Edisi Al-kisah! Kisah Ali dan Fathimah!

Oleh Kaki Wayang on


Kali ini saya ingin menyentuh tentang poligami. Bukan hukumnya mahupun suka-duka poligami, akan tetapi tentang sebuah hadis yang kerap digunakan sebagai hujah untuk menolak poligami. Hadis yang saya maksudkan merujuk kepada tindakan Ali bin Abi Thalib – semoga Allah meredahinya – yang melamar puteri Abu Jahal sebagai isteri keduanya, dengan memadukan Fathimah binti Muhammad, semoga Allah meredhainya juga.
 
Apabila hajat Ali untuk berpoligami ini sampai kepada Rasulullah, baginda melarangnya. Ini boleh dilihat dalam hadis berikut:  

al-Miswar bin Makhramah berkata: Sesungguhnya Ali bin Abu Thalib pernah meminang puteri Abu Jahal dengan memadukan Fatimah. Lalu aku mendengar Rasulullah berkhutbah di atas mimbar ini mengenai hal itu, yang pada waktu itu aku sudah baligh. Baginda bersabda: “Sesungguhnya Fatimah adalah bahagian daripadaku. Sesungguhnya aku takut terjadi fitnah pada agamanya.” [Shahih al-Bukhari, no: 3110 (Kitab Fard al-Khumus, Bab berkenaan baju besi Nabi, tongkat, pedang…)]

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...