Edisi Sengal! 8 Tentera Wanita AS Dakwa Jadi Mangsa Seks Ketika Bertugas!

Oleh Kaki Wayang on


Lapan tentera wanita Amerika Syarikat (AS) termasuk yang sedang bertugas dan sudah bersara membuat pertuduhan di Mahkamah Persekutuan bahawa mereka dirogol, diserang atau diganggu sepanjang perkhidmatan mereka dan menderita selepas melapor diri kepada pegawai masing-masing.

Tuntutan mahkamah itu, difailkan hari ini di Mahkamah Daerah di Washington, mendakwa anggota tentera terdedah menjadi pemangsa seks di kalangan sesama mereka dan mengamalkan persekitaran bermusuhan yang tidak menggalakkan mangsa serangan seksual untuk tampil ke depan. 

Pertuduhan itu mendakwa Jabatan Pertahanan gagal mengambil langkah agresif bagi mengekang masalah berkenaan walaupun maklumat awam menyatakan sebaliknya. 
 
Lapan wanita berkenaan termasuk seorang tentera marin dan tujuh yang lain berkhidmat dalam Tentera Laut dan Kor Marin.

Tujuh wanita itu mendakwa dirogol rakan sejawatan atau cuba menyerang secara seksual, termasuk di pejabat seorang pegawai pemerintah selepas ke pub di Washington dan di dalam berek Stesen Udara tentera Laut di Florida.

Mangsa kelapan berkata, dia diganggu dan diancam ketika dihantar bertugas di Iraq, dan diberitahu pihak atasan bahawa perkara berkenaan berlaku sepanjang masa.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...