Betol-betol Informasi! Hukum Menyebut OMG!

Oleh Kaki Wayang on


Soalan : “apakah hukumnya menyebut OhhhMG, oh! my god. sesetengah menyebut OMG. kalau diterjemahkan maknanya oo ya Allah. saya dapati segelintir anak-anak muda menggunakan perkataan ini dengan maksud tersebut, apakah hukumnya “

Jawapan : ” seorang muslin dituntut supaya sentiasa mengingati Allah, dalam sepotong aya Allah SWT berfirman, “tidaklah dengan mengingati Tuhan hati akan jadi tenang”, justeru untuk hidup tenang, basahlah lidah dengan selalu menyebut nama kalimah Allah. kalimah GOD  sama sekali tidak boleh diterjemah sebagai Allah. dari segi bahasa GOD hanyalah TUHAN, Dalam bahasa arab Tuhan ialah RAB. perkataan tuhan boleh dijamakkan dan ada jantina seperti GODS dan GODNESS. berbeza dengan kalimah Allah is mengandungi makna tauhid di dalamnya. Tiada dua atau tiga hanyalah ESA dan SATU, jika kita orang ISLAM sebutlah ya ALLAH kerana maknanya berbeza dengan ohmygod”

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...