Edisi Tips! Bagaimana Tajuk Artikel dan SEO Mempengaruhi Enjin Carian Google?

Oleh Kaki Wayang on


Apa itu SEO. 

SEO adalah ringkasan kepada Search Engine Optimization. Kalau bahasa mudahnya adalah cara untuk mengoptimumkan apa yang anda buat di blog anda supaya blog anda tersenarai di search engine seperti google, yahoo, bing dan lain².

Apa tujuan SEO

Tujuan utama SEO bagi seorang blogger yang menggunakan teknik SEO adalah untuk mendapatkan trafik dari search engine. Kemudian baru berkaitan dengan pagerank, eaning dan sebagainya. Tetapi tujuan utama adalah trafik dari search engine.

Perlu ke SEO pada blogging.

Pada blogger yang pentingkan trafik untuk ke blog mereka, YA. Dan paling kurang tahu basic² utama dalam SEO ini. Bagi blogger yang berblogging sekadar diari, mengisi masa lapang, atau berblogging sekadar ada blog, SEO tidak begitu penting.


Cuba lihat gambar di atas, sebentar tadi Perdana Menteri Malaysia baru sahaja mengumumkan mengenai SBPA dimansuhkan dan kemudiannya digantikan semula dengan system lama iaitu Sistem Saraan Malaysia..Sebenarnya dari tajuk tersebut pun dah terlalu banyak dah yang kita boleh gunakan sebagai TAJUK, LABEL untuk dijadikan bahan SEO seterusnya mempengaruhi keputusan enjin carian seperti di Google, Bing (internet Explorer) dan Yahoo..

Kita sebenarnya boleh memilih antaranya:-

SBPA dimansuh, diganti SSM
Gaji kakitangan awam naik 13 peratus
Struktur gaji baru SSM 2012
Elaun cola naik mengikut kawasan
Jadual struktur gaji minimum – maksimum

Dan saya telah memilih Jadual struktur gaji minimum – maksimum  sebagai tajuk dan label untuk tujuan mempengaruhi keputusan enjin carian..kenapa “tag” Jadual struktur gaji minimum – maksimum  yang saya pilih? Sebab pada ketika ini sudah pastinya para pembaca dan pengunjung.Alhamdulillah ianya berada di atas keputusan enjin carian...

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
4 Comments

{ 4 Komen Membina!... read them below or add one }

[sutera kasih] said...

syoknya kalo keywords mengena utk carian d gugel hehe

Kaki Wayang said...

Yup memang sesuai sebab itulah pembaca yang nak tahu..sebagai contoh pengumuman dah dibuat..sudah tentu PEMBACA nak cari JADUAL GAJI..betul tak..so gunakan keyword itu untuk mempengaruhi enjin carian..

M@W@R Q@SeH said...

bijak2 :)

Kaki Wayang said...

Guna, baca dan belajar dulu..kalau berjaya baru boleh katakan bijak..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...