PARA Nabi seperti Nabi Muhammad SAW
walaupun sudah wafat tetapi diberi kelebihan oleh Allah antaranya boleh
mengetahui siapa yang menziarahi makam baginda.
SEBELUM ini kita telah membicarakan tentang hakikat kehidupan alam
barzakh yang merupakan alam yang tersendiri. Roh manusia tetap hidup
dengan caranya yang tersendiri walaupun sudah berpisah daripada jasad
dan menamatkan kehidupan duniawi.
Jika mereka yang telah mati langsung tidak dapat merasa dan mendengar
di manakah kita hendak meletakkan pelbagai nas-nas berkenaan dengan
larangan menyakiti mayat dan ahli kubur seperti yang banyak diriwayatkan
daripada nabi SAW?
Kehidupan manusia di alam dunia berlegar di antara; melakukan ibadat
atau hanya mengikut adat, dalam ketaatan atau kemaksiatan, dalam keadaan
melaksanakan kewajipan-kewajipan untuk diri dan ahli keluarganya atau
untuk Tuhannya.
Kadang kala dia berkeadaan bersih dan kadang kala dia berkeadaan
sebaliknya. Kadang-kadang dia berada di dalam masjid dan kadang-kadang
berada di tempat-tempat kotor tanpa dapat dipastikan bagaimanakah
kesudahannya!
Kadang-kadang syurga itu jaraknya hanya sehasta daripadanya,
tiba-tiba dia berpaling dari syurga itu akibat daripada perbuatannya
yang keji, maka jadilah dia daripada kalangan ahli neraka, begitu
jugalah apa yang terjadi sebaliknya.
Ada pun kehidupan di alam barzakh, jika dia termasuk daripada
kalangan orang yang beriman, maka dia telah melepasi jambatan ujian yang
hanya dapat tetap berada di atasnya orang yang bahagia dan berjaya.
Setelah itu, dia mendapat pelepasan daripada sebarang pentaklifan.
Maka dia menjadi ruh yang bercahaya-cahaya, putih bersih, tajam
pemikiran, bebas berterbangan dan berenang-renang di alam malakut dan
alam-alam milik Allah SWT yang lain; yang tiada kemurungan, kesedihan,
kebimbangan dan gundah gulana di dalamnya.
Alam ini bukan seperti dunia yang kita diami ini; tiada hamparan
tanah, malahan tiada harta kekayaan emas dan perak jauh sekali hasad dan
dengki manusia. Sekiranya dia bukan di kalangan orang-orang yang beriman, maka keadaannya di alam barzakh adalah sebaliknya.
Sesungguhnya para nabi memiliki keistimewaan yang tersendiri di alam
barzakh; tanpa ada manusia yang lain memilikinya. Jika ada manusia lain
yang memiliki antara keistimewaan tersebut, itu hanyalah penisbahan
sahaja; sama pada nama tetapi tidak pada hakikatnya.
Keistimewaan para nabi di alam barzakh terdiri dari dua aspek iaitu
pertama, keistimewaan yang wajib bagi para nabi dan yang kedua,
kelebihan yang menyempurnakan lagi keistimewaan tersebut.
Kita telah nyatakan sebelum ini bahawa kehidupan di alam barzakh
adalah kehidupan yang hakiki. Mayat yang berada di alam kubur dapat
mendengar, merasa dan mengetahui apa yang berlaku di dunia; sama ada dia
itu seorang mukmin atau kafir.
Malah, kehidupan di dalam kubur dengan mendapat rezeki dan masuknya
roh-roh ke dalam syurga bukanlah sesuatu yang dikhususkan kepada orang
yang mati syahid sahaja seperti yang dibuktikan oleh dalil-dalil yang
kukuh.
Ini adalah perkara yang sahih dan disepakati oleh ulama dan jumhur Ahli Sunnah wal Jamaah. Daripada sini, perbincangan mengenai kehidupan para nabi (a.s) di
alam barzakh adalah perbincangan yang sebenarnya tidak banyak
mendatangkan faedah.
Ini kerana perkara ini telah jelas seperti terangnya mentari yang
tidak memerlukan sesuatu dalil pun untuk menetapkan kebenarannya. Bahkan, apa yang lebih tepat adalah kita memperakui bahawa kehidupan
para nabi di alam barzakh adalah jauh lebih sempurna dan hebat (daripada
kehidupannya di dunia), malahan lebih besar dan mulia daripada
kehidupan manusia yang lain di alam barzakh.
Hidup manusia ada darjat
Kehidupan manusia di atas muka bumi ini pun berdasarkan bermacam-macam darjat, makam dan tingkatan yang berbeza. Perbezaan ini bukan hanya di sudut lahiriah atau zahir tetapi turut berbeza dari sudut komitmen agama.
Ada di antara mereka yang hidup seperti orang yang telah mati. Allah SWT berfirman mengenai mereka: Ada pula di antara mereka seperti yang difirmankan oleh Allah: Ketahuilah!
Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang
tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Yunus:62)
Ada pula yang hidup dengan suluhan agama, sebagaimana yang dikhabarkan oleh Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: Sesungguhnya
berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam
solatnya. Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan
yang sia-sia. Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan
menunaikan zakat harta itu); dan mereka yang menjaga kehormatannya,
kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka
tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang
demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas; dan mereka
yang menjaga amanah dan janjinya. Dan mereka yang tetap memelihara
solatnya, mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. (al-Mukminun: 10).
Ada yang difirmankan oleh Allah sebagai berikut: Sesungguhnya
mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka
sentiasa mengambil sedikit sahaja: masa dari waktu malam, untuk mereka
tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu
beristighfar kepada Allah (memohon ampun). (al-Zaariyaat: 16-18)
Sebagaimana kehidupan di dunia, maka begitulah juga kehidupan di alam
barzakh yang mempunyai darjat dan kedudukan serta makam yang
berbeza-beza, seperti firman Allah: Dan (sebaliknya) sesiapa yang
berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (mata hatinya), maka dia juga
buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya. (al-Israk: 72).
Adapun bagi para nabi; kehidupan, rezeki, pengetahuan, pendengaran,
pemahaman dan perasaan mereka adalah jauh lebih tinggi dan sempurna
daripada manusia yang lain.
Ini dapat dibuktikan dengan dalil tentang hak-hak para syuhada sebagai mana firman Allah SWT yang bermaksud: Dan
jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang
gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan
mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan
mendapat rezeki. (ali-'Imraan: 169).
Insya-Allah, di ruang yang akan datang kita akan menghuraikan lebih
lanjut khusus tentang hakikat kehidupan para nabi a.s di alam barzakh.