PMS Automech Racing Team Raih Tempat Ke-5!

Politeknik Muadzam Shah telah berjaya mencatat kedudukan di tempat ke-5 dari 36 jentera yang dipertandingkan merangkumi 24 institusi pendidikan IPTA dan IPTS seluruh Malaysia.

Pelajar Politeknik Muadzam Shah Cipta E-Tajwid Untuk Android!

Boleh dikatakan terdapat pelbagai aplikasi bercorak pembelajaran agama untuk para pengguna Android, dan salah satunya adalah aplikasi E-Tajwid untuk Android.

Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan!

"Pekan Sungai Lembing Bakal Bandar Pelancongan" berjaya memasuki ruangan Berita Harian pada 22 Mac 2013 yang lalu.

Program Imam Muda Musim 1 Politeknik Muadzam Shah!

Sekalung tahniah kepada penganjur program yang begitu bermanfaat ini.

Malam Sejuta Bintang PMS Berlangsung Meriah!

Malam Sejuta Bintang Berlangsung Meriah

Showing posts with label edisi khas. Show all posts
Showing posts with label edisi khas. Show all posts

Edisi Khas Untuk Busuk.Org! Sudah Sampai Masanya BUSUK.ORG Menapis Artikel Berunsur Lucah!

Oleh Kaki Wayang on

Sekadar gambar hiasan!

Semakin hari semakin menjadi-jadi, semakin hari blogger Malaysia semakin teruk (segelintir sahaja)..semakin hari semakin banyak blog dan blogger yang memaparkan cerita-cerita lucah diblog mereka dan kemudiannya menghantar artikel berkenaan di BUSUK.ORG sebagai satu perkongsian..
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Untuk Busuk.Org! Sudah Sampai Masanya BUSUK.ORG Menapis Artikel Berunsur Lucah!

Betol-betol Sengal! Berzina walaupun ada suami!

Oleh Kaki Wayang on

SAHABAT saya dipaksa berkahwin dengan lelaki pilihan keluarga tanpa kerelaannya. Lelaki berkenaan jugalah yang merogol dia satu ketika dulu tetapi enggan bertanggungjawab dan meninggalkan sahabat saya itu begitu saja untuk mencari perempuan lain.

Apabila lelaki berkenaan ditinggalkan kekasihnya, dia kembali kepada sahabat saya kononnya mengaku bertanggungjawab. Keluarga sahabat saya seperti terharu dengan tindakan lelaki terbabit yang mahu bertanggungjawab dan segera memaafkan perbuatan lamanya.

Malangnya, lelaki itu sangatlah lemah apabila di atas ranjang dan tidak pernah memberi nafkah sejak setahun perkahwinan dilangsungkan. Sahabat saya mengalami tekanan perasaan yang amat sangat apabila bersama dengan lelaki itu. Dalam keadaan itu, sahabat saya kembali kepada kekasihnya yang disayangi. 

Mereka bersama sehingga sahabat saya mengandung lima bulan. Rahsia itu kemudian terbongkar dan ibunya enggan mengaku itu adalah anaknya yang sebenar memandangkan ibu sendiri seorang ustazah. Keluarganya melarang sahabat saya daripada keluar rumah dan segala tindak-tanduknya diperhatikan setiap hari. Gaji bulanan diambil dan dia diperlakukan seperti sampah setiap hari oleh ahli keluarganya hingga sahabat saya bimbang keselamatan bayi di dalam kandungannya.

Bolehkah sahabat saya mengambil tindakan menuntut cerai daripada suaminya yang nyata sekali dayus seperti itu? Bolehkah dia meneruskan kandungannya walaupun benih itu bukan daripada suaminya yang sah? 

Jawapan:

BANYAK kepincangan berlaku dalam masalah ini termasuk jenayah rogol, kahwin paksa, suami tidak bertanggungjawab dalam memberi nafkah zahir dan batin kepada isteri.

Hubungan terlarang hingga berlaku zina, kehamilan anak zina, tiada sokongan atau pengabaian keluarga sendiri terhadap nasib anak perempuan yang terumbang-ambing akibat sikap keluarga yang gagal menjalankan tanggungjawab sebenar.

Jenayah rogol umpamanya perlu dilaporkan kepada pihak polis. Mangsa perlu dibela sebaik mungkin. Kahwin paksa sepatutnya tidak berlaku kerana ia membawa mudarat kepada pasangan. Sementara suami pula perlu menjalankan tanggungjawab seperti ditetapkan Islam termasuk memberi nafkah zahir dan batin.

Apabila suami gagal menunaikan tanggungjawabnya, isteri boleh melaporkan kepada mahkamah syariah bagi menyelesaikan masalah supaya suami kembali bertanggungjawab atau perceraian secara baik dapat diusahakan. Islam melarang hubungan antara lelaki dan perempuan hingga berlaku zina dan kehamilan. Larangan itu adalah muktamad dan tiada pengecualian termasuk alasan ‘suami lemah.’

Setiap orang Islam mesti menjaga maruah diri supaya tidak terjerumus dengan dosa zina. Keluarga pula perlu menjalankan tanggungjawabnya sebaik mungkin termasuk penentuan jodoh anak dan membantu mereka apabila ditimpa musibah. Sewajarnya keluarga sama ada lelaki atau perempuan bekerjasama membantu untuk menjadikan perkahwinan anak bahagia. Mereka sepatutnya tidak lepas tangan apabila anak sudah berkahwin.

Mengenai tindakan menuntut cerai daripada suami sahabat anda itu, ia dibenarkan Islam apabila ada alasan yang dibenarkan syarak. Dia mempunyai alasan yang wajar mengikut syarak dan boleh diteruskan. Anak dalam kandungan perlu diteruskan hingga melahirkan. Tindakan menggugurkan kandungan adalah haram tanpa sebab yang sah mengikut syarak.

Sahabat anda itu boleh terus memelihara anak berkenaan atau menyerahkan kepada keluarga angkat jika tidak mampu menjaganya. Sebagai kawan baik, anda seharusnya berusaha menasihati dia sebaik mungkin. Dekatkan dirinya dengan agama dan nasihat supaya tidak mengulangi kesalahan lalu dengan bertaubat sesungguhnya kepada Allah.
Sila baca selanjutnyaBetol-betol Sengal! Berzina walaupun ada suami!

Edisi Khas Soal Jawab! Ayah anak luar nikah

Oleh Kaki Wayang on

JIKA seorang isteri melahirkan anak luar nikah bersama lelaki lain, adakah anak itu boleh dibinkan dengan nama suaminya?

Jawapan:
ISLAM menetapkan bahawa nasab keturunan anak yang lahir dalam masa perkahwinan antara kedua-dua pasangan suami isteri kepada suami wanita itu dengan syarat suaminya tidak membantah atau menafikannya.
Oleh itu, anak terbabit boleh dibinkan dengan nama suami wanita berkenaan. Ini kerana apabila Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Anak adalah bagi yang mempunyai hamparan.” Maksud hamparan di sini adalah suami wanita itu.

Bagaimanapun, perbuatan zina masih salah dan haram. Mereka yang melakukannya hendaklah bertaubat kepada Allah dan berjanji untuk tidak lagi mengulangi perbuatan itu lagi.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab! Ayah anak luar nikah

Edisi Khas Soal Jawab! Manfaat cukur rambut bayi

Oleh Kaki Wayang on

BOLEHKAH saya mencukur rambut bayi saya sendiri, timbang rambutnya dan sedekahkan kepada fakir miskin? Ada pendapat menyatakan timbangan rambut ikut nilai perak dan ada pendapat menyatakan ikut nilai emas.

Jawapan:
ANTARA perkara sunnah yang boleh dilakukan ibu bapa apabila mendapat zuriat adalah anak itu (1) di azan dan diiqamahkan (2) dilakukan aqiqah (3) diberi nama yang baik, (4) dilakukan (tahniq) atau dibelah mulut dengan benda manis seperti kurma dan dibaca doa dan (5) dicukur rambut dan diberi sedekah seberat timbangannya

Ia boleh dengan nilai emas atau perak mengikut kemampuan masing-masing (6) dikhatankan (7) menindik telinga bagi anak perempuan dan (8) diberi penjagaan dan penyusuan sebaik mungkin.

