Edisi Sukan Hangat! Real Madrid Tewaskan Barcelona Dalam Pertembungan El-Clasico di Nou Camp!

Oleh Kaki Wayang on


Barcelona kini sudah boleh melupakan misi untuk bergelar juara Liga Sepanyol musim ini. Awal pagi semalam, skuad kendalian Pep Guardiola itu tewas 1-2 di tangan musuh tradisi, Real Madrid pada pertemuan yang dilabel sebagai aksi El Clasico di Nou Camp. Dengan berbaki empat perlawanan, Barcelona ketika ini menduduki tangga kedua carta liga dengan mengumpul 81 mata, tujuh mata di belakang Real yang terus unggul selaku pendahulu.

Pada aksi awal pagi semalam, Real berjaya membuka tirai jaringan menerusi Sami Khedira pada minit ke-17. Bagaimanapun, Barcelona berjaya menyamakan kedudukan hasil jaringan Alexis Sanchez pada minit ke-70. Kapten Portugal, Cristiano Ronaldo dijulang sebagai wira apabila meledak gol kemenangan buat Real tiga minit kemudian.

Bagi Guardiola, beliau tidak mahu barisan pemainya terus meratapi kekalahan tersebut. Sebaliknya, jurulatih itu menuntut barisan pemainnya segera melupakan kekecewaan tersebut dan fokus bagi melayan kunjungan Chelsea pada aksi separuh akhir kedua Liga Juara-Juara di Nou Camp, Rabu ini.

Tugas sukar sekali lagi menanti anak-anak buah Guardiola kerana mereka perlu mengatasi defisit gol dimiliki Chelsea yang mencatatkan kemenangan 1-0 pada aksi separuh akhir pertama di Stamford Bridge minggu lalu.

"Pemain-pemain berasa kecewa ekoran kekalahan di tangan Real hari ini (awal pagi semalam). "Namun, kami (Barcelona) tetap bersedia untuk berdepan Chelsea, Rabu ini. "Pemain-pemain sedar bahawa pentingnya perlawanan menentang Chelsea. Kami tidak boleh gagal," kata Guardiola.

Sedar pintu untuk mempertahankan kejuaraan liga yang dimenangi musim lalu sudah hampir tertutup rapat, skuad The Catalan tidak mempunyai pilihan selain memastikan trofi Liga Juara-Juara menjadi milik mereka. Sementara itu, Real meraih kejayaan berganda dengan kemenangan yang dilakar ke atas Barcelona itu.

Selain mengutip tiga mata berharga, skuad kendalian Jose Mourinho itu turut mencipta sejarah baharu kelab tersebut dengan merekodkan 109 gol dalam satu musim. Kejayaan itu sekali gus menyaksikan anak-anak buah Mourinho berjaya memintas rekod John Toshack yang membimbing Real pada 1990 dengan 107 gol.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...