Edisi Pelik! Inilah 11 Undang-Undang Pelik Di Seluruh Dunia - Serius Pelik!

Oleh Kaki Wayang on


Bangladesh

Kanak-kanak berumur 15 tahun dan ke atas boleh dipenjarakan sekiranya mereka didapati meniru semasa exam di jalankan. Kalau kat Malaysia, paling kurang pun koyak kertas pastu kena halau dari dewan peperiksaan. Paling maksima pun akan di gantung pengajian.


Australia

Ni lagi satu negara yang mengamalkan undang-undang pelik. Sendiri mau faham lah yer. Miahahahahahaha. Ada juga eh macam tu.


Canada/ Kanada

Tidak dibenarkan membayar barangan yang dibeli menggunakan syiling. Namun begitu, undang-undang ini hanya tertakluk kepada jumlah harga barangan melebihi $10. Maknanya, kalau lebih $10 tak boleh bayar gunakan syiling ataupun sen-sen. Ada faham?


China

Satu kemestian di Negara China, kalau nak masuk kolej atau institusi pengajian yang lebih tinggi. Kamu kena lah pandai dan bijak. Kalau agak-agak bodoh, bangang dan tongong tak yaah fikir lah nak masuk kolej.


Finland

Undang-undang seterusnya adalah mengenai kesalahan jalanraya. Tapi rasanya boleh dpraktikan kat Malaysia ni. Gaji besar, denda akan ikut "percentage" gaji. Maknanya, gaji besar, penalti dan denda lebih besar.


Florida, USA

Hahahahaha. Hanya itu yang boleh dikatakan oleh Kaki Wayang. Giler ke ape. Nasib baik hari Khamis selepas pukul 6pm jer. Kalau setiap hari mau biru muka tahan kentut.


Florida, USA

Ni lagi satu undang-undang ntah haper-haper Florida. Suka-suka je buat undang-undang macam ni. Tujuan dan objektif tak taulah. Korang faham sendiri lah. 


France

Kat France kena hati-hati jual patung. Jangan main bedal je. kang kena tangkap. Tak pasal-pasal duduk kat France tak leh balik Malaysia. Hehehehehe.



Greece

Greece terkenal sebagai NERAKA buat suspek HIV kerana mereka boleh ditangkap tanpa usul periksa. Boleh ditangkap sesuka hati je.
 

Honolulu

Kat negara ni, diharamkan menyanyi dan melalak terlalu kuat di malam hari. Terbenam je matahari, anda di larang untuk melalak sekuat hati. So kalau nak nyanyi juga, kena nyanyi lagu-lagu part rendah je. Nak nyanyi lagu-lagu Gegar Vaganza tak leh lah sebab rock, dangdut dan macam-macam. Lagu ABC barangkali boleh. Sebab takde part CHORUS yang tinggi.


France

Lagi satu undang-undang pelik. Dibolehkan berkahwin dengan mayat. Ko nak? Sila kan ke France. Boleh lah mencubanya.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...