Apabila memilih untuk tidak mencukur rambut bayi, ibu bapa tidak mendapat pahala sunat seperti di atas. Sebenarnya mencukur rambut ada banyak kelebihannya seperti dapat menjaga kebersihan, menumbuhkan rambut baru yang lebih baik dan anak lebih selesa apabila kepala tidak terhalang daripada menerima oksigen atau angin.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab! Manfaat cukur rambut bayi

Edisi Khas Soal Jawab! Doa anak soleh untuk ibu bapa

Oleh Kaki Wayang on

KETIKA berada di pusara ibu bapa, adakah mereka mendengar luahan hati meminta supaya mendoakan kesejahteraan kita?

Jawapan:

PERKARA terbaik yang wajar dilakukan adalah memohon atau memanjatkan sendiri doa kepada Allah. Allah itu Maha Mendengar segala permohonan hambanya. 

Ini kerana kesempatan supaya ibu bapa berdoa untuk anda sudah tiada lantaran kematian mereka. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah amalannya melainkan dari tiga perkara iaitu, sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan anak yang soleh mendoakan untuknya”
(Riwayat Muslim).

Lebih bermanfaat jika anda pula memanjatkan doa kepada ibu bapa. Doa anak yang soleh kepada Allah supaya dosa mereka diampuni hakikatnya diterima Allah.

Mereka juga sebenarnya mengharapkan doa daripada anak yang soleh seperti terkandung dalam hadis di atas.
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Soal Jawab! Doa anak soleh untuk ibu bapa

Edisi Khas Puasa! 12 Aurat Wanita Dalam Islam!

Oleh Kaki Wayang on

http://2.bp.blogspot.com/-m8nfN8WJgww/TanfyJadlOI/AAAAAAAABkY/OO-dWOZSdKQ/s1600/Cara-Berpakaian-Bagi-Wanita-Muslim.jpg

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.


4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.


5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.


6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.


7. Muka dan Tangan – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja – Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.


8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.


9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.


Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.


10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.


Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi – Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.


11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.


Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.


Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.
12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Kredit: UKIRANCINTA 
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Puasa! 12 Aurat Wanita Dalam Islam!

Edisi Khas Lawak Tak Lawak! Pekerjaan yang menguntungkan

Oleh Kaki Wayang on



“Samad, awak pasti ke nak jadi doktor mata macam bapa kamu?”

“Tidak cikgu, saya ingin menjadi doktor gigi!”

“Doktor gigi?Kenapa?Bukan ke doktor mata kerja yang  menguntungkan?”

Betul. Tapi manusia hanya ada 2 pasang mata jer, sedangkan gigi ada 32 batang!”

Lukisan : Yazid Yahya @ The Plain Yard
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Lawak Tak Lawak! Pekerjaan yang menguntungkan

Edisi Khas Lawak Tak Lawak! “Pukul berapa buka?”

Oleh Kaki Wayang on


Pada suatu tengah malam telefon di rumah seorang pustakawan berdering.

“Pukul berapa perpustakaan akan dibuka?” seorang pemuda dihujung talian bertanya.

“Jam 9 pagi encik, apa hal yang penting sangat encik menelefon saya tengah malam buta ni?”

“Tak boleh buka awal lagi ke?” pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa.

“Tidak, perpustakaan hanya akan dibuka pada pukul 9!” pustakawan itu menjawab dengan nada yang tinggi.

“Penting sangat ke sampai encik tak boleh tunggu sampai pukul 9 pagi untuk masuk?”

“Siapa kata saya mahu masuk?” “SAYA MAHU KELUAR!

Lukisan : Yazid Yahya @ The Plain Yard


Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Lawak Tak Lawak! “Pukul berapa buka?”

Edisi Khas Lawak Tak Lawak! Tidak suka perang

Oleh Kaki Wayang on



Pada suatu pagi, seorang guru sejarah bercadang mahu mengajar mengenai peperangan. Guru tersebut bertanyakan kepada para pelajarnya sama ada mereka mereka menggemari peperangan atau mahukan keamanan. Kesemua pelajar bersetuju bahawa mereka lebih sukakan keamanan.

