Jadual Pengiraan Gaji Baru Sistem Saraan Malaysia (SSM) 2012 Mengikut Gred

Oleh Kaki Wayang on


Semakin banyak nampaknya jadual yang digembar-gemburkan melalui Internet sekarang ini. Berikut merupakan Jadual Pengiraan Gaji Terkini yang mungkin boleh dijadikan panduan mengenai Gaji Sebenar yang akan diperolehi samaada pada Mac ini atau April depan..

Pengiraannya macam ini..bagi yang tak faham.. Jika sekiranya jawatan anda adalah C17 (Pembantu Makmal) jadual pengiraan gaji dan kenaikan dari yang lama kepada system SSM yang baru adalah seperti di atas..Kamu tidak perlu tukar apa jua amaun atau nombor pun dalam jadual di atas. Namun begitu jika sekiranya jawatan anda adalah DG41(Lebih 14,000 Guru Terima Tawaran Bayaran Insentif Baru!) mahupun DH41, DH52 dan segala macam DH lagilah..Untuk info mengenainya sila ke SINI: Jadual Gaji DG41 Mengikut Jadual Gaji Minimum - Maksimum!..Pengiraannya adalah berlainan sedikit..Lagi Info: Mengenai Pelarasan Gaji, Skim Tangga Gaji dan Kenaikan Pangkat Secara Time Based Untuk Guru!

So apa yang diperlukan adalah kamu hendaklah menukar amaun/ jumlah yang ada dalam kotak kuning tu..Untuk pengetahuan semua, pada petak kuning intu adalah kenaikan gaji setiap tahun..kan setiap tahun ada kenaikan..kalau macam saya, kenaikan adalah pada bulan Julai..Pada ruangan Merah itu pula adalah gaji "basic" sekarang (mengikut SSM lama)..Kotak merah pun kena tukar sekali. Kat situ kamu perlu meletakkan gaji basic gaji anda yang lama (SSM lama). Sebagai contoh di atas RM824.91 itu adalah gaji C17 (SSM lama, dan bukannya gaji SSM Baru). Pada ruangan warna OREN pula adalah kenaikan sebanyak 13%. 

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
2 Comments

{ 2 Komen Membina!... read them below or add one }

Al-Ziyad News said...

ok datang jalan2 heheheh

alziyadnews.com

Faridah Hanim said...

Bab skil gj br ssm ni mcm2 versi ada...yg terkini 13% daripada gj pokok P1T1 dan ditambah Kenaikan Gj Tahunan mengikut tangga gaji.Apapun kita kena tunggu pekeliling dr JPA gak utk pengesahan.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...