Edisi Informasi! Gaji minimum: Kadar munasabah RM1,500!

Oleh Kaki Wayang on


Gaji minumum RM900 seperti dicadangkan kerajaan sudah tidak relevan lagi memandangkan kos sara hidup di negara ini semakin meningkat, malah gaji minimum yang munasabah sekarang adalah RM1,500.

Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja-Pekerja Pengangkutan Semenanjung Malaysia, Datuk Zainal Rampak berkata, gaji minimum yang munasabah sekarang adalah RM1,500. Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), katanya, memohon gaji minimum sebanyak RM1,200 sejak 90-an lagi.

Menurutnya, jumlah itu diturunkan kepada RM900 atas desakan majikan yang mengatakan jumlah itu tinggi, tetapi gaji minimum tetap tidak menjadi kenyataan pada waktu itu.

“Saya selalu tekankan produktiviti pekerja Malaysia adalah tinggi, setanding Jepun dan Korea. Apa lagi peningkatan produktiviti dituntut pihak majikan? “Pekerja Malaysia terpaksa kerja lebih masa untuk mendapatkan pendapatan lebih, malah ada membuat dua pekerjaan,” katanya.

Katanya, majikan sepatutnya memperuntukkan sebahagian bajet tahunan mereka untuk melatih pekerja dalam bidang masing-masing demi mempertingkatkan kecekapan pengeluaran.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...