Betol-betol Hangat! Antara Nafsu, Semangat, Mampu dan Membazir!

Oleh Kaki Wayang on

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhspXQUowfv7BxDjJLGwqb9GWTRvaWIZSiftRUXL6eRmynBP4L7YnA81FXtfFLgn-vS4UCACKECUrtFe3WZVZPgxkDaLWiJzBLOR83ESj-nNb9jN0NA9fVgb0ZLxBUXis73YwEnzJ4NCvd7/s1600/little-boy-praying.jpg

Masuk je Bulan Ramadhan keempat-empat perkara tu aka nada..kalau tak de salah satu perkara tu..maka bukan berpuasa dibulan Ramadhan lah jawabnya…pertamanya Nafsu..dalam bulan Ramadhan Syaitan dan Iblis dirantai..Pintu-pintu Syurga dibuka seluas-luasnya..tapi kan kenapa eh masih ada lagi yang melanggar perintah Allah SWT? Maka itulah NAFSU namanya..nak cakap sal Nafsu aku cite satu je..NAFSU MAKAN..perghhh..bulan puasa lah bulan pesta makanan sedunia..macam-macam jenis makanan ada..kuih yang takde diluar waktu ramadhan wujud pada bulan ramadhan..dan macam-macam lagi..orang tu beli ini dia pun nak beli jugak..sehari RM50 habis..kalau 30 hari banyak itu? Perghhhh hebatt..meh baca SOAL JAWAB PUASA DI SINI!!!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7lKeMyU2I1aTASavZ5u_LSJrbpOmOKeMoeEHKPFchy9vHGkOkDOr-Av4nb0CZUkX1xWhnb7rF7QbAY6SWz-92VojvmiP2GsCyD_JXJQVs7sC8DnkWVKpcQmdhmWCZfogScJO51avdGixR/s1600/16yi2.jpg

Keduanya pula adalah Semangat..sebelom bulan Ramadhan lagi ramai dah yang siap sedia nak berpuasa..ramai jugak yang dah beli stock Maggi simpan dalam Almari (student)..habis 1 kedai diborongnya Maggi untuk berbuka dan bersahur nanti..yang alim ulama pula dah tentulah bersemangat..apatah lagi yang dah kira tua, veteran tu..semangat sebab hanya bulan puasa sahajalah mereka dapat melipatkali gandakan pahala mereka agar dapat bertemu dengan Allah SWT membawa bekalan yang cukup..dan ramai jugak yang tunggu depan TV menunggu pengumuman PUASA..dah umum tu melompat kegirangan..terutama budak-budak dan kanak-kanak..padahal dorang tak tahu pun pasal puasa..hehehe..tapi lain pula dengan manusia-manusia yang kurang didikan agama..mereka merasakan bahawa kedatangan bulan ramadhan ini sangat menyusahkan hidup mereka..maka terjadilah makan disiang hari, makan dikhalayak ramai pastu naik van jenazah keliling bandar..hehehehe..dan aku percaya ramai yang bersemangat nak bertarawih kan..tapi situasi ini biasanya selalu terjadi dibulan puasa:
  1. Mula-mula 1 masjid dan surau dipenuhi Jemaah nak solat tarawih, masuk minggu kedua..dah tinggal ¾ dah..masuk minggu ketiga..tinggal separuh/ suku..masuk minggu last..tinggal satu saf je..
  2. Biasanya masyarakat kita lebih sukakan solat tarawih berjemaah daripada solat wajib jemaah di masjid kan? Itu yang aku pelik tu..
Mampu? Bagi mereka yang mampu..dekatkanlah diri kamu dengan amal jariah..senantiasa bersedekah..dan bagi yang mampu janganlah pula jadikan bulan puasa sebagai tempat untuk membazir pulak yer..berbuka kat Hotel 5 bintang, kat KFC, PIZZA HUT, KENNY ROGERS dan macam-macam lagilah..

Membazir? Bagi aku lah kan..bulan puasa merupakan bulan yang penuh keberkatan..Cuma manusia je yang suka membazir..pegi “BAZIR RAMADHAN” semua dia nak beli..sampai 10 bakul dan 10 jenis makanan dibelinya..tu tak masuk 10 jenis kuih lagi tu..10 jenis air pula..perghhhh…yang makannya bertiga jew..kan dah membazir..yang dibuang lebih banyak daripada dimakan dan diminum..

P/s: Semoga kita mendapat keredhaan daripada Allah SWT..sempena dengan bulan yang penuh dengan keberkatan ini..elakkanlah pembaziran yer..tingkatkan amal, sedekah amal jariah dan ikuti majlis-majlis ilmu..dan yang penting..PUASA!JANGAN PULAK TAK PUASA..

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...