Edisi Sentap! Tandas Diperbuat Daripada Berlian Bernilai $100 000

Oleh Kaki Wayang on


UNTUK mencipta peranti yang menerima najis manusia, pereka selalunya berfikir bahawa nilai estetika tidak menjadi keutamaan.

Berbeza dengan Jepun, negara itu telah mencipta tandas yang disemat dengan berlian yang bernilai lebih $ 100,000.

Ia terdiri daripada lebih daripada 72,000 kepingan berlian Swarovski yang dipotong, dimana ia telah dibuat oleh INAX dengan kerjasama tukang emas dari Austria.

Ia sedang dipamerkan untuk tontonan pengunjung di bilik pameran dipusat membeli-belah Ginza.

Jepun mengambil berat soal tandas kerana ia berkaitan isu dewa-dewa yang terdapat di dalam tandas dan bilik mandi. Kazuo Sumimiya, pengarah bilik pameran menyatakan bahawa orang Jepun percaya terdapat dewa di dalam tandas. Kerana kepercayaan itulah, menjaga kebersihan tandas dan keadaannya telah menjadi adat orang Jepun sejak lama dahulu.

Sesetengah pengunjung sangat mengagumi ciptaan itu, manakala yang lain berpendapat bahawa ia agak tidak selesa untuk digunakan.

Sumimiya menambah bahawa jika tandas dijual, harganya adalah 10 juta yen, tetapi selagi ia belum dijual, ia akan dipamerkan sehingga akhir tahun ini.
 

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...