Edisi Sentap! Gereja diperbuat daripada ais dan salji di Jerman!

Oleh Kaki Wayang on

SELEPAS beberapa minggu penyediaan, orang-orang Mitterfirmiansreut, Jerman, telah membuka sebuah gereja Katolik kecil yang dibina sepenuhnya dengan menggunakan salji dan ais.



Gereja salji adalah sebahagian daripada tradisi lama dalam Mitterfirmiansreut sejak lebih 100 tahun. Upacara harks itu dilakukan sejak pihak berkuasa bandar menolak permintaan rasmi daripada pemastautin untuk membuka rumah ibadat tradisional sendiri. Oleh itu, pempetisyen membuat keputusan untuk mendirikan sebuah gereja yang hanya diperbuat dari salji dan ais.

"Ia merupakan satu tindakan provokasi. Mereka yang kuat amalam pada agama kristian dari kampung itu berkumpul dan bergotong-royong membina sebuah gereja salji kerana mereka tidak mempunyai sebuah gereja di sini," kata dekan Gereja Katolik, Kajetan Steinbeisser kepada ABC News.

Ukiran ais dilaporkan melibatkan kos lebih daripada $200,000 untuk membuatnya dan telah tertangguh selama beberapa minggu disebabkan oleh cuaca panas yang tidak menentu. Beribu-ribu pelawat dijangka melawat mini-gereja itu sebelum ia mula cair secara perlahan.


Struktur gereja yang digelar "God Igloo" telah dibuat dengan menggunakan 49.000 kaki padu salji. Ia dianggarkan berukuran kira-kira 65 kaki panjang, dan juga mempunyai sebuah menara.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...