Edisi Terkini! Lagi Mengenai Pelarasan Gaji, Elaun Cola, SSM dan PRU13 - Serius Hangat!

Oleh Kaki Wayang on


Pelarasan gaji antara tujuh hingga 13 peratus serta kenaikan Elaun Sara Hidup (COLA) untuk penjawat awam di seluruh negara, akan membabitkan peruntukan tambahan lebih RM6 bilion kepada kerajaan, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, pihaknya akan membuat penelitian bagi menentukan jumlah sebenar peruntukan yang perlu dikeluarkan bagi semua kenaikan gaji dan COLA untuk kakitangan awam yang diumumkan kelmarin. 


“Kita terpaksa menyediakan peruntukan tambahan, sebab mementingkan golongan penjawat awam dalam kategori kumpulan pelaksana atau sokongan yang besar, kali ini kerajaan mahu seberapa ramai penjawat awam mendapat maksimum 13 peratus, jadi kita naikkan sampai ke Gred 54.
“Dengan ini, kita terpaksa mencari peruntukan tambahan. Semua tambahan dijangka lebih RM6 bilion tetapi jumlah sebenar kita sedang tentukan untuk semua kenaikan gaji termasuk kenaikan COLA yang saya umumkan,” katanya selepas merasmikan Sekolah Agama Taman Molek di sini, semalam.

Sehubungan itu, Najib menafikan dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibuat atas desakan pembangkang, sebaliknya, pelarasan gaji di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM) itu janji beliau ketika pembentangan Bajet 2012 pada Oktober tahun lalu.

“Saya nak rujuk ucapan belanjawan saya pada Oktober tahun lalu, di mana saya memberi komitmen penjawat awam akan menerima pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus, tetapi bila SBPA digubal, maka ia tergelincir daripada tafsiran asal yang saya umumkan.

“Sehubungan itu, kerajaan mengambil keputusan kembali semula komitmen yang saya berikan pada bajet lalu. Ini tiada kena mengena dengan apa yang didakwa pembangkang, biasalah dia (pembangkang), (umpama) lembu punya susu (sapi dapat nama), biasalah pembangkang,” katanya.

Perdana Menteri turut menolak tanggapan pembatalan SBPA adalah bayangan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) diadakan dalam masa terdekat.

“PRU lain, ini (SBPA) lain. Ini janji saya tahun lalu kepada penjawat awam. Jadi kerajaan hari ini menunaikan janji, kalau ada yang tak berapa betul kita akan balik kepada pangkal jalan, kepada landasan sebenarnya, sebab itu kita ketepikan SBPA dan balik kepada SSM yang diberi penambahbaikan,” katanya.

Najib yang dalam rangka lawatan dua hari ke Johor mulai semalam, berkata beliau berpendapat negeri ini masih berteraskan Barisan Nasional (BN).

Di KUALA PILAH, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keputusan kerajaan membatalkan SBPA bukan kerana kegagalan kerajaan melaksanakan sesuatu dasar seperti dakwaan pembangkang.

Katanya, pembatalan itu dibuat selepas kajian mendapati sistem itu tidak memenuhi tuntutan bagi meningkatkan gaji dan kemudahan lain untuk kakitangan awam.

“Ketika kita mahu mengemukakan SBPA, rupa-rupanya ada perkara tidak kita ketahui pada peringkat awal.

“Apabila diperincikan satu persatu, CUEPACS memberikan pandangan apa yang diusulkan (SBPA) tidak memenuhi tuntutan mereka dari segi meningkatkan perkhidmatan, gaji dan kemudahan lain kepada kakitangan awam,” katanya.

Katanya, SBPA juga belum dilaksanakan kerana kerajaan baru mengemukakan tawaran dan maklum balas penjawat awam menyebabkan skim itu dikaji semula.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...