Edisi Tutorial! Cara-cara nak ping entry ke group-group blog di facebook sekali gus!

Oleh Kaki Wayang on

Terima kasih atas tutorial ini yer wahai pemilih ADASYA
Kredit untuk tutorial ini kepada pelajar Master yang kiut miut ni..satu usaha yang baik dengan membangunkan tutorial bagai mana nak ping ke Group-group blog sekaligus..So, tutorial ni aku copy tanpa kebenaran dan meletakkan kredit di atas agar semua mendapat manfaat yang sama..
Mula-mula aku nak cakap tersangatlah maaf sebab aku rasa tajuk entry ni sangatlah panjang dan pening.. Harap semua boleh faham apa sebenarnya yang aku nak sampaikan.. 


Ok, nak cakap aku ni pandai sangat tu tak lah tapi tak salahkan nak kongsi apa yang aku tahu kan? Biasanya lepas siap buat entry, blogger akan cari tempat yang sesuai untuk ping entry. Jadi aku nak tunjuk salah satu cara macam mana nak ping entry korang ke group-group blog facebook dengan sekaligus.. 


Seelok-eloknya untuk tujuan ping entry, korang dinasihatkan ada akaun facebook khas untuk ping.. sebab apa? kalau korang guna account yang selalu korang interaksi dengan kawan-kawan lain, SPAM boleh terjadi kat home.. kadang-kadang tu kawan korang siap dapat notification entah apa-apa dari aktiviti ping korang tu. Honestly, aku dah remove beberapa blogger dalam facebook aku sebab kes ni lah..sekali masuk notification sampai berpuluh-puluh..padahal tak da kena mengena dengan aku pun.. so, ingat ye..


 
Cara-cara nak ping entry ke group-group blog di facebook sekali gus!!!


1. Sebelum start , korang mestilah LIKE group-group blog yang ada dalam facebook..macam mana? tengok sini - > Group-group blog di facebook . Sebenarnya banyak lagi, tapi buat masa ni try yang ni dulu ok! aku rasa ni dah lebih dari cukup dah..


2. Korang pilih entry mana yang korang nak ping tu.. Lepas tu buka link ni -> developer facebook (send)

lepas dah buka.. so macam ni la rupa dia.. 


Sila tengok kat "Get a Send Button"


3. Under "URL to Send (?)" ada dia tinggalkan "example.com".. so, replace benda tu dengan link entry korang..

Gantikan link dalam bulatan tu..

Lepas dah ganti, macam ni lah rupa dia.. lepas dah ganti,jangan lupa tekan "Send" kat sebelah (gambar bawah)


4. Kat bahagian "Messages" tu, ikutlah korang nak letak apa.. tapi kat bahagian  "To:" , letak lah nama group blog yang korang dah join..


Letak nama group blog

5. Agak-agak korang dah siap letak nama group yang korang nak ping blog, tekan "Send" .. lepas tu Settle! senang kan?


Selama aku guna teknik ni, ini lah hasil dia... salah satu cara nak ping & naikkan pageview..




KREDIT to ADASYA

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
2 Comments

{ 2 Komen Membina!... read them below or add one }

Ada Sya said...

tq bos! ;)

Mia LiL Shop said...

tq for the info

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...