“Ada sesiapa diantara kamu yang boleh berikan sebab kenapa kamu bencikan peperangan?” tanya guru tersebut.

Seorang pelajarnya mengangkat tangan dan bangun. Guru itu memandang pelajarnya dengan penuh minat untuk mengetahui jawapan pelajar tersebut.

“saya bencikan perang, sebab perang akan membentuk sejarah. Sedangkan saya tidak sukakan matapelajaran sejarah,” jawab pelajar itu.

Lukisan : Yazid Yahya @ The Plain Yard

Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Lawak Tak Lawak! Tidak suka perang

Edisi Khas Puasa! Selamat Berbuka Puasa semua!

Oleh Kaki Wayang on

http://2.bp.blogspot.com/_CVG7pGUPNJQ/THNY_jeu2lI/AAAAAAAABnk/Mps2I42ndAA/s400/selamat+berbuka.jpg

Alhamdulillah sempurna sudah puasa heri ketujuh..segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam..syukur atas nikmat yang Engkau berikan..dengan nikmat kesihatan, tubuh badan dapatlah hambaMu ini menjalankan kewajipan sempena dengan bulan yang penuh mulia ini..

http://3.bp.blogspot.com/-FQ_o51LkIBk/Th2SzKopV3I/AAAAAAAAAz8/DGeTMgOI58U/s1600/060613_kfc_fat_hmed_9a.hmedium.jpg

Alhamdulillah hari ni dapat berbuka dengan rezeki-rezeki yang Engkau kurniakan..sume sedap-sedap..bukan makan ikut nafsu..tapi itulah hakikatnya..bulan Ramadhan ini..penuh dengan rezeki melimpah ruah..makanan bukan main banyak lagi dijual..Hari ni makan ayam KFC, Ikan Patin Masak Tempoyak, Nasi Ayam Kukus dan macam-macam lagi..

http://farm5.static.flickr.com/4094/4892765874_470276d46a.jpg

Diketika ini aku berehat sebentar sambil mencoretkan sesuatu agar ianya boleh dijadikan satu perkongsian pengalaman dengan para pembaca semua..anda puasa tak hari ni?bukan bersikap syak wasangka..tapi itulah hakikatnya..kekadang tengok muka je macam puasa tapi hakikatnya tak puasa..tepuk dada tanya iman..tahun ini sahaja dari statistik yang didapati dari Berita Harian..seramai 25 orang sudah ditangkap atas sebab-sebab tak berpuasa dan makan dikhalayak ramai..sentap mak nokss..dah akil baligh (tua-tua) pun masih tak berpuasa lagi..lebih teruk lagi yang dah boleh dianggap atok atau yang sewaktu dengannya boleh pula g kat kedai 4D nak cepat kaya lah katakan..sekali lagi menyentap mak..hehehehe..

http://1.bp.blogspot.com/_68Fc2BzWvas/SeotH7RBOMI/AAAAAAAAAB8/d4DCfzzvMbk/s400/P5160001.JPG

Bagi mereka yang berpuasa..Alhamdulillah..setiap kali anda berjaya menyelesaikan dan menyempurnakan puasa sehari..anda sebenarnya sudah mencapai kejayaan yang begitu besar disisi Allah SWT..tahniah BBH ucapkan yerr..dan selamat berbuka puasa..esok jangan pula tak puasa yer..dan jangan lupa g tarawih malam ni...

Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Puasa! Selamat Berbuka Puasa semua!

Edisi Khas Puasa! Soal Jawab Mengenai Puasa Ramadhan!

Oleh Kaki Wayang on

http://wanwma.com/wp-content/uploads/2011/08/ramadhan-400x272.jpg

Sebagai satu perkongsian maklumat..Blog Betol-betol Hangat! akan menyediakan satu ruangan khas iaitu Edisi Khas Puasa! Soal Jawab! bagi membincangkan dan bekongsi maklumat mengenai puasa agar setiap persoalan yang timbul dapat menjawab keraguan dihati anda semua..

