Edisi Sentap! Suami Hilang Nafsu Ketika Isteri Hamil!

Oleh Kaki Wayang on

SOALAN
 
Umur saya 29 tahun. Saya telah setahun melangsungkan perkahwinan. Sebelum ini saya tidak mengalami masalah dalam hubungan bersama isteri. Isteri saya sekarang mengandung sembilan bulan. Apa yang meresahkan saya sejak dua bulan lepas, secara tiba-tiba nafsu atau keinginan seks saya berkurangan. Saya berasa hairan dan amat resah dengan keadaan ini. Yang baiknya cuma jerawat di muka pula berkurangan.

Adakah ini disebabkan oleh hormon testosteron berkurangan? Adakah keadaan ini akan pulih? Apakah rawatan yang sesuai untuk memulihkan keadaan ini? 


JAWAPAN
 
Terlebih dahulu, ucapan tahniah daripada saya. Pertama, kerana baru berkahwin setahun yang lalu dan keduanya, saudara akan menimang cahayamata dan bakal bergelar bapa tidak berapa lama lagi. Saya doakan semuanya selamat sejahtera dan semoga saudara akan memberi sokongan sepenuhnya kepada isteri di saat-saat yang cukup kritikal ini. 

Berkenaan masalah yang saudara utarakan, insya-Allah ia bersifat sementara sahaja dan bukan berkait dengan hormon testosteron saudara. Saudara baru berusia 29 tahun dan masalah kekurangan hormon testosteron biasanya berlaku apabila seseorang itu berumur lingkungan 40-an dan ke atas. 

Masalah kurang nafsu dan kurang regangan zakar kemungkinan disebabkan persekitaran dan suasana iaitu isteri sarat mengandung. Mungkin faktor tersebut memainkan peranan terutamanya jika isteri juga tidak galak untuk bersama. 

Ada sesetengah suami tidak mahu 'mengganggu' isteri dan cuba menahan nafsu semasa isteri mengandung. Ini lama-kelamaan boleh menyebabkan nafsu menjadi kurang dengan sendirinya. Bagaimanapun, ia akan pulih sepenuhnya apabila psikologi saudara bersedia untuk 'berperang' semula. 

Untuk makluman saudara, tidak ada halangan untuk melakukan hubungan seks semasa isteri mengandung bahkan mungkin lebih menyeronokkan lagi dengan teknik-teknik yang sesuai kecuali isteri saudara menghadapi masalah kesihatan yang tidak membolehkan beliau melakukan hubungan seks semasa mengandung. 

Jika saudara masih menghadapi masalah tersebut dalam beberapa bulan akan datang, elok juga mendapatkan nasihat doktor bagi tindakan lanjut. 

Saya doakan saudara akan berbahagia menimang cahayamata dan jangan lupa merancang keluarga saudara untuk menjadi keluarga yang bahagia dan cemerlang.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...