1.
Perempuan-perempuan yang haram dikahwini itu terbahagi kepada
dua bahagian:
i. Haram buat selamanya.
ii. Haram buat sementara waktu.
2. Sebab-sebab haram dikahwini:
i. Haram dengan sebab keturunan.
ii. Haram dengan sebab susuan.
iii. Haram dengan sebab persemendaan. ( Musyaharah )
3.
Haram dengan sebab keturunan:
i. Ibu dan nenek hingga ke atas.
ii. Anak dan cucu hingga kebawah.
iii.
Adik-beradik perempuan seibu-sebapa atau sebapa atau seibu sahaja.
iv. Ibu saudara sebelah bapa ( adik beradik perempuan sebelah
bapa ) hingga ke atas.
v. Ibu saudara sebelah ibu ( adik-beradik perempuan sebelah
ibu ) hingga ke atas.
vi. Anak saudara dari adik-beradik lelaki hingga kebawah.
vii. Anak saudara dari adik-beradik perempuan hingga ke bawah.
- Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"Diharamkan ke atas kamu mengahwini ibu kamu, anak saudara,
emak saudara sebelah bapa , emak saudara sebelah ibu , anak
saudara dari saudara lelaki dan anak saudara dari saudara perempuan
kamu ". ( Surah An-Nisaa' - Ayat 22 )
4.
Haram dengan sebab susuan :
i. Ibu yang menyusukan.
ii. Saudara perempuan sesusuan. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud
:
"Diharamkan
ibu-ibu yang menyusukan kamu dan saudara- sudara kamu sepersusuan".
( Surah An-Nisaa' - Ayat 23 )
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Haram dari susuan sebagaimana haram dari keturunan ". (Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Perempuan-perempuan yang haram dengan sebab susuan adalah sama
dengan orang-orang yang haram dengan sebab keturunan.
5.
Syarat-syarat haram dengan sebab susuan :
i. Ibu yang telah menyusukan itu telah baligh.
ii. Anak yang disusukan itu berusia dua tahun. Sebagaimana sabda
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Tidaklah
susuan itu melainkan dalam lingkungan umur dua tahun". ( Riwayat
DaruQutni )
iii. Bilangan menyusu sampai lima kali yang berasingan dan setiap
kali menyusu mesti sampai kenyang. Sabda Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud:
" Adalah pada ayat yang diturunkan daripada Al-Quraan ialah
sepuluh kali susu yang maklum lagi mengharamkan kemudian dimansuhkan
dengan lima kali susu sahaja". (Riwayat Muslim)
iv. Susu yang diberi kepada kanak-kanak itu mestilah ditelan
dan sampai ke perut kanak-kanak itu pada kelima-limanya. Sebagaimana
sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Tidak diharamkan berkahwin dari susuan itu melainkan susuan
yang sampai kepada perut kanak-kanak itu dan penyusuan itu pula
mesti budak yang menyusu itu belum berumur dua tahun".
Sekiranya
tidak memenuhi syarat-syarat yang tersebut maka tidaklah haram
berkahwin di antara ibu yang menyusukan dengan anak yang disusukan
dan seterusnya.
6.
Haram yang disebabkan persemendaan ( Musyaharah ) :
i. Ibu mertua samada dari keturunan atau penyusuan.
ii. Ibu tiri atau nenek tiri hingga ke atas.
iii. Menantu perempuan ( isteri anak ) atau isteri cucu hingga
ke atas.
iv. Anak tiri dengan syarat sudah mensetubuhi ibunya, jika belum
disetubuhi kemudian diceraikan maka tidak haram mengahwini anak
tirinya itu samada anak tiri itu dari keturunan atau penyusuan.
Sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
" Dan diharamkan ibu isteri kamu dan anak tiri yang di dalam
pemeliharaan kamu jika ibunya telah kamu setubuhi , maka jika
ibunya belum kamu setubuhi maka bolehlah kamu mengahwini anak
tiri itu dan begitu juga haram mengahwini isteri anak kamu yang
sejati ". ( Surah An - Nisaa' - Ayat 23 )
Dan firman Allah s.w.t. lagi yang bermaksud:
" Janganlah kamu kahwini perempuan-perempuan yang telah dikahwini
oleh bapa kamu ( ibu tiri ) ". ( Surah An-Nisaa' - Ayat 22 )
7. Perempuan-perempuan yang haram dikahwini buat sementara waktu
dengan sebab menghimpunkannya :
i. Saudara perempuan sebelah isteri. Sebagaimana firman Allah
s.w.t. yang bermaksud: " Dan haram kamu menghimpunkan dua perempuan
yang bersaudara kecuali apa yang telah lalu ". ( Surah An- Nisaa'
- Ayat 23 )
ii. Anak saudara isteri sebelah bapa.
iii. Anak saudara isteri sebelah bapa.
iv. Anak saudara isteri dari saudara lelaki.
v. Anak saudara isteri dari saudara perempuan.
Sebagaimana
sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Tidak boleh dikahwini
seorang perempuan yang dihimpunkan dengan emak saudara sebelah
bapadan tidak boleh antara emak saudara sebelah bapa dengan
anak perempuan saudara lelaki dan tidak boleh dikahwini seorang
perempuan dihimpun dengan emak saudaranya sebelah ibu begitu
juga di antara emak saudara sebelah ibu dengan anak perempuan
dari saudara perempuan tidak yang besar dengan yang kecil dan
tidak yang kecil dengan yang besar ". ( Riwayat At -Tirmidzi
)
Rujukan
: Kitab Mathla'al Badrain - Muhammad bin Ismail Daud bin Al-Fathani.
Mengenai Penulis:
Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.
Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook