Segmen RAMADHAN #: Sahur di kala budak ..

Oleh Kaki Wayang on



CERITA KU..Puasa?mmm pengalaman aku sebenarnya macam tak berapa best nak cite..hehe..sebab macam tak happy je jalan cerita tu..cumanya aku masih ingat..aku nak citer yang aku ingat je k..sebab dah berpuluh-puluh tahun dah..so dah tak ingat dah..ok ceritanya..aku rasa aku mula berpuasa secara serius (means berpuasa penuh sehari) adalah ketika mana aku berumur 12 tahun..11 tahun ke bawah aku rasa aku puasa jugak tapi sokmo tinggal..legi banyak yang tinggal dari yang puasa..dan dulu aku sering curi-curi makan..sebab tak tahan lah katakana..tapi tu masa kecik je tau..dan pernah sekali aku cabut gigi time kecik-kecik..so, tak dapat nak berpuasa 2 hari..

Masuk je form 1..sikap aku masih jugak tak berubah..kadang-kadang puasa, kadang-kadang tak..tapi kali ini lebih serius berbanding dahulu..bilangan puasa itu lebih banyak berbanding yang ponteng..dah masuk form 2 aku dah mula serius berpuasa penuh sebulan dengan seriusnya..sume serius..dan sampailah sekarang..kat tempat kerja aku digelar Ustaz Azri dan Bilal Azri..bila g masjid sume orang panggil aku bilal muda..tapi muka tak macam ustaz pun..rambut terpacak dengan megahnya atas kepala..

Balik ke tajuk utama..pernah sekali dalam setahun aku berpuasa 3 bulan secara berturut-turut..Bulan Rejab, Bulan Sya’aban dan Bulan Ramadhan..berat badan perghhhh turun 10 kilogram..nikmat bagi setiap bulan itu berlainan..sangat best..aku ni jenis kalau berpuasa still boleh bermain bola (sukan bolasepak paling diminati – Wakillah katakan) sementara menunggu waktu berbuka..sampai kekadang terlepas waktu berbuka (jangan buka lambat-lambat tau) ni pesan Ustaz Azri..hahahaha..

Makanan aku paling suka sewaktu kecil..tak ingat dah..Cuma aku suka makan nasi..especially nasi putih..nasi jenis lain tak berape suka..nasi yang ada lampu lip lap pun tak suka..kalau kat kampong biasanya aku makan nasi berlaukkan “Chicken Wing” (gelaran sejenis makanan kat Sabah)..itu je tiap hari makan pun tak pe..ikan bakar pun suka jugak..tapi bila duk semenanjung ni..minat aku dah bertukar..aku suka berbuka dengan Nasi (tetap tak tukar) lauk gulai tempoyak, ikan patin tenpoyak, masak lemak cili api, kurma, dan macam-macam lagilah..

Sahur? Mmmm perkala yang pada mulanya aku paling tak suka sekali sebab menggangu tidurku itew (disaat bermimpi bidadari tetiba tidurku diganggu) sentap!!! Tapi itu dulu..sekarang..melompat kegirangan..Alhamdulillah ada jugak rezeki nak bersahur..ontah-ontah kat Negara Afrika nak bersahur pown belom tentu dapat..sedih sangat..kan?..biasanya time sahur aku makan sikit je..aku Cuma pentingkan air je..sebelom Azan Subuh berkumandang aku akan minum sebanyak mungkin..hehehehe

Itu je kot..nanti kalau ingat..aku updatekan lagi occay..selamat membaca dengan jayanya..

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...