PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!

Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.

Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!

Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.

Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!

"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.

Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!

Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.

Malam Sejuta Bintang PMS Berlangsung Meriah!

Malam Sejuta Bintang Berlangsung Meriah

Showing posts with label kumpulan Nasyid Dian. Show all posts
Showing posts with label kumpulan Nasyid Dian. Show all posts

Edisi Fatwa! Hukum Nasyid dan Pancaragam!

Oleh Kaki Wayang on

 
 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali ke-2 pada 12 - 13 Mei 1981 telah membincangkan mengenai Hukum Nasyid dan Pancaragam. Muzakarah telah memutuskan seperti berikut:
 
  1. Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus;
     
  2. Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram;
     
  3. Pancaragam yang melalaikan hukumnya haram;
     
  4. Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan
     
  5. Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.
Sila baca selanjutnyaEdisi Fatwa! Hukum Nasyid dan Pancaragam!

Betol-betol Gempak! Audition Kelab Kebudayaan PMS!

Oleh Kaki Wayang on


Hari demi hari pelbagai kisah baru dinukilkan dalam diari Sejarah Politeknik Muadzam Shah..dari satu peristiwa ke satu peristiwa yang membawa seribu kenangan dan iktibar..dari satu pencapaian ke satu pencapaian mampu digapai segelintir umat manusia PMS..dari satu AUDITION ke satu AUDITION dilaksanakan..semuanya atas satu tujuan dan sebab musabab untuk mencungkil bakat-bakat baru di Politeknik Muadzam Shah ini..

Beberapa bulan yang lalu Audition untuk mencari bakat-bakat baru Nasyid dilangsungkan bagi mengetengahkan mereka ke Pertandingan Peringkat Kebangsaan dan Peringkat Zon Timur..Nampaknya niat murni itu sudah tertunai apabila kumpulan Nasyid Wirama Zirbad dan Kastara dihantar bagi melaksanakan tanggungjawab menyampaikan dakwah mereka melalui Nasyid..Alhamdulillah walaupun tak menang..mereka masih mampu untuk menghela nafas lega apabila berjaya mengutip pengalaman dari Politeknik-politeknik yang lebih lebat daripada mereka..Natijahnya, pelbagai tips dapat dikumpul bagi menghadapi pertandingan mendatang..

http://3.bp.blogspot.com/-rL3hncXj2Wk/TniyFBOvRJI/AAAAAAAABNo/8vBHIFH1kOE/s1600/yaz-e72-016.jpg

Melupakan sedikit memori luka bagi kedua-dua pertandingan..kini muncul pula Audition Kelab Kebudayaan PMS yang kini baru sahaja menamatkan siri pencarian bakat baru malam tadi (20 September 2011)..walaupun kami sebagai jurulatih mengharapkan agar ramai muka-muka baru yang hadir untuk diujibakat..namun kami hampa apabila muka-muka lama lebih ramai berbanding dengan muka-muka baru hadir untuk proses ini..

Secara keseluruhannya, Alhamdulillah semua yang hadir begitu tenang menghadapi dugaan dan cabaran yang diberikan oleh kami..semuanya mampu untuk mencabar diri sendiri untuk tampil lebih yakin dihadapan penonton..namun begitu tidak kurang juga yang masih lagi kelihatan gementar apabila berhadapan dengan penonton ataupun berada di atas pentas..

http://1.bp.blogspot.com/-fcw9DH0pAxk/TniyIaMRUvI/AAAAAAAABNs/zaiL1PPQGSA/s1600/yaz-e72-796.jpg

Tujuan asal program ini diadakan antara lain adalah untuk mencungkil bakat-bakat baru agar PMS tidak ketandusan bakat untuk menghadapi pertandingan akan datang..Selain itu, peserta yang dipilih juga akan menghadiri beberapa siri pertemuan bagi memperbetulkan lagi teknik nyanyian dan seni vocal agar mereka akan tampil lebih yakin kelak..mereka juga antara lain akan dipilih untuk menyertai Team Nasyid, Team Lagu-lagu Asli, Team Lagu-lagu Rakyat dan beberapa lagi siri pertandingan lain..hal ini bertujuan untuk mengetengahkan bakat mereka..di sampiang akan dipilih untuk membuat persembahan jika sekiranya Kelab Kebudayaan dijemput untuk membuat persembahan..

Akhir sekali..tahniah kepada semua yang hadir untuk diujibakat..teruskan usaha anda..dan kepada para pelajar SEM1..anda sudah seharusnya berbangga sekiranya anda dipilih..anda masih lagi berpeluang untuk mewakili Politeknik Muadzam Shah untuk beberapa tahun yang akan datang..kami sebagai jurulatih akan cuba untuk membantu sekadar yang boleh agar para pelajar mampu untuk bersaing dengan Politeknik-politeknik yang lebih major dari anda..Tahniah PMS!

P/s: Ammar Anuar perbaiki tempo anda, Azri Rafiuddin (suara mantap dan malatoppp gehtoooo), Van Azs (mantap), Ulat Beluncas (hilangkan gemuruh anda), dan yang lelain..semuanya mantap..TQ pada En. Yazid Yahya (Pengarah Seni dan Teknik Vokal gitew) atas gambar-gambar yang mantapz ini..


Sila baca selanjutnyaBetol-betol Gempak! Audition Kelab Kebudayaan PMS!

Betol-betol Hangat! Kumpulan Nasyid Dian (Nasyid Pelancongan Melaka)

Oleh Kaki Wayang on

Pertamanya tahniah diucapkan kepada Kerajaan Negeri Melaka dengan kerjasama Politeknik Kota Melaka, Melaka yang telah berjaya menganjurkan Majlis Tilawah Al-Quran, Festival Nasyid dan Pidato Bahasa Inggeris peringkat Politeknik Malaysia pada 225-28 Julai yang baru lalu..


Tahniah juga diucapkan kepada Kumpulan Nasyid pertama Melaka yang mengelarkan diri mereka Kumpulan Dian atas pelancaran album sulung mereka yang berjudul "PERMATA NUSANTARA"..pertamanya, wahhh hebat..boleh tahan..dah dengar dah album tu..terima kasih sebab bagi secara percuma album Nasyid Pelancongan itu..Album ini bertujuan bukan sahaja untuk tujuan dakwah tapi juga sebagai satu usaha untuk mempromosi Negeri Melaka di mata dunia..dan kita (yang hadir pada majlis MAFeP) bertuah sebab Kumpulan Dian datang dan membuat persembahan di malam penutup MAFeP hari itu.

Kepada yang belum dapatkan album sulung mereka ini..korang cuba cari kat pasaran..dan tak rugi untuk memiliki album Nasyid ini..dan BBH amat meminati lagu Setulus Dian dan Permata Nusantara..Tahniah sekali lagu Kumpulan Dian..

P/s: Nasib baik dapat free je album ni..kalau tak..tak beli pun sebab aku ni jenis yang tak suka membeli album atau apa jua jenis lagu..asyik-asyik download jew..tapi korang belilah yang original yer..support Nasyid tanahair..best album ni..cuma perlu sedikit lagi penambahbaikan..upsss..BBH pun dah ada album Nasyid tau..hehehe..

Sila baca selanjutnyaBetol-betol Hangat! Kumpulan Nasyid Dian (Nasyid Pelancongan Melaka)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...