Betol-betol Hangat! Laman web CIA digodam

Oleh Kaki Wayang on

http://resources1.news.com.au/images/2011/06/16/1226076/464789-lulz-security.jpg

Lain pula ceritanya bagi sebuah laman web CIA (luar negara) apabila laman web itu telah berjaya digodam oleh sebuah kumpulan yang menggelar diri mereka Lulz Security.

Lulz Security sebelum ini mengaku bertanggungjawab dalam beberapa serangan ke atas Senat Amerika, Sony Corp, News Corp dan Rangkaian Sistem Penyiaran Amerika. 

Laman CIA pada mulanya tidak boleh diakses dari New York ke San Francisco dan Bangalore ke London. Bagaimanapun pada sebelah petang ia boleh diakses sekali sekala.

“Kami sedang menyiasat laporan ini,” kata jurucakap CIA. Lulz Security menghapuskan halaman depan laman web, menghantar maklumat peribadi mengenai pelanggan dan pentadbir dan mendedahkan carta organisasi beberapa laman.

Penganalisis keselamatan bagaimanapun tidak memandang serius kesan serangan ini dan berkata penggodam sekadar menunjuk-nunjuk untuk mendapat seberapa banyak perhatian yang boleh.

“Dalam kes serangan ke atas laman CIA, penggodam tidak boleh mengkases data sensitif dengan menceroboh laman web umum agensi itu. Apa yang dilakukan hanyalah untuk menyatakan betapa hebatnya mereka dan betapa teruknya sistem keselamatan CIA,” kata penulis bersama buku Inside Cyber Warfare: Mapping the Cyber Underworld, Jeffrey Carr.

Lulz yang mempunyai anggota di seluruh dunia, mengumumkan serangan itu sejurus sebelum jam 6 petang waktu Pantai Timur.

Walaupun kumpulan itu yang juga dikenali sebagai Lulz Boat, menunjukkan imej yang lebih menjurus kepada aktivis, anggotanya dikehendaki oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan pihak berkuasa lain kerana melanggar undang-undang.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...