Berikut merupakan tajuk-tajuk yang ada dalam Edisi Khas ini adalah:









Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Puasa! Soal Jawab Mengenai Puasa Ramadhan!

Edisi Khas Puasa! Puasa Qada' dan bayar Fidyah

Oleh Kaki Wayang on

http://soleh.net/wp-content/uploads/2008/09/beras.jpg

Saya ingin mengqada'kan puasa saya yang lepas iaitu sebanyak 50 hari untuk 5 tahun yang berturut-turut. Saya ingin tahu bagaimana untuk saya membayar fidyah bagi tahun yang berasingan. Katakan saya ingin memulakan puasa Qada' iaitu dengan membayar fidyah dan mengqada' puasa untuk tahun lepas sahaja iaitu tahun 2005, adakah ia akan dikira fidyah untuk tahun 2004 atau sebelumnya?

Bagaimana cara membayar fidyah? jika saya ingin membayar fidyah kepada fakir miskin, perlukah saya menyebutnya pada si fakir miskin bahawa saya memberinya wang kerana ingin membayar fidyah ataupun saya hanya memberikannya dengan niat untuk membayar fidyah?

Jawapan.

Orang-orang yang meninggalkan puasa dengan sebab apa pun diberi kelapangan masa untuk mengqada’ puasanya itu, asalkan tidak lewat sehingga masuk bulan Ramadhan yang berikutnya. Seandainya masih belum mengqada’nya lagi dan masuk bulan bulan Ramadhan yang berikut. Ia dikenakan fidyah iaitu sehari secupak beras serta qada’nya sekali. Seperti contoh :

Seorang itu telah meninggalkan puasa 5 hari pada tahun pertama dan tidak mengqada’ sehingga masuk bulan Ramadhan tahun kedua maka ini dikenakan :

1. Tinggal 5 hari -> Qada’ 5 hari ini bagi tahun pertama iaitu masuk tahun kedua -> Beras 5 cupak (1 cupak sehari)
2. Tinggal 5 hari -> Qada’ 5 hari ini bagi tahun kedua iaitu masuk tahun ketiga -> Beras 10 cupak (2 cupak sehari)
3. Tinggal 5 hari -> Qada’ 5 hari ini bagi tahun ketiga iaitu masuk tahun keempat -> Beras 15 cupak (3 cupak sehari)

Begitulah seterusnya jika masih juga belum mengqada’ puasanya. Maka jumlahkanlah berapa tahun yang belum dijelaskan puasa yang ditinggalkan itu dan berapa pula yang patut dikenakan fidyahnya.

Ketika memberi kepada fakir miskin dengan kadar yang telah ditetapkan bagi tujuan membayar fidyah memadai dengan niat sahaja. Tetapi jika membayar fidyah melalui jawatankuasa masjid atau mereka yang menjalankan tugas berkaitan dengan hal ehwal Islam adalah lebih baik dinyatakan tujuan saudari itu.

Sebagai seorang Islam yang mengakui menjunjung perintah Allah janganlah lalai untuk mengqada’ puasa yang ditinggalkan itu. Lagi cepat kita qada’ lagi besar faedahnya yang kita dapati dan ringan penanggungan kita terhadap Allah S.W.T. 

Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Puasa! Puasa Qada' dan bayar Fidyah

Edisi Khas Puasa! Memberi makan minum kepada orang bukan Islam di bulan puasa!

Oleh Kaki Wayang on

http://www.ibu-anak.com/wp-content/uploads/2011/01/Anak-Jadi-Lebih-Disiplin-Bila-Makan-Sendiri.jpg

Saya ingin bertanya apakah hukum bagi orang islam yang memberi makan/minum pada orang bukan islam dalam bulan ramadan. Saya andaikan kedai makanan dan minuman Islam yang dibuka pada bulan ramadhan.

Jawapan.

Kedai makan yang dibuka pada bulan Ramadhan iaitu beroperasi untuk menjalankan perniagaan disiang hari adalah tidak menyalahi undang-undang namum begitu, Jabatan Agama Islam Negeri dibawah kuasa Bahagian Penguatkuasaan boleh mengenakan tindakan undang-undang jika didapati terdapat penjual dan pembeli makanan (makan secara terbuka di kedai makan) di dalam bulan Ramadhan.

Sila baca selanjutnyaEdisi Khas Puasa! Memberi makan minum kepada orang bukan Islam di bulan puasa!

Edisi Khas! Blog Betol-betol Hangat! di mata mereka!

Oleh Kaki Wayang on

Sejak ada bermacam-macam segmen-segmen kat blog sekarang ni..segmen yang dikendalikan oleh blogger-blogger terkenal tanahair..kini ramai dah yang mengenali blog aku ini..dengan usia yang kini menjangkau 3 bulan kini sudah mampu menjadi pilihan beberapa blogger-blogger senior..bukan nak tunjuk menunjuk..tapi hasil penat lelah join segmen terutamanya segmen Abg Ben sudah cukup membuatkan blog ini sedikit sebanyak dikenali..walaupun ada yang datang bertandang sekadar memenuhi syarat membalas kunjungan..
Blog Betol-betol Hangat! di mata mereka 1!
Rasanya dah berpuluh kali dah join segmen Abg Ben..hanya satu sahaja segmen yang boleh dikatakan Blog ni terpilih walaupun dibarisi dengan blogger-blogger yang lebih hebat dari BBH..nak tau segmen apa? Segmen Giler Bola: Malaysia VS Arsenal..Blog ini termasuk dalam 18 ulasan bolasepak terbaik semasa segmen ini berlangsung..korang baca lah ulasan aku tu..kelakar sangat..aku yang tulis sendiri pun tak sangka boleh keluarkan ulasan seperti itu..

Blog Betol-betol Hangat! di mata mereka 2!
Kali pertama join segmen Mr. HasrulHassan..Alhamdulillah dah terpilih dalam segmen Aku Blogger Baru La Bang! Betol-betol tak sangka dengan pemilihan ini..macam tak percaya..sebab gitu ramai yang menyertai segmen ini..tapi blog ni jugak yang terpilih..perghhhh terbaik arrr HH..Nak tahu apa yang HH (Bangku Kosong) review untuk Blog Betol-betol Hangat ni? Korang kene baca kat sini! "Aku Blogger Baru La Bang !!" - Episod Keempat - Dia Dulunya Muncul di Cover Majalah REMAJA! Amacam terbaik tak? Hebat kan review2 yang HH ni buat..sehebat blog pilihan beliau..gagagagagaga..



Blog Betol-betol Hangat! di mata mereka 3!


Dalam part 3 ni, atas sebab-sebab aku dah memilih beliau (Mama) dalam satu segmen Abg Ben yang mensyaratkan untuk semua blogger memilih 3 blog lain sebagai pilihan..dan atas sebab itulah BABLE BABLE BLA-BLA-BLUB-BLUB menjadi pilihan BBH..wah bukan main happy dan excited lagi dia bila Blognya menjadi pilihan blogger lain (aku yang pilih)..katanya dah berjota-jota kali dah ikut segmen tapi tak pernah pown orang nak pilih blog dia..so rezeki dia terpilih..dah aku memang selalu sebenarnya menjengah dan membuat kunjungan tak rasmi kat blog mama ni..walaupun tak berapa kenal tapi orangnya sangat peramah..nampak sangat sifat keibuan dia tu..dan apa yang menariknya..blog dia ni sangat simple dan nice to see..

 

Apa eh yang dia buat untuk aku? Haaaa dia buat satu entri spesel untuk aku sebagai tanda terima kasih pada aku sebab memilih blog dia..dapat juga blog dia dipromosikan..dan sekarang hasilnya..walaupun tak ramai lagi..tapi perubahan pada angka follower tu ada..sebagai hadiah..dapat entri spesel dan Pak Cik Bear dari mama..tq mama..


JOM kita tengok apa yang spesel sangat entri yang dikhaskan untuk aku tu..!!! Terharu Lagi Haru Bila Belogku Terpilih...JAKUN!!

Apa pun thanks pada semua yang terlibat dalam mempromosikan Blog Betol-betol Hangat! ni..korang semua best!!!

 
Sila baca selanjutnyaEdisi Khas! Blog Betol-betol Hangat! di mata mereka!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...