Edisi Teragung! Beginilah Wajah Masjidil Haram Menjelang 2020!

Oleh Kaki Wayang on

Wajah Masjidil Haram bakal berubah dengan mendadak menjelang tahun 2020. Ketika ini projek pembinaan master plan Masjidil Haram Fasa 1 sedang giat dijalankan. Adakah anda tahu apakah yang bakal dibina pada bangunan yang mengelilingi kiblat umat Islam dunia kelak? Rancangan pembinaan yang dihasilkan oleh firma pembinaan ATKINS ini tertiris ke internet lebih kurang 3 tahun yang lalu. Pihak kerajaan Saudi suka merahsiakan rancangan permodenan Masjidil Haram kerana apa yang mereka rancangkan mendatanagkan kontroversi. Bangunan luaran Masjidil Haram yang ada sekarang akan dimusnahkan. Ianya akan digantikan dengan bangunan berkubah yang dibina daripada konkrit.


ARTIKEL PALING MENARIK PERHATIAN HARI INI:



Rekaan kubah gergasi setinggi 80 meter yang terbuka membolehkan makmum melihat Kaabah sungguhpun dari jarak jauh. Rekaan dinding luaran yang ada sekarang dibina ketika kerajaan Ottoman masih memerintah. Tiang yang digunakan untuk membinanya menyukarkan makmum untuk melihat Kaabah dari jarak jauh. Selain itu sebuah pintu gergasi boleh ubah akan menggantikan binaan kerjaan Ottoman ini. Ketika musim haji pintu gergasi akan terbuka sepanjang masa. Ketika musim Umrah pintu boleh ditutup untuk mengawal aliran manusia yang memasuki Masjidil Haram. Apabila siap kelak kapasiti maksimum Masjidil Haram akan meningkat dari 900 000 kepada 2 juta orang.


Fasa pertama ini bakal menelan belanja GBP 13 Billion dan dibiayai keluarga di Raja sepenuhnya dan akan dibina oleh syarikat Saudi Bin Ladin. Buat masa ini fasa pertama hanya akan menambah satu sahaja bahagian Masjidil Haram. Sekiranya perlu rekaan kubah yang sama boleh digunakan untuk sekeliling perkarangan masjid dan mengjasilkan bulatan gergasi. Jika ini dilakukan Masjidil Haram mampu memuatkan sehingga 5 juta pelawat pada satu-satu masa.

BlogSerius

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...