Edisi Tips Blog! Begaimana Menjana Pendapatan dari Blog - Tips dari HasrulHassan!

Oleh Kaki Wayang on


Pertama sekali, untuk mendapatkan pendapatan secara online, ianya bukanlah mudah. Jika dahulu, platform menerusi blog untuk mendapatkan pendapatan lebih kepada Adsense tetapi kini dah banyak pilihan yang boleh seorang blogger itu gunakan.

Jika ingin mendapat pendapatan yang best menerusi Adsense, jadikan dulu blog anda sebuah blog niche tertumpu pada satu-satu tajuk, jadi Adsense dengan mudah akan berikan iklan yang berkaitan yang lebih baik. Contohnya, buat blog mengenai Basikal - cerita serba serbi mengenai basikal, asal usul, sejarah, apa yang ada pada sebuah basikal, cerita-cerita atau kisah mengenai basikal, tokoh yang gunakan basikal, teknologi basikal dan sebagainya.

Menggunakan platform pengiklanan seperti Nuffnang, ManggaAds, Advertlets, Innity dan macam-macam seumpamanya .... cara begini ada dua, tetapi paling lumayan adalah mendapatkan advetorial, untuk itu ... anda perlu jenamakan blog anda sehabis baik, join aktiviti yang dianjurkan oleh penyedia khidmat, seperti sertai kuiz, sertai gathering dan sebagainya agar mereka tahu kewujudan dan kesungguhan anda. Selain itu, ia membina social network yang lebih baik daripada secara online ni.

Cara ketiga ialah dengan sediakan sendiri tapak iklan untuk mereka yang berminat nak beriklan di blog anda. Cara ini mudah, dan HH dah dapat banyak income menerusi cara ini. Tampilkan dulu kekuatan blog anda, dan selitkan kejayaan blog dan pencapaian dari segi trafik untuk menarik minat pengiklan ini. Buat permulaan, berikan kos yang murah buat mereka kerana rata-rata yang nak iklan adalah mereka yang baru buka bisnes.

Dan cara terakhir ialah menerusi affiliate. Apabila tidak ada mereka yang sudi beriklan, gunakan cara ini yang telah sekian lama berkesan dalam dunia internet. Carilah platform yang sesuai.... :)

Terima kasih.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...