Edisi Tips! Bagaimana Untuk Membuat Pengunjung Klik Iklan Nuffnang dan Adsense Anda?

Oleh Kaki Wayang on

Bagaimana Untuk Membuat Pengunjung Klik Iklan Nuffnang dan Adsense Anda? Assalammualaikum buat semua pembaca blog Kaki Wayang. Semoga hari ini akan lebih baik dari hari-hari sebelumnya. Moga-moga kita akan lebih dirahmati dan diredhai olehnya. Lakukan kerja anda seikhlas yang mungkin kerana kerja itu merupakan satu ibadah.

Alhamdulillah bertemu kita lagi dalam satu lagi siri TIPS BLOG. Pada kali ini, Kaki Wayang akan berkongsi tips-tips blog berkenaan dengan Bagaimana Untuk Membuat Pengunjung Klik Iklan Nuffnang dan Adsense Anda?

Buat pengetahuan semua, tak semuanya indah dalam berblog. Walaupun sesebuah blog itu memperolehi 1,000-10,000 atau 50,000 trafik dalam sehari, namun belum tentu ada seorang pun akan klik iklan Nuffnang/ Adsense anda. Tetapi ianya memberi ada peluang terbaik untuk mendapatkan pendapatan melalui online. Sebab dengan trafik yang banyak sahaja peluang untuk pengunjung klik iklan anda peratusannya adalah lebih besar.

Penempatan Iklan Yang Bijak dan Betul

Dalam berblog, anda perlu tahu bagaimana dan di mana untuk meletakkan iklan-iklan anda. Anda perlu tahu di mana "heat click" pengunjung-pengunjung anda. Sebagai contoh susunan iklan seperti di dalam gambar. Tempat-tempat iklan seperti inilah yang dimaksudkan sebagai "heat click".


atau letakkan iklan seperti ini


Iklan Dalam Konten/ Isi Entri

Iklan yang diletakkan di dalam isi entri memiliki potensi klik yang lebih tinggi. Hal ini kerana fokus utama sesebuah blog selain design dan template yang responsif adalah ISI ENTRI. Apatah lagi jika iklan itu diletakkan betul-betul di tengah-tengah entri. Kerana iklan itu sahaja sudah kelihatan lebih menonjol dari isi. Tapi diingatkan jangan terlalu banyak meletakkan iklan pada isi entri. Kerana iklan yang banyak akan mengakibatkan pengunjung anda meninggalkan blog anda. Mereka datang ke blog anda untuk mendapatkan info dan membaca. Bukannya datang untuk melihat iklan.


Iklan Lebih Besar Lebih Baik

Lebih besar iklan, lebih baik hasilnya nanti. Iklan dengan ukuran yang besar akan terlihat lebih menonjol dan memiliki "design" yang lebih menarik. Namun begitu, perlu diingatkan iklan yang berukuran lebih besar sangat tidak sesuai jika ianya ditempatkan dalam isi entri. Iklan dengan ukuran lebih besar hanya sesuai diletakkan pada "sidebar" sahaja.

Biar Isi Entri Anda  Bekerja Untuk Anda

Bukan senang nak buat pengunjung "stay" dalam blog anda. Bukan senang nak buat pengunjung meninggalkan komen-komen menari yang lebih logik untuk difikirkan. Sebagai contoh: Kita buat artikel panjang-panjang tapi yang komen "Baru datang blogwalking, dah follow dah. Nanti follow saya pula". Bukankah komen seperti itu lebih menyakitkan hati.

Tapi apabila entri lebih berinformasi dan nteraktif, mudah difahami, mudah diterima, menarik dan "trending" maka pengunjung akan lebih bijak dan kekal dalam blog anda. Malah ada yang akan berkunjung semula suatu hari nanti. Pada ketika itulah anda akan membentuk trafik yang berkualiti.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...