Edisi Khas Tips Blog! Apa yang pembaca nak sebenarnya?!

Oleh Kaki Wayang on

http://jomblogger.com/blog/wp-content/uploads/2011/01/blog-reader2.jpg

Kalau dulu aku selalu mengetepikan soal ini..setiap blog kenalah ada temanya sendiri..ada pendirian apa yang perlu blogger itu tuliskan..apa yang nak di update kan..entri apa yang perlu dimasukkan..dan semua itu haruslah diambil kira..

Pembaca kita datangnya dari pelbagai golongan..keyword, labels, taging dan tajuk yang kita letak dalam setiap entri sebenarnya menjadi kunci untuk pembaca datang ke blog kita..wnjin carian Google merupakan enjin carian yang sangat popular di dunia..semua orang menggunakannya..di samping enjin carian seperti Bing dan Yahoo..

Now, katakan pembaca kita dari golongan bijak pandai, doktor, pelajar, pegawai, marin, saintis dan macam-macam lagi..macam mana eh nak tarik mereka? Mudah sangat..buatlah entri mengenai apa yang memungkinkan mereka untuk cari..betul tak? So, kalau maklumat itu ada dalam blog anda dah tentu lepas ni mereka akan datang lagi sebagai returning visitor..tu sebab entri kena power..

Selain itu, masukkan pelbagai maklumat dan entri menarik..jangan hanya bersandarkan satu tema sahaja..kadang-kadang ada blogger yang memasukkan entri sal..kisah percintaan mereka...(meluatnya) pastu banyak pula gambar berpeluk sana sini..(lagi meluat aku)..anda boleh meletakkan kisah peribadi sebagai tema..tapi janganlah sal cintan cintun jew..nanti orang menyampah pulak kan..kekadang ada pembaca yang sukakan berita terkini dunia..dunia politik, jenayah, crime scena, cerita lawak, pendidikan, dan macam-macam lagi..pelbagaikan isu-isu anda ok..jangan asyik itu je..dan yang paling penting update blog anda..

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...