Edisi Renungan! Sebaik-baik manusia ialah yang memberi manfaat kepada manusia lainnya!

Oleh Kaki Wayang on


Senario A

Aku tak kisah apa nak jadi pada negara ni. Yang penting aku dan keluarga aku boleh hidup selesa. Aku tak nak menyusahkan orang lain dan tak nak menyebabkan orang lain susah disebabkan aku.

Senario B

Lantak lah dengan apa yang berlaku di kampus ni. Yang penting biasiswa aku masuk ‘on-time’, aku siap semua assignment dan lulus semua peperiksaan yang melibatkan ijazah yang aku cita-citakan selama ini.

Senario C

Apa kau susah, mereka bukan anak kau. Biarkan sajalah kalau budak-budak ni nak ber’couple’ atau berkawan sesama mereka. Lagi pun mereka dah besar. Kalau pun bunting nanti, pandai-pandailah mereka pergi ke mana-mana klinik untuk gugurkan kandungan atau cari tempat bersalin nanti.

Senario D

Isu Palestin biar orang Palestin selesaikan dengan Israel, isu Syria biar mereka orang Syria urus dengan pemerintah mereka sendiri, isu Pattani biar mereka bincang dengan kerajaan Thailand, kerajaan mereka sendiri. Kita tak perlu sibuk urusan orang lain sebab kita kena jaga anak bini kita dulu.

Ingatlah pesanan Allah swt seperti firmanNya yang bermaksud,

“Dan hendaklah kamu tolong menolong di atas perkara kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu tolong menolong di atas perkara dosa dan permusuhan”.

Surah al-Maidah ayat 2

Ingatlah bahawa mengambil tahu dan mempunyai kepedulian terhadap orang lain adalah sesuatu yang sangat dituntut oleh agama islam yang luhur ini sebagaimana sabdaan Rasulullah saw yang bermaksud,

“Barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya”

Rasulullah saw juga telah bersabda yang bermaksud,

“Sebaik-baik manusia ialah yang memberi manfaat kepada manusia lainnya".

(Hadith riwayat Bukhary)

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
4 Comments

{ 4 Komen Membina!... read them below or add one }

eqbalzack said...

teruskan usaha post entry2 mcm ni...sejuk sikit blog. hehe

Kaki Wayang said...

Yup..skg dalam usaha nak membuang segala anasir jahat dalam blog..sesuai dengan penampilan yang dikenali dalam masyarakat..bila pk balik..rasa buang masa pula post benda-benda tak elok..

TQ abg EQ..teruskan menyokong ok..

Syafiq Ahadin said...

huhu!!! sokong abang Eq.... hehe! :)
biar laa tiada pembaca pun, yang penting sebar benda lek lok... :)

Anonymous said...

yeahh sokong abg eq! (^__^ )

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...