Betol-betol Informasi! Bagaimana mengulangkaji secara EFEKTIF?

Oleh Kaki Wayang on

http://1.bp.blogspot.com/-gP4CW5Le9_M/TbLTeMRQH4I/AAAAAAAAAf8/5oXxLwO5h6A/s1600/belajar1.jpg

MENGULANG kaji sama ada membuat pembacaan atau membuat latihan hendaklah dilakukan dalam keadaan yang tenang dan suasana yang sesuai. Buat persiapan yang rapi sebelum memulakan ulang kaji supaya ia boleh berlaku secara berkesan tanpa banyak gangguan. Sila ikuti panduan yang berikut untuk membantu keberkesanan ulang kaji anda.

1. Pastikan mata anda sentiasa segar dan ceria

Anda perlu memastikan bahawa ada dibekalkan dengan cahaya yang mencukupi sewaktu membaca.

Pembacaan yang dilakukan dalam keadaan yang agak kelam atau pun terlalu terang boleh memberikan keadaan tidak selesa kepada mata anda. Mata juga akan menjadi cepat letih.

Untuk meningkatkan dan mengekalkan kesegaran mata, anda harus memastikan bahasa anda mendapat bekalan Vitamin A yang mencukupi. Vitamin A sangat berguna untuk mata anda.

Sumber-sumber vitamin A yang asas termasuklah sayur-sayuran seperti lobak merah, perahan air buah, ubi kentang, jagung, telur dan sebagainya.

Baik juga jika anda dapat mengamalkan senaman mata yang ringkas namun berguna kepada mata anda. Antara senaman ringkas yang boleh anda gunakan ialah:

i. Memanaskan mata (yang terpejam) dengan cahaya matahari atau di bawah sinaran cahaya dalam suhu yang sesuai.

Cara ini amatlah mudah. Apabila berada di luar rumah atau bangunan, anda pejam mata anda dan kemudian halakan wajah ke arah matahari. Pejamkan mata. Alih-alihkan pandangan anda ke kiri dan ke kanan supaya cahaya matahari mengenai mata secara tidak langsung.

ii. Panaskan mata dengan telapak tangan anda.

Selepas membaca buat beberapa jam, gosokkan kedua-dua telapak tangan anda antara satu sama lain. Selang beberapa lama, setelah anda berasa tapak tangan anda agak panas, tekupkan kedua-dua telapak tangan anda pada kedua-dua mata anda. Mata anda akan kembali segar dan bersedia untuk terus membaca dengan berkesan.

Selepas anda berusaha mengulangkaji, dan menguasai teknik-teknik menghafal serta membaca, tibalah masanya untuk anda menghadapi hari penentuan, atau hari peperiksaan.

Peperiksaan selalunya dikaitkan dengan pelbagai perkara. Antara lain, ia bertujuan untuk:

1. Menguji setakat mana maklumat dapat diterima oleh anda sebagai pelajar yang mempunyai pendidikan formal.

2. Memberi peluang untuk anda menunjukkan kemahiran dalam pelbagai perkara yang telah dipelajari dalam proses pembelajaran sepanjang hidup anda.

3. Mengukur keupayaan pembelajaran.

4. Menentukan kelayakan mengenai keupayaan kognitif atau mental anda sebagai pelajar.

5. Menentukan kecenderungan dan tanggapan anda terhadap apa yang anda pelajari dalam proses pembelajaran formal anda di tempat belajar.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...