Betol-betol Informasi! Penting Sangatkah Follower?

Oleh Kaki Wayang on

Menjadi satu kebiasaan bagi blogger-blogger baru yang suka ping kat laman-laman sosial seperti Facebook..tujuannya adalah nak kongsi maklumat dan entri..namun perkara yang menjadi kebiasaan sekarang adalah..ping kat facebook hanya untuk mencari follower semata-mata..penting ke follower tu? 
 
Dari satu sudut pandang positif, ianya adalah sangat berguna dan perlu..kenapa? Sebab tanpa follower siapalah kita..tanpa follower apalah sangat dengan blog kita tu..macam takde penghuni pula..

Tetapi harus diingat, blog yang mempunyai jutaan follwer tetapi entrinya tak bagus dan tak baik..tak guna juga..ianya hanya mengundang follower kita "hanya cukup menjadi follower" - cukup sekadar muka muncul kat widget follower tu je..bila dah jadi macam ni..blog kita pasti tak guna kan? macam kita buat lawak tapi orang tak gelak laaa..

Macam mana pula dengan situasi ini..follower sikit tapi tiap hari pasti ramai yang masuk dalam satu-satu masa..lebih baik atau lebih buruk dari situasi tadi? kenapa eh? Sebab dia selalu update blog dengan isi-isi baru..selalu memberi tips kepada blogger-blogger lain..pendek kata banyak informasi dalam blog itu..

Bukannya nak kata follower itu tak penting..tapi biar berpada-pada..biar sepadan..maknanya, entri pun kena update..tak kisahlah sekali sehari pun takpe..dan please jangan gunakan perkataan-perkataan seperti ini:

"i folo u, hit me back"

"Blog u, i dah folo..folo blog saya pula"

ataupun I will hit u, if u hit me..

Dah macam memaksa pula..dah macam tak ikhlas pula..so kat sinilah terjadinya..orang itu hanya datang ke blog kita dan tekan button follow pastu blah tanpa membaca walau sedikit pun entri kita..nak komen? mmmm jangan haraplaaaa..


Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...