Edisi Khas Soal Jawab Agama! Berlumba dengan Imam!

Oleh Kaki Wayang on

http://azudesu.files.wordpress.com/2010/08/solat-image-mukmin1.jpg

Soalan:

Semasa solat berjemaah ana sering memberi salam apabila selesai je imam memberi salam yang pertama (tidak menunggu imam memberi salam yg kedua, boleh tak? 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhfmTiSuL8FGxziZE3V3vWtr2JnT5Dy9sVlAjg7uJX7tVevHusY-rg8uc1XfLYcAd2VzqFQBR16DFNV1vUTggpc6nJbAZ4ZDi2ZWIjC5NHYzqQvqqQ4zf-YqNoK8rttiBHqU77K2wrOcl_3/s1600/khusyuk-solat.jpg

Jawapan:
Boleh. Sebab ia bukan musabaqah atau muwafaqah. Yang dicela ialah 'almusabaqah' (berlumba dgn Imam) pada takbiratul Ihram atau salam yg pertama.

Dalil: (sabda) "Wahai manusia, aku adalah Imam kalian, maka jangan mendahului aku dalam ruku',sujud, berdiri dan salam." (Muslim 1.320 dari Anas)

Juga tercela ialah almuwafaqah (seiring atau sekata dgn Imam) ketika takbiratul ihram dan salam yg pertama.

Dalil: (sabda) "Sesungguhnya dijadikan Imam utk diikuti.. apabila dia (sudah) bertakbir, maka bertakbir..." (Muslim: 1/308)

Jelas dari hadis itu, perintah utk tidak sekata/seiring dgn Imam)

P/s: Terima Kasih kepada saudara Kapten Hafiz Firdaus Abdullah atas artikel yang ditulis dan sudi kongsikan dalam blog ini.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...