini ibubapa tidak sepatutnya menegah kita daripada calon tersebut. Akan tetapi ini tidaklah bererti kita boleh “kahwin lari”. Sebaliknya hendaklah kita berbincang dengan sopan dan hikmah bersama ibubapa agar mereka akhirnya bersetuju dengan calon pilihan kita. 

Suasana Ketiga: Kita dan ibubapa saling berselisih dengan masing-masing memiliki alasan yang harus di sisi syari‘at. Dua contoh yang lazim berlaku adalah:
  1. Kita ingin berkahwin tetapi masih menuntut. Ibubapa tidak membenarkannya sehinggalah ditamatkan pengajian terlebih dahulu.
  2. Calon lelaki pilihan kita tidak memiliki pekerjaan yang mampu menyara hidup.
Bagi kedua-dua contoh di atas atau apa-apa yang seumpama, hendaklah kita berbincang dengan ibubapa untuk mencari jalan penyelesaian yang dipertengahan. Kebanyakan ibubapa akan bergembira untuk membantu dan memberi jalan penyelesaian yang terbaik jika kita sebagai anak-anak berbincang dengan mereka secara hormat, sopan dan hikmah. Kegagalan sering berlaku apabila anak-anak berkeras, membuat keputusan tanpa mempertimbangan pandangan ibubapa atau mungkin mengabaikan ibubapa secara keseluruhan dalam persoalan ini. 

Meski pun demikian, jika perbincangan tidak membuahkan hasil yang diingini, hendaklah kita mengalah kepada ibubapa. Hendaklah kita merenung kembali hadis-hadis yang dikemukakan dalam penulisan ini. Ketahui dan yakinilah bahawa apa yang ada di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala adalah jauh lebih baik daripada kekasih yang ada di hati. 

Terima Kasih kepada saudara Kapten Hafiz Firdaus Abdullah atas artikel yang ditulis dan sudi kongsikan dalam blog ini.
Sila baca selanjutnyaBetol-betol Hangat! Perkahwinan - Antara Pilihan Anak dan Ibubapa.

Edisi Khas Soal Jawab Agama! Hukum Rebonding Rambut!

Oleh Kaki Wayang on

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHfdBwqMA_VMPha1mfZA8mw4WlYIxmJRP_G5078hU2mHiL4hC84BGDqmNh46VRX5SCQH77EhqF9XvL2eOXDt0u6uE_PU8Mkx5cQYSLiZ26DEaqKEDk47Va11BP09edqRbhepoVXOqMrEn6/s320/Why_Re-bonding.jpg

Soalan:
Apakah hukum rebonding rambut dan bagaimana jika ia bukan bertujuan berhias kepada bukan mahram?

Jawapan:
Para ilmuan masa kini berbeza pendapat tentang hukum rebonding rambut. Ia adalah isu masa kini yang tidak dibicarakan oleh para ilmuan masa lalu. Pendapat yang lebih kuat ialah rebonding hukumnya haram kerana ia melibatkan usaha mengubah struktur protein rambut (keratin) agar ia dapat diluruskan, dibengkokkan dan sebagainya. 

Perubahan seperti ini termasuk dalam hukum mengubah ciptaan Allah yang dilarang. Syaitan pernah berjanji: “Dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah” [al-Nisa’ 4:119] sementara tidaklah syaitan menghasut manusia melakukan sesuatu melainkan apa yang dilarang oleh Allah. Oleh itu jauhilah rebonding rambut sekalipun atas niat yang baik. Meski pun ada ilmuan yang berpendapat ia tidak haram, isu ini masuk dalam perkara samar-samar yang lebih baik dijauhkan demi menjaga keselamatan agama seseorang [Hadis 40 Imam al-Nawawi, hadis no: 6]

Adapun menyikat rambut serta menggunakan krim rambut, penggulung rambut dan sebagainya, hukumnya boleh kerana ia tidak mengubah sel-sel rambut itu sendiri. Ia bersifat sementara, tidak kekal. 
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab Agama! Hukum Rebonding Rambut